Hej alle
Jeg har i den senere tid oplevet dårlig tomgang og meget ujævn motorgang når bilen blev startet med varm motor.
Så jeg fik bestilt et sæt nye tændrør hjem og fik dem skiftet.
Det hjalp meget, den ujævne motorgang ved varmstart er helt væk.
Dog har jeg stadig at den kan have ujævn tomgang, men ikke altid. Det kan tydeligt mærkes i bilen og høres udenfor.
Man kan også tydeligt se det på lyset i lygter og pære. Her tænker jeg at jeg nok skal have skiftet krumtapudluftningen og tilhørende rør ?
Dette regner jeg med at få gjort når jeg skifter olie om små 3000km.
Nu er jeg dog blevet opmærksom på at den ikke trækker jævnt under acceleration.
Bilen trækker meget bedre med de nye tændrør end med de gamle.
Men ved 4000 rpm, så får motoren lige et spark ekstra og den trækker kraftigere, det kan tydeligt mærkes. Dette er ved pedaltryk ned til kick, ikke helt i bund, det var for vådt til at prøve med pedalen helt i bund igår.
Jeg tænker det kunne have noget med styringen af turbo trykket at gøre?
Jeg har oplevet at min magnetventil står og tikker, hvis bilen bliver startet og slukket inden for kort tid.
F.eks. hvis jeg kommer hjem og parkere foran garagen og så senere på aften går ud og kører den ind, så kan den finde på at tikke i ½-1½ min.
Kan enheden der styre ventilen være i udu?
Jeg har fået skiftet ventilen til en som havde kørt ca 90.000km, uden det hjalp. Så ventilen er nok ikke defekt. Kan man teste den?
Er der nogen der har nogle gode ideer ?
Og er der evt. nogen der kan læse fejlkoder ud på den i området hedehusene/ringsted?
Olie, oliefilter og luftfilter er skiftet for ca 7000km siden.