Ingen positionslys på V40

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Ingen positionslys på V40

Indlægaf Renejos » fre okt 18, 2013 21:43 pm

Hej

Jeg er igang med at få min Volvo V40 gjort klar til syn. Bilen har stået nogle måneder og det har været en anelse hårdt ved den.
Vi er efterhånden ved at være kommet til bunds i det, men der er et problem som vi bare ikke kan finde hovede og hale i :(

Da vi efter de mange andre opgaver sætter strømmen til bilen igen for at gennemgå lyset, konstatere vi at det lange lys ikke kunne lyse konstant og positionslyset ikke vil lyse, overhovedet ikke :shock:
vi prøvede lidt frem og tilbage og kunne konstatere at lyskontakten inde i bilen havde set bedre dage så den fandt vi fluks en ny af, dette har afhjulpet problemet med det lange lys som nu virker uden problemer, men der er stadig intet positionslys. I mellemtiden kan hverken den nye eller den gamle lyskontakt længere styre lygteniveauet :roll:

Jeg har kontrolleret sikringer og pærer men der har jeg ikke kunnet finde noget. Alt andet lys og elektriske systemer virker uden problemer så det er lige nu positionslys (og lygte justering) som driller.

Er der nogle som har forslag til hvad pokker der kan være galt ?

På forhånd tak
- Renejos
Renejos
Ny bruger
Ny bruger

Re: Ingen positionslys på V40

Indlægaf Renejos » fre okt 18, 2013 22:32 pm

Til info kan det nævnes at bilen er fra 1997
Renejos
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Claus » lør okt 19, 2013 2:35 am

Nu skriver du at der er lavet mange andre opgaver.
Jeg er sikker på at du har glemt en stel forbindelse.
Mål lygten efter for både plus og minus, positionslys og lygtejustering har sikkert den samme stelforbindelse.
Man behøver ikke nævne at der er sikringer som kan være trætte, på med et voltmeter.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Renejos » lør okt 19, 2013 9:30 am

Vi har kun haft selve batteriets stel af.

Jeg har været hjemme i privaten (bilen står i min fars værksted) og hente et voltmeter, jeg har samtidig fundet ledningsnettet for lygterne og kan se de kører på samme sikringer. Jeg regner med at gå i krig i eftermiddag igen, bilen er heldigvis så gammel at der ikke er en CEM i den så det er noget nemmere at arbejde med.

Der i så vidt jeg kan se ikke ret mange steder det kan gå galt i henhold til diagrammet så det skulle være til at måle ud hvor problemer er.

Jeg melder tilbage når jeg finder ud af noget. :D
Renejos
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Claus » lør okt 19, 2013 16:37 pm

God karma her fra :wink:
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Renejos » lør okt 19, 2013 19:41 pm

Sådan, så lykkedes det..

Efter at have målt bilen igennem fandt jeg ud af at det måtte være i lyskontakten problemet var. Jeg fik 12V på ledningen som skulle styre positionslyset både ved tænding og uden tænding, men der kom ikke 12V på "udgangen" til positionslyset fra lyskontakten. På bagsiden kunne jeg se at den nye lyskontakt var fra en årgang 99 og med et andet reservedels nummer, så jeg åbnede den for at se og kunne konstatere at der "manglede" nogle ting i kontakten som formentlig er flyttet ned i CEM modulet som blev introduceret i 1999 modellerne (af hvad jeg har kunnet læse mig til). Så ved at flytte de manglende ting fra den gamle til den nye (som heldigvis ikke var dem der var gået i stykker på den gamle), virkede det hele igen uden problemer :D

Så nu må det være tid til sidste punkt på listen, en kold pils! 8)
Renejos
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter