Røg under motoren

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Røg under motoren

Indlægaf Broendum » ons feb 12, 2014 13:12 pm

Goddag. Jeg er ny inde på hjemmesiden, men da jeg har købt en Volvo xc90 som er fra 2006. Den har oliekøler og er en 185hk med en 5 cylindret rækkemotor. Det mit problem er at her nu hvor det er blevet koldt er den begyndt på et "brumme" ude ved det venstre forhjul og så kommer der en masse røg ud. Den melder ingen fejl??.
Kan det være noget brændstofvarmer eller sådan noget ??. Jeg er blevet lidt bekymret fordi den er først begyndt her i vinter og har aldrig gjort det i sommers hvor jeg købte den. Den er ALT muligt udstyr men jeg kan ikke lige finde noget hvor der står noget om nogen brændstofvarmer eller noget i den stil :shock: .
Please help jeg er bange for at jeg kører rundt og ødelægger den ???. :?
Broendum
Ny bruger
Ny bruger

Re: Røg under motoren

Indlægaf Balder » ons feb 12, 2014 13:23 pm

...det er ingen fejl...det er en indbygget "Future" ...i dagligtale også kald oljefyr eller i din tillfælde kun tillægsvarmer . Den ryger mere eller mindre , nogen gange kan det være lidt voldsom...
Ny gløderor eller ny brændekammer hjelper med det. Men jeg ville anbafale at opdatere til oljefyr (Software hos Volvo) , så kan du ny nyde det hele tiden.
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Ulrik Friis » ons feb 12, 2014 18:13 pm

Fyret starter automatisk når temperaturen er 5 grader eller derunder. Hvis du så kun kører en kort strækning og stopper før motoren er blevet varm, så slukkes fyret også hvorefter der udlægges røgslør og det stinker af uforbrændt diesel.

Det er en diesel, så den skal køres varm hvis du vil undgå problemer.

Jeg kender ikke en XC90, men du kan uden tvivl stoppe og starte fyret fra bilens kørecomputer/infodisplay. Ellers kan du få indlagt software hos Volvo så du kan. Så kan du indstille timeren til hvornår bilen skal være køreklar. Og hvis det skal være meget avanceret kan du også få monteret noget SMS start af fyret.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Broendum » ons feb 12, 2014 21:24 pm

tak for svarene. Det er da godt at høre at der ikke er noget galt. Det med fyr og sådan nogle ting må jeg så lige have kigget på :D
Broendum
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf hookmaker » tors feb 13, 2014 10:13 am

Det sker også for mig og det er fyret der "hoster" uforbrændt diesel, Jeg har forstået på de svenske fora at det er ret normalt om vinteren og ved korte ture, hvor det ikke bliver ordentligt varmet op. Hvis den derimod smider små gnister ud under fyret samtidig (ses bedst om aftenen), så kan det være tegn på at fyret er gået.
hookmaker
Bruger
Bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj