Regnsencor V70n 2006 driller.

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Regnsencor V70n 2006 driller.

Indlægaf gunsmoke » man nov 04, 2013 22:47 pm

Det synes jeg taler for at det er viskermotoren den er gal med. Er det ikke fortsat sådan at viskermotoren får et "startsignal" og derefter kører den cyklussen færdigt?
Kan på eldiagrammet se at regnsensoren hænger på CEM der så styrer viskermotoren. Kan ikke lige se om stilken har direkte fat i viskermotoren. Tanken er at ved den manuelle drift er "startsignalet" på hele tiden mens når det er regnsensoren kun giver et "go". Den ved jo ikke hvornår den skal køre igen, fordi det afhænger af regnen.

Har googlet på regnsensoren og kan kun se hvor vigtigt det er med en original rude til denne. Samtidig er det min erfaring med elektronik at enten så virker dette eller også så virker det ikke. Tror også at regnsensoren scanner ruden med en fast frekvens - igen den ved jo ikke hvor meget det regner. Eneste i dit tilfælde kunne være at det kniber for sensoren at sende de meget hyppige "gosignaler" fordi en kondensator har tabt noget af sin kapacitet. Men den forklaring er noget langt ude. Jeg ville give viskermotoren et tjek.
gunsmoke

Indlægaf Klågem » man nov 04, 2013 23:11 pm

gunsmoke skrev:Det synes jeg taler for at det er viskermotoren den er gal med. Er det ikke fortsat sådan at viskermotoren får et "startsignal" og derefter kører den cyklussen færdigt?
Kan på eldiagrammet se at regnsensoren hænger på CEM der så styrer viskermotoren. Kan ikke lige se om stilken har direkte fat i viskermotoren. Tanken er at ved den manuelle drift er "startsignalet" på hele tiden mens når det er regnsensoren kun giver et "go". Den ved jo ikke hvornår den skal køre igen, fordi det afhænger af regnen.

Har googlet på regnsensoren og kan kun se hvor vigtigt det er med en original rude til denne. Samtidig er det min erfaring med elektronik at enten så virker dette eller også så virker det ikke. Tror også at regnsensoren scanner ruden med en fast frekvens - igen den ved jo ikke hvor meget det regner. Eneste i dit tilfælde kunne være at det kniber for sensoren at sende de meget hyppige "gosignaler" fordi en kondensator har tabt noget af sin kapacitet. Men den forklaring er noget langt ude. Jeg ville give viskermotoren et tjek.

Min første tanke var også viskermotoren. Men så ville problemet også være der når jeg bruger viskerne manuelt. Altså trækker stilken ned. Hvis de er stoppet grundet brug af regnsencoren tænder jeg bare for viskerne manuelt med stilken. Og så kører de perfekt. Og går på nul når jeg slukker. Efter et strøg kan jeg bruge sencor igen. Men kun indtil der kommer en byge fra Feks en lastbil. Så kører de stærkt en 3 - 4 strøg. Og så gentager det sig.
Forruden er original og uden slid eller stenslag. Viskerne er også nye. Og ruden bliver helt ren.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Claus » tirs nov 05, 2013 2:51 am

Hej Klågem
Jeg ved ikke hvad PPS kan, men VIDA kan køre et testpogram af viskersystemet hvor regnsencoren indgår.
Men et stop midt på ruden betyder at viskermotoren ikke køre til autostoppet.
Og når den køre normalt virker autostoppet fint nok :?:
Der må være nogle værdier i regnsencoren der ikke virker, muligvis en fejl i software.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Kingo » ons nov 06, 2013 9:18 am

Prøv at læs denne tråd - næsten nederst er der en der beskriver hvad der ofte giver problemer med sensoren - og en løsning. Forsøget værd.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Claus » ons nov 06, 2013 9:33 am

Hvilken tråd :wink:
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Kingo » ons nov 06, 2013 20:59 pm

Ska det nu også være nødvendigt at sætte linket ind? ;)
http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... nsor-Issue
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf gunsmoke » ons nov 06, 2013 21:25 pm

Googlet lidt rundt.

Kan se at regnsensoren kan sætte en del fejlkoder og dem får du jo ikke.

Kan også se at Volvo skriver noget om terminal 4 på stikket til regnsensoren der kan oxidere (irre) så det bør tjekkes. Spændingen på denne terminal skal ligge med enten 0 volt og batterispænding ved drift.

Kan se at der i viskermotoren sidder en termosikring / relæ jf dette link (godt nok omkring bagruden)
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=71453

Det var jo lækkert om du via den manuelle styring af vinduesviskerne kunne slå denne sikring (forudsat at viskermotoren trækker den samme strøm når den trikkes af regnsensoren som ved den manuelle styring via stilken).

Sikringen slås når viskermotoren trække for meget strøm fordi belastningen er for stor, fx fordi lejer er groet til grundet salt, manglende smøring etc. Har ikke kunnet finde strømforbruget på viskermotoren. Det var ellers en nem måde at måle tilstanden på.

Ser også at stoppet af viskerne styres af et signal. Derfor kan det undre at viskeren bare stopper midt i det hele. Det kunne godt tale for at der er termosikringen som går.
gunsmoke

Indlægaf Klågem » ons nov 06, 2013 21:58 pm

gunsmoke skrev:Googlet lidt rundt.

Kan se at regnsensoren kan sætte en del fejlkoder og dem får du jo ikke.

Kan også se at Volvo skriver noget om terminal 4 på stikket til regnsensoren der kan oxidere (irre) så det bør tjekkes. Spændingen på denne terminal skal ligge med enten 0 volt og batterispænding ved drift.

Kan se at der i viskermotoren sidder en termosikring / relæ jf dette link (godt nok omkring bagruden)
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=71453

Det var jo lækkert om du via den manuelle styring af vinduesviskerne kunne slå denne sikring (forudsat at viskermotoren trækker den samme strøm når den trikkes af regnsensoren som ved den manuelle styring via stilken).

Sikringen slås når viskermotoren trække for meget strøm fordi belastningen er for stor, fx fordi lejer er groet til grundet salt, manglende smøring etc. Har ikke kunnet finde strømforbruget på viskermotoren. Det var ellers en nem måde at måle tilstanden på.

Ser også at stoppet af viskerne styres af et signal. Derfor kan det undre at viskeren bare stopper midt i det hele. Det kunne godt tale for at der er termosikringen som går.

Jeg prøvede at lade viskerne køre på max hastighed på tør rude for netop at belaste motoren. Efter 10 min. Slukkede jeg dem. For de kørte bare derudaf. Så det område virker.
Men jeg vil lige kigge stikkene efter for ir. For det kunne godt virke som en dårlig forbindelse. De kan finde på at hopvis at gå ned i hastighed for så at stoppe midt i det hele. Andre gange er det bare bum stop.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ulrik Friis » tors nov 07, 2013 17:36 pm

Fra Kingos link forstår jeg der kan være to ting galt:

1. Hvis ruden er uoriginal
2. Der er noget galt der hvor sensoren sidder fast på ruden

Varmt vejr kan tilsyneladende blødgøre siliconen, det er sat fast med, så den flytter sig. Det kan også være at der er fyldt med snavs. Eller at en udskiftning af ruden har efterladt noget.

Nu bliver du altså nødt til at skille sensoren ad, Tonny, inden du splitter det hele ad med at lade viskerne køre på en tør rude el. lign. - tsk tsk tsk.

I selve stilkkontakten sidder der en del elektronik...
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Foregående

Tilbage til El-system og Instrumenter