S40 96 lambdasonde lyser og ingen motortrækkraft.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S40 96 lambdasonde lyser og ingen motortrækkraft.

Indlægaf volvos40 2m » man apr 07, 2014 12:49 pm

Hej gutter,

jeg er ny her på sitet, og har googlet et problem jeg har med min s40 fra 96.
samme beskrivelse som den du (rusti) har lagt ud tidligere. dermed ikke sagt, at dette ikke er til nogen andre.:

Bilen kører umiddelbart fint. har måske lidt dårlig tomgang, hvilket er et nyt, men gradvist opstået problem.
nu har min vogn så stået lidt stille for en tid, da der har været lidt driftsvanskeligheder med strømmen, men det er ordnet nu.

Nu viser det sig, at når bilen er blevet driftsvarm, tænder lampe for lambda-sonde, og i sammen øjeblik mister bilen evnen til at trække.
den "hopper" direkte i tomgang - som så til gengæld pludselig er fin og stabil. men vil som sagt ikke trække eller er i stand til at hæve omdr.
Jeg har så, for at få bilen hjem, slukket for tændingen, og startet igen - lige med det samme, og så får man lige nogle få sekunders normal kørsel, hvorefter den "hopper" tilbage i fejltilstand. det er tydeligt at når bilen er kold, får man lov at køre, og ved drifttemp. "lukker den ned" til tomgang.

jeg kan se at du (rusti) fandt problemet med en sikring i motorrummet, som var gået.
kan du sige noget om hvilken sikring der var gået?

Og/eller, er der andre som kender til denne problematik?
volvos40 2m
Ny bruger
Ny bruger

Re: S40 96 lambdasonde lyser og ingen motortrækkraft.

Indlægaf volvos40 2m » tirs apr 22, 2014 8:56 am

tak for hjælpen.
fejlen er identificeret. :-)

Problemet var TPS sensoren.
Throttle Position Sensor.
symptomer:
- dårlig tomgang (meget lav og ujævn)
- træg i at give gas. (når man træder på speederen, var reaktionen ligesom lidt forsinket) dvs den kunne godt give gas, men den skulle "ligesom lige opfatte at man ønskede omdrejninger.
- efter motoren var bleve driftsvarm, stallede motoren til nødprogram eller lign. og motor elektronik-lampen i instrumentbordet begyndte at lyse. herefter skulle man afbryde tændingen og starte forfra, hvorefter dette gentog sig.

TPS sensoren, sidder i gasspjældet og fortæller ECU-enheden ("computeren") hvor gasspjældet "er" dvs, computeren "på forhånd ved, at nu ønskes der gas, og så leverer dyserne mere benzin "på forhånd" - altså lige som i gl. dage, hvor man havde, en accelerationsdyse i kaburatoren.
samtidig er den jo en essentiel del i forbindelse med at holde tomgangen.

man kan på youtube søge på tps sensor, og så kommer der et væld af måder man kan måle på sensoren på og få forklaringer på hvad den gør.
det er ikke lykkes mig på danske sider - bla. denne, at få fyldegørende forklaringer på netop denne fejl. men mestrer man engelsk i tekniske termer, er der meget hjælp at hente :-)

dvs. jeg har i første omgang trukket stikket ud til denne sensor, og så kommer der en fejl i lampen i instrumentbordet, men bilen kan køre og det hele, dog er tomgangen stadig dårlig, men bedre end med sensoren, samtidig er den stadig træg i at give gas, og benzinøkonomien er lidt dårligere, grundet der ikke "lukkes" for dyserne når man slipper gassen - fordi motoren ikke ved, at gassen er sluppet. dvs, den "suger" stadig benzin ind under motor-nedbremsning og lign.når man slipper gassen.
volvos40 2m
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj