Maling til bunden? hvad nu?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Maling til bunden? hvad nu?

Indlægaf Schroder » lør dec 29, 2007 0:05 am

Der går ikke lang tid, før jeg skal have renset det sidste af bunden og givet den en ordenlig gang ??? hvad skal jeg give den i bunden.. Jeg har ikke 10000kr til en metallisering og derefter lige så meget til maleren der skal spartle..

Så hvad skal jeg bruge, hvis jeg ikke er så lystig efter rustarbejde og har lagt det kæmpe arbejde i bilen, som det er at fjerne tectyl..

Corrostabil? :roll:
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf Ingemann » lør dec 29, 2007 0:53 am

Når du får blæst din bund, får du den vel metaliseret i somme omgang. Derefter skal den behandlet med en lak af en slags, og jeg ville vælge en meget kraftig maling. Maskin-emalje er meget stærkt og meget billigt, og finishen er ikke grim overhovedet. Har en kammerat der har malet sin gamle Peugeot 205 i Massey-Ferguson-maling og tro det eller ej, blev resultatet ikke helt skidt!
Du kan få maling til at male en hel bil for omkring 600 kr, hvis du gør det i maskin-emalje, og hvis det kan holde til det slid som det får på en traktor, tror du så ikke også det kan holde til lidt dansk sommervejr på fine asfaltveje? Dét tror jeg ;)

Mange vælger også at få malet bundet med epoxy-maling, men det ville jeg ikke gøre selv, da epoxy virkelig er noget meget giftigt og kraftigt stads! :? Jeg ved ikke hvor meget det koster at få malet en bund med epoxy?

Men i princippet kan du male bunden med alt. Det handler jo bare om at lukke metalet, så det ikke ruster. Men en kraftig lak/emalje ville klart være at foretrække!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

maling

Indlægaf Klågem » lør dec 29, 2007 1:03 am

Ingemann har ret. Efter afrensning af bunden giver du den først en god grunder (den røde) derefter ville jeg male den med traktorlak.. Den er modstandsdygtig over for alverdens slid og vejr og så fås den i mange farver... Blå fra ford.. rød fra Ih/case.... gul fra hydrema... grå fra massy ferguson...Grøn fra John deere osv
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ingemann » lør dec 29, 2007 1:07 am

Der er et firma der hedder Esbjerg maskin-emalje, som laver eller de der farver.

Har faktisk et farvekort fra dem liggende:
Tror det er hvad de dækker, men jeg synes du skal vælge noget originalt - altså noget, som man ikke normalt ville vælge! Altså ikke bare sort, men fx male bilen i én farve og så have en anden farve i motorrummet og under bilen! Dét kunne være en fed detalje!
Billede
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Schroder » lør dec 29, 2007 13:44 pm

Jamen det lyder slet ikke tosset..

Nej ville ikke sandblæse bunden, hvis den ikke skulle metaliseres, da jeg synes at jeg svækker den mere ved at fjerne originalt belægning..
De ville have 10kg for at sandblæse og metalisere bilen, derefter kommer den minimun en lige så stor regning fra maleren bare for at spartle den ud, så det er en for dyr løsning, så må der være noget der næsten holder lige så godt..

Men ja, tror det med traktor maling er en rigtig god ide..

Nej, regner faktisk med at male motorrummet i samme farve som resten af bilen, og det bliver den originale farve.. Kedeligt, ja måske, men er rimelig vild efterhånden med den farve (99).. Og meget sjovt at den er "original" uden på....
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ingemann » lør dec 29, 2007 14:23 pm

Schroder skrev:Nej ville ikke sandblæse bunden, hvis den ikke skulle metaliseres, da jeg synes at jeg svækker den mere ved at fjerne originalt belægning..
De ville have 10kg for at sandblæse og metalisere bilen, derefter kommer den minimun en lige så stor regning fra maleren bare for at spartle den ud, så det er en for dyr løsning, så må der være noget der næsten holder lige så godt..

Synes jeg hørte en helt anden pris fra dig? Men det var måske kun for at blæse bunden og ikke hele bilen?
Jeg forstår godt at du ikke vil lægge 10k for at få det gjort.
Når du siger "spartle den ud" er det så for at få rettet eventuelle buler ud i karossen efter sandblæsning?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Schroder » lør dec 29, 2007 16:17 pm

Nå okey.. Nej det er fra ham oppe fra Nordsjælland.. Han er rimelig prof.. Men prisen er også derefter..

Ja, det er lavet en del pladearbejde på bilen og dermed spartlet også, ville være aveligt at blæse alt det af og få det lavet igen, nu hvor det er lavet af en prof maler..
For efter min mening, så kan man godt se forskel på os amatøre der spartler og så nogle proffer, så den slags får jeg altid lavet ude.. Så aveligt når man kan se forskellen i den nye lak..
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ingemann » lør dec 29, 2007 17:18 pm

Ja, selvfølgelig kan man se om det er en prof der har gjort det eller ej!
- Det kræver meget øvelse og teknik, men det er bestemt ikke umuligt at lære kunsten! Jeg har spartlet i efterhånden et par år nu, og er stadig ikke vildt dygtig til det, men jeg er dygtig nok til at få et godt resultat på min egen bil. For mit vedkommende er det at resturere en bil også at blive bedre til at lave pladearbejde, spartle, male skrue, fejlfinde osv osv. Synes ikke man er en værdi "bilbygger" før man kan mestre alle disse ting i en nogenlunde grad, hvis du forstår. Synes også det er sjovt at kaste sig over disse ting, så jeg synes du skal have godt mod og prøve det af selv, og jeg tror ikke det går helt galt. Man kan ikke komme galt afsted med at spartle. Det værste der kan ske er at man bliver nødt til at starte forfra.

Personligt har jeg ikke meget respekt for dem, som bliver kronet bil-guruer fordi de har de lækreste slæder, men ikke har rørt en finger selv, men bare har punget ud.

Fx til DFB hvor hele pole-position er blevet lavet af Future Carstyling. Alt respekt til Future Carstyling for deres innovative tænkning og detaljer, men jeg har skam ikke meget respekt for dem der har lagt pengene ud og får al æren for deres biler.

Sorry, skulle lige af med det :lol:

Hvem er det du har fået det tilbud fra?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

helt enig

Indlægaf Klågem » lør dec 29, 2007 17:37 pm

Endnu engang er jeg enig med Ingemann.. Næsten alle kan låne eller skaffe en fandens masse penge og proppe dem i deres biler... Men der er da meget mere præstige i selv at have lavet det forskellige..
Eks. Jeg satte indsprøjtning på en Opel ascona B for en kammerat.. (tog næsten ikke noget for det) Pludselig hører jeg ude i byen et rygte om at han selv havde lavet det hele... Ups... Da lortet gik i stykker efter ca 1år kom han igen og spurgte om ikke jeg kunne hjælpe ham med at lave den igen- Der havde jeg kun et svar.. "Lav den selv da det er dig selv der har monteret det hele" 8)
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » lør dec 29, 2007 18:00 pm

Ja det er typisk!

Selvfølgelig der er altid ting man ikke selv kan lave af forskellige årsager, og det er også fint nok. Der er jo ting der kræver specielt værktøj, som man af gode grunde ikke selv har. Fx sandblæsningsudstyr eller andet.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Volvo4life » lør dec 29, 2007 18:26 pm

Fx til DFB hvor hele pole-position er blevet lavet af Future Carstyling. Alt respekt til Future Carstyling for deres innovative tænkning og detaljer, men jeg har skam ikke meget respekt for dem der har lagt pengene ud og får al æren for deres biler.

Skal lige oplyse at et par af de "kendte" biler fra Future Carstyling rent faktisk ejes og køres af dem der har bygget dem. Iøvigt er en af dem tilsalg i øjeblikket, hvis nogen skulle være interesseret.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Ingemann » lør dec 29, 2007 18:37 pm

Ja, det skal du nok have ret i. Dårligt eksempel fra min side i så fald.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Schroder » lør dec 29, 2007 18:45 pm

ha haaa.. Ingemann..
Du har misforstået hvis du tror at hele min bil bliver lavet af folk udenfra.. hæ hæ har jeg SLET ikke råd til...

Jeg har lavet alt selv, dog ikke svejse bagtøjes, da man ikke bare kan prøve sig frem der...

Det med at spartle, ja du kan starte forfra med at spartle, hvis det ikke er lige eller kan se overgange, men det er lidt dyrt når den er malet..

Ja, man lære meget ved at lave selv, men jeg bygger også biler får at få det bedste rasultat mixet med mine evner og vægten på min pung. Nogen ting er sku, efter min mening, bedst at få lavet i byen. For nogen gange kan det sku være billigere, da en maler laver det ordenligt første gang Og hvis jeg så skal lave det om og om igen, så indhenter jeg prisen til maleren og jeg får aldrig det samme rasultat..

Nu skal det også siges, at jeg laver mange ting som ikke er set i en amazon endnu, og der er jeg nødt til at bruge så utrolig meget tid på at tilpasse og finde de rigtige stumper.. Så hvis jeg skal bruge 20timer på at rette EN skærm op efter pladearbejde, så bruger jeg alt for meget af min energi på noget som jeg ikke spare ret meget på..

Men hver sin måde at lave biler på...
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger

hmm

Indlægaf Klågem » søn dec 30, 2007 21:33 pm

Hmm. På sin måde kan jeg som pladesmed give jer ret.. De fleste pladesmed får lavet en aftale med den autolaker som værkstedet bruger om at smeden kun grovspartler og maleren laver finspartlingen. Det er for at spare tid for smeden men også fordi at maleren for det meste efterspartler alligevel.
Det som jeg mente i mit tidligere indlæg var at dem som sender deres bil et eller andet sted hen som standart og sender 100K med for så at hente den senere med 400% flere heste... Eller sænket tag eller en anden vild ting bare for at være sikker på at vinde til en udstilning eller lign. Dem giver jeg ikke en skid for.. Kontoraber det kalder vi håndværkere dem 8)
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » søn dec 30, 2007 21:51 pm

Pladesmed siger du.. Så er det måske dig jeg skal have nogle tips og tricks af på et tidspunkt! :D
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Næste

Tilbage til Diverse