10w60 på t-5r

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: 10w60 på t-5r

Indlægaf Peter_C » tors jan 30, 2014 8:55 am

Hej

Hvis der er 2 ting man skal afholde sig fra at diskutere er det religion og politik.
Motorolie er i min optik i høj grad et spørgsmål om religion. Derfor vælger jeg at slutte af med at skrive at det er sådan jeg TROR det hænger sammen.
Hvis andre tror/synes/ved noget andet er det fint med mig.
Min "tro" er dog ikke baseret på et uoplyst grundlag, eller dvs. det kommer jo an på hvilke kilder man anser som troværdige og hvilke man ikke gør.

Jeg har bl.a. læst "Motoroil by A.E. Hass"
http://ferrarichat.com/forum/faq.php?faq=haas_articles

... og der var meget jeg syntes gav mening.

eter_C skriver, at det ikke er trykket men flowet der smører. Det forstår jeg ikke. Hvis ikke der er tryk er der heller ikke flow.

Du bliver nødt til at læse det hele. Jeg skriver:
et er ikke olietryk der smører ... det er olieflow.
Hvis en motor kan holde tryk med en 0W30 er der ingen grund til at hæmme flowet ved at hælde tykkere olie på

Og der flyder ikke noget uden tryk

Nææ, det kan du have ret i, men det omvendte er da ikke meget bedre. Hvad vil du bruge verdens højeste olietryk til hvis der ikke flyder noget olie?

Anyway ... jeg ville faktisk oprindelig ikke svare på tråden da jeg var sikker på den ville ende som alle andre olietråde (hvilket den vist er godt på vej til :) ) men da ReneV70 spurgte om han var på vej ud af en gal streg og fik et skråsikkert svar om at det var han, syntes jeg, jeg ville byde ind med at der i det mindste var en mere der var på samme spor.

Og jo ... jeg mener faktisk netop det er godt nok når jeg ikke ophæver min tro til viden, men derimod gør opmærksom på at jeg ikke gør krav på den eneste og endegyldige sandhed om motorolie.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf måns » tors jan 30, 2014 15:39 pm

Ulrik Friis skrev:
måns skrev:Det første tal 10w fortæller olien viskositet i koldt vejr w=vinter. En 10w olie har stadig en god viskositet ned til -20grader.Det næste tal 60 beskriver oliens flydeevne ved høje temperature,jo højre tal jo bedre flydeevne. Det er netop derfor at en 10w/60 olie er perfekt til en høj ydende motor der der får lov at bruge alle heste :) Mvh Claes

Viskositet er betegnelsen for en væskes modstand imod at flyde. Dvs. jo lavere tal jo nemmere flyder væsken (olien). En viskositet på 60 betyder meget stor modstand imod at flyde - tyktflydende.

Når jeg læser beskrivelsen på den Sunoco olie der henvises til, er det ligesom at læse en Google oversættelse af noget volapyk. Ikke meget af det giver mening og minder mest om hvad en løssluppen marketing afdeling uden forstand på det sælger har skrevet. Det interessante er imidlertid kvalitetsbetegnelsen på olien: API SH. Det er en klassifikation der udgik i 1996. Den blev efterfulgt af SJ (2001), SL (2004) og SM (2011). I dag anvender API klassifikationen SN til de bedste olier. Sunoco tapper deres olier i Belgien og Holland og der burde derfor også høre en ACEA kvalitetsbetegnelse med, men den er ikke nævnt!!!

Jeg skal ikke gøre mig klog på olier til racingbrug, men smøringen er den samme uanset hvilken motor man bruger. Der skal være en oliehinde imellem de metaldele der gnider imod hinanden. Denne oliehinde skal være så stærk som overhovedet muligt, dvs molekylerne i olien skal være ekstremt seje, de skal ikke nedbrydes ved høj varme og de skal ikke absorbere affaldsstoffer, vand og den slags. Det klarer en moderne syntetisk olie fra Castrol glimrende, og det gør olierne fra Sunoco sikkert også, for olierne tappes de samme steder. Sunoco var oprindeligt et amerikansk foretagende, men blev solgt et par gange, og nu ejes det af Petronas, som er et selskab hjemmehørende i Malaysia. Petronas i Holland og Belgien står for markedsføringen af Sunocos produkter i EU.

Peter_C skriver, at det ikke er trykket men flowet der smører. Det forstår jeg ikke. Hvis ikke der er tryk er der heller ikke flow. Flow opfatter jeg som gennemstrømning. Flow betyder at flyde. Og der flyder ikke noget uden tryk.

Jeg vil endnu engang slå til lyd for, at diskussioner om olier foretages på et oplyst grundlag, og ikke handler alene om viskositet men også om kvaliteten. Jeg bliver sgu bekymret når Peter_C skriver, at det er sådan han TROR det hænger sammen. Det er ikke godt - nok!

Blot en lille note til det du skriver Ulrik :) Det er rigtigt at viskositet er en væskes modstand til at flyde,men du skriver at 60 betyder meget stor modstand mod at flyde=tyk,men 60,eller40,eller30 for den sags skyld betegner evnen til at modstå varme,altså smøre når olien er varm :) Det er det første tal,altså 0/5/10/15/20w der fortæller oliens viskositet,altså evnen til at flyde i som kold:) Det er ikke ment som et surt opstød :wink:
Jeg er også fuldt enig med dig omkring det med olietryk/flow :) og ja oliens kvalitet har intet at gøre med om det er en 10w/40 eller en 0w/30. En dyr og god 10w/40 olie er formentlig bedre end den helt billige 5w/30 fra Jem&Fix osv. Olie idag,er blevet en videnskab..jeg var også med som mekaniker, da alt hvad der bare havde passeret en olie tankbil,kunne bruges som olie :D Der er desværre mange mennesker der tror olie bare er olie og køber derfor et eller andet produkt og hælder på deres dielsel med DPF..uden og vide om det er en low saps olie!!
855 T5 94´
945 2,3 LT 210+hk 330+nm
745 SE 91´
544 B16 61´
måns
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: 4700 Næstved

Indlægaf 10musse » tors jan 30, 2014 16:21 pm

Uha

Ja som skrevet efterhånden en del gange; SÅ ER OLIE IKKE BARE OLIE ! Hvis der er basis/grundlag for et foredrag om emnet, stiller vi meget gerne op.

God dag -
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord Sjælland.

Indlægaf måns » tors jan 30, 2014 16:38 pm

10musse skrev:Uha

Ja som skrevet efterhånden en del gange; SÅ ER OLIE IKKE BARE OLIE ! Hvis der er basis/grundlag for et foredrag om emnet, stiller vi meget gerne op.

God dag -

Hvem er vi :wink:
Men tror faktisk at du er inde på noget..hvad med at man lavede en aften med fordrag omkring olie?
855 T5 94´
945 2,3 LT 210+hk 330+nm
745 SE 91´
544 B16 61´
måns
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf 10musse » tors jan 30, 2014 18:28 pm

Vi er et mindre Dansk ingeniør firma, der udover alm. ingeniør arbejde, har service kontrakter med det Amerikanske forsvar på nu 13 år, omhandlende servicering af xx antal fly i hele Europa, samt et løbende antal test/forsøgs flyvninger. En del af service kontrakterne omhandler b.la. kontrol af og udskiftninger af div. smøremidler, herunder olieanalyser samt udskiftninger af smøre olier.

God dag/aften.

måns skrev:
10musse skrev:Uha

God dag -

Hvem er vi :wink:
Men tror faktisk at du er inde på noget..hvad med at man lavede en aften med fordrag omkring olie?
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord Sjælland.

Indlægaf ivor » tors jan 30, 2014 18:59 pm

Hej
Hvor meget har motoren kørt? Hvis den har mange km på bagen er det måske en god ide at gå et viskositetstrin op. Balder bruger 10/60 på hans T5R.
Jeg prøvede at gå ind på Castrols hjemmeside og her valgte jeg en V70/S60R med 300hk. årg. 2007 USA. Her anbefales en EDGE (FST) 0W-30 A5/B5 (b).
Jeg har selv en V70 benziner hvor jeg bruger EDGE (FST) 0W-40 A3/B4 (a, b). Når jeg skifter denne olie ud for hver 7000km med gennmemvarm motor har jeg lagt mærke til, at at det er ligesom at åbne for en vandhane når bundproppen afmonteres og man undres over hvordan olien i det hele taget kan smøre når den er så tynd.
Bilfabrikanterne er gået over til at bruge olier med lavere viskositetsindex for at spare brændstof da en tykkere olie koster kræfter at smide rundt i motorene.Selv gearolie er tyndere idag end for få år siden pga. krav til brændstofudnyttelse.
Husk at en olie skal 3 ting: Smøre, køle og tætne.En tykkere olie vil give et højere tryk men lavere flow end en tyndere olie men den tyndere olie kan transportere varmen hurtigere væk og det er jo også en af faktorerne.

Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf Sander » tors jan 30, 2014 21:05 pm

måns skrev: men du skriver at 60 betyder meget stor modstand mod at flyde=tyk,men 60,eller40,eller30 for den sags skyld betegner evnen til at modstå varme,altså smøre når olien er varm :) Det er det første tal,altså 0/5/10/15/20w der fortæller oliens viskositet,altså evnen til at flyde i som kold:) Det er ikke ment som et surt opstød :wink:

Ulrik har nu ret i det han siger.

Det kan siges mere mundret Måns.
 W betyder Winter og beskriver oliens flydeevne i koldt vejr. Jo lavere tal (fx 5w), jo
bedre flydeevne ved lave temperatur.
 Efter W’et kan der stå endnu et tal. Det tal beskriver oliens flydeevne (viskositet) ved høje
temperatur. Jo højere tal, jo bedre flydeevne ved høje temperatur.
Og det illustreres jo i tabellen, i instruktionsbogen, der anbefaler hvornår du skal bruge hvilken viskositet.
Og så giver det mening på den måde Ulrik siger det. Læs blot hvad http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik ... viskositet skriver. "Hvis en væske fx strømmer laminart gennem et rør, dvs. uden hvirveldannelser, vil laget i umiddelbar kontakt med rørets indre overflade ligge stille, mens den største væskehastighed findes midt i røret. Der vil således være en hastighedsgradient på tværs af røret, som afhænger af fluidets indre gnidningsmodstand. Hvis væsken har stor indre gnidningsmodstand, dvs. er meget sej eller viskos, vil hastighedsgradienten være forholdsvis lille, og der skal en stor trykgradient på langs af røret til at drive væsken igennem røret".
Så hvis en olies opgave er at smøre væggene i et rør og olie bliver tyndere flydende pga. temperaturstigning i røret så vil den måske ikke klæbe sig længe nok til rørets væg til at den smører væggen nok og så skal den udskiftes med en anden. Så det er da lækkert at man laver olier med den egenskab at de har 2 viskositeter.
Vedhæftede filer
xx.png
xx.png (94.99 KiB) Vist 8059 gange
Sidst rettet af Sander tors jan 30, 2014 23:33 pm, rettet i alt 9 gange.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf René V70 » tors jan 30, 2014 21:16 pm

Havde godt en fornemmelse af at mit indlæg kunne føre til ophedet diskussion :wink:
Måske er kvaliteten det vigtigste parameter, hvilket jeg aldrig har gået på kompromis med.
Bilen/motoren har da også overlevet adskillige trackdays, så helt galt er det nok ikke med olien. :D
2007 Volvo V70 2.4
1994 Mazda MX5 1.8
Brugeravatar
René V70
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf måns » fre jan 31, 2014 0:04 am

Sander skrev:
måns skrev: men du skriver at 60 betyder meget stor modstand mod at flyde=tyk,men 60,eller40,eller30 for den sags skyld betegner evnen til at modstå varme,altså smøre når olien er varm :) Det er det første tal,altså 0/5/10/15/20w der fortæller oliens viskositet,altså evnen til at flyde i som kold:) Det er ikke ment som et surt opstød :wink:

Ulrik har nu ret i det han siger.

Det kan siges mere mundret Måns.
 W betyder Winter og beskriver oliens flydeevne i koldt vejr. Jo lavere tal (fx 5w), jo
bedre flydeevne ved lave temperatur.
 Efter W’et kan der stå endnu et tal. Det tal beskriver oliens flydeevne (viskositet) ved høje
temperatur. Jo højere tal, jo bedre flydeevne ved høje temperatur.
Og det illustreres jo i tabellen, i instruktionsbogen, der anbefaler hvornår du skal bruge hvilken viskositet.
Og så giver det mening på den måde Ulrik siger det. Læs blot hvad http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik ... viskositet skriver. "Hvis en væske fx strømmer laminart gennem et rør, dvs. uden hvirveldannelser, vil laget i umiddelbar kontakt med rørets indre overflade ligge stille, mens den største væskehastighed findes midt i røret. Der vil således være en hastighedsgradient på tværs af røret, som afhænger af fluidets indre gnidningsmodstand. Hvis væsken har stor indre gnidningsmodstand, dvs. er meget sej eller viskos, vil hastighedsgradienten være forholdsvis lille, og der skal en stor trykgradient på langs af røret til at drive væsken igennem røret".
Så hvis en olies opgave er at smøre væggene i et rør og olie bliver tyndere flydende pga. temperaturstigning i røret så vil den måske ikke klæbe sig længe nok til rørets væg til at den smører væggen nok og så skal den udskiftes med en anden. Så det er da lækkert at man laver olier med den egenskab at de har 2 viskositeter.

Så det du siger er at en 30 olie er langt bedre til at modstå varme end en 60 olie!!! Hmm det er nu ikke helt sådan det hænger sammen,men okay du er vist langt klogere end jeg er :)
Undrer mig så bare over at en rallybil f.eks ikke kører på 5w/30 når den nu er så god!!
855 T5 94´
945 2,3 LT 210+hk 330+nm
745 SE 91´
544 B16 61´
måns
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ulrik Friis » fre jan 31, 2014 0:22 am

Motorolie er hverken religion eller politik, det er kemi og en meget eksakt videnskab.

Men som nævnt synes jeg diskussionerne alt for tit drejer sig om viskositet fremfor kvalitet. Viskositeten er selvfølgelig et vigtigt parameter, men den er (næsten) uinteressant, da viskositeten skal vælges efter den varme/det klima man har tænkt sig at køre i. Jo varmere jo højere viskositetstal.

Olietemperaturen er en guide for hvilken viskositet man skal bruge. En god olietemperatur ligger på 100 grader C. En racermotors olie ligger på 150 grader C, hvorfor det selvfølgelig er en god ide at have en højere viskositet olie i en racermotor.

Normalt vil væsker blive mere tyndtflydende ved opvarmning indtil de helt fordamper. Sådan opfører motorolie sig ikke, her har man indbygget, at den ikke bliver mere tyndtflydende ved opvarmning, og at den i varm tilstand forbliver i en tykkelse så smøringen er optimal med det nødvendige tryk og flow. Så det gælder om at ramme den brugssituation man har.

Den fuldsyntetiske olie har en langt stærkere molekylestruktur end en traditionel mineralsk olie. Den er meget mere tolerant overfor temperatur, så deres smøreevne overgår langt den mineralske olie. En olieblanding er en high-tech ting, hvor man ikke alene er i stand til at kontrollere viskositeten, men også en lang række andre forhold. Og her er det så at kvalitetsbetegnelsen kommer ind.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Sander » fre jan 31, 2014 0:50 am

måns skrev:Så det du siger er at en 30 olie er langt bedre til at modstå varme end en 60 olie!!! Hmm det er nu ikke helt sådan det hænger sammen,men okay du er vist langt klogere end jeg er :)
Undrer mig så bare over at en rallybil f.eks ikke kører på 5w/30 når den nu er så god!!

Nej det er lige modsat, men du forstod ikke måden Ulrik forklarer det på og mente han tog fejl, det du siger i stedet for er også rigtigt. Det er en anden måde at sige det på og den synes jeg blev snørklet så jeg prøvede at kombinere Ulriks forklaring med din. Så en 60 olie har jo netop en stor modstand mod at flyde i forhold til en 30 olie og derfor er den god når det er en del varmere end når en 30 anbefales.
Jo lavere tal (fx 5w), jo bedre flydeevne ved lave temperatur skal forståes sådan at selvom temp. falder holder olien sig tynd
Jo højere tal efter w, jo bedre flydeevne ved høje temperatur skal forståes sadan at selvom temp. stiger holder olie sig tyk.

Kan man ikke lave en honning der har den egenskab
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf måns » man feb 03, 2014 0:45 am

Sander skrev:
måns skrev:Så det du siger er at en 30 olie er langt bedre til at modstå varme end en 60 olie!!! Hmm det er nu ikke helt sådan det hænger sammen,men okay du er vist langt klogere end jeg er :)

Nej det er lige modsat, men du forstod ikke måden Ulrik forklarer det på og mente han tog fejl, det du siger i stedet for er også rigtigt. Det er en anden måde at sige det på og den synes jeg blev snørklet så jeg prøvede at kombinere Ulriks forklaring med din. Så en 60 olie har jo netop en stor modstand mod at flyde i forhold til en 30 olie og derfor er den god når det er en del varmere end når en 30 anbefales.
Jo lavere tal (fx 5w), jo bedre flydeevne ved lave temperatur skal forståes sådan at selvom temp. falder holder olien sig tynd
Jo højere tal efter w, jo bedre flydeevne ved høje temperatur skal forståes sadan at selvom temp. stiger holder olie sig tyk.

Kan man ikke lave en honning der har den egenskab

Det er der nok langt klogere mennesker der kan svare dig på.
855 T5 94´
945 2,3 LT 210+hk 330+nm
745 SE 91´
544 B16 61´
måns
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ulrik Friis » man feb 03, 2014 1:53 am

En syntetisk olie beholder sin (multigrade) viskositet igennem hele sin levetid. Viskositeten er indbygget i formlen for olien. En mineralsk olie får tilsat et middel eller et additiv, som giver olien en multigrade viskositet, og dette additiv bliver gradvist slidt ud af olien.

Olien består af sine grundmolekyler, og der tilsættes så en lang række additiver, som er afstemt efter bilfabrikanternes krav. Derfor kan man opleve, at den-og-den olie er godkendt af Volvo, BMW eller VW. Additiverne er meget vigtige. Derfor findes der forskellige kvalitetsbetegnelser, hvor de to store API (American Petroleums Institute) og ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles eller European Automobile Manufacturer's Association) har hver deres måde at klassificere på.

Hvis en motor er slidt producerer den mange forskellige affaldsstoffer, og disse affaldsstoffer bør opfanges af oliefilteret, men nogle er affaldsstofferne er så små, at de opslemmes i olien og misfarver den. Og når olien mister sin gennemsigtighed er den også ved at være moden til at blive kasseret. Men de nye syntetiske olier kan altså sagtens køre 20.000 eller 30.000 km før det er nødvendigt at skifte. Det er ikke oliens grundsubstans der ødelægges men additiverne som bliver brugt/slidt. Egentlig kunne man bare tilsætte en slat friske additiver og så fortsætte med grundsubstansen.

En multigrade olie 0W-30 har forskellig tykkelse over en temperaturskala: Ved 24 grader har den en tykkelse på 40. Ved 100 grader har den en tykkelse på 10, hvor 10 er tyndere end 40.

Syntetisk olie bliver ikke voldsomt tyk ved lave temperaturer som mineralsk olie gør det. Den mineralske bliver som køligt smør - det udskiller voks. Man siger, at al motorslid sker ved koldstart. Og den syntetiske olies smøreevne ved koldstart er voldsomt meget bedre end den mineralske olies. Derfor skal man heller ikke opbevare oliedunke på et koldt sted. Jo varmere jo bedre.

Og til sidst vil jeg lige skyde en myte ned: W i 0W-30 står IKKE for winter. Det står for en særlig måde at teste olien på ved lave temperaturer. W testen er mest omfattende. Der findes single grade olier med og uden W, men alle multigradeolier testes på W måden.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Sander » man feb 03, 2014 23:40 pm

Ulrik Friis skrev:
Og til sidst vil jeg lige skyde en myte ned: W i 0W-30 står IKKE for winter. Det står for en særlig måde at teste olien på ved lave temperaturer. W testen er mest omfattende. Der findes single grade olier med og uden W, men alle multigradeolier testes på W måden.

Super at få det med. Det er jo ellers noget man har lært på skolen engang. FDM bruger endda også betegnelsen.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Sander » tirs feb 04, 2014 1:07 am

Hej Måns. Jeg indhenter min viden fra flere steder end blot en enkelt hjemmeside fordi jeg gerne vil gå i dybden med et emne. Fx kunne jeg se at begrebet viskositet skulle jeg vide mere om når jeg læser det Ulrik skriver. Og så fordi, der står saftsuseme meget forkert på div. hjemmesider, fordi mange ikke tager ved lærer at forholde sig kritisk til alt der som lægges ud på nettet og blot kopiere/ genfortæller i alt for stor grad på sin egen væg. Jeg ved godt at vi derved kommer langt omkring og noget bliver nævnt i flere omgange. Ulempen i disse lange tråde bliver fx. som at jeg misset et af dine indlæg, det første af dem jeg har gengivet for neden. Indholdet i mit indlæg blev derfor præget af jeg alene reagerede på det andet indlæg. Det beklager jeg.
Havde jeg læst det kunne jeg se at jeg ikke skulle have fortalt dig det du ved i forvejen. Jeg kunne blot have skrevet " Hør du siger jo selv det samme, som Ulrik siger, i dine egne indlæg. Er en modstand mod at flyde som Ulrik skriver om viskositeten på 60 ikke det samme som at sige, en viskositet 60 har evnen til at modstå varme så den kan smøre, som du skriver"?

ellers så synes jeg, selvom tråden er blevet lang, det har givet anledning til at Ulrik især, har bidraget med meget omkring forståelsen af begreber mv. når taler falder på olie og viskositeter. Det synes jeg er noget der er værd at få med. Uden disse ville denne tråd blot have været en ud af mange lignende tråde i div. forum.

1 Du er ude i en gal streg :) .. Det første tal 10w fortæller olien viskositet i koldt vejr w=vinter. En 10w olie har stadig en god viskositet ned til -20grader.Det næste tal 60 beskriver oliens flydeevne ved høje temperature,jo højre tal jo bedre flydeevne. Det er netop derfor at en 10w/60 olie er perfekt til en høj ydende motor der der får lov at bruge alle heste :) Mvh Claes

2 [i]Blot en lille note til det du skriver Ulrik :) Det er rigtigt at viskositet er en væskes modstand til at flyde,men du skriver at 60 betyder meget stor modstand mod at flyde=tyk,men 60,eller40,eller30 for den sags skyld betegner evnen til at modstå varme,altså smøre når olien er varm :) Det er det første tal,altså 0/5/10/15/20w der fortæller oliens viskositet,altså evnen til at flyde i som kold:) Det er ikke ment som et surt opstød
[/i]
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

ForegåendeNæste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj