Jeg har ikke selv regnsensor, men jeg havde det på min foregående bil. Jeg ved ikke hvilket system Volvo bruger.
Der findes et system som bruger infrarødt lys, som kastes op på ruden i en vinkel på 45 grader, dette lys spejles så i ruden, og det spejlede lys opfanges afen sensor og måles.
http://static.ddmcdn.com/pdf/rain-sensor.pdfDer er ingen tvivl om at sensoren virker, men når det vælter ned kunne jeg forestille mig der kan gå ged i det spejlede lys. Brydningen af lyset i et tykt lag vand kunne fx sende det infrarøde ved siden af sensoren. Og når den ikke opfange noget IR så slukker den for viskerne.
Men det er ren spekulation.
Min erfaring fra min forrige bil var, at når automatikken ikke virkede rigtigt, så hjalp det med at rengøre ruden for trafikfilm og andet snask som kunne forstyrre spejlingen.
Der findes et andet system som måler overfladespændingen på ydersiden af ruden. Men det har jeg ikke kunnet finde en teknisk beskrivelse af.
Da jeg skulle have ny forrude fik jeg at vide, at der laves en særlig rude til biler med regnsensor.
Sensoren sidder bag bakspejlet, så frem med værktøjet og kig den efter. Måske sidder den løs?