Mit problem bestod i at bilen var ved at virke temmelig sløv, og har oplevet en del gange at når man gav den lidt gas når den var kold, gik den tit i nødprogram med motorservice påkrævet. jeg har været på værksted flere gange for fejlfinding, og skift af ladesensor m.m., men fejlen blev ved med at komme fra tid til anden. bilen har kørt 420.000 km. men er altid serviceret efter alle kunstens regler, da jeg går meget op i at tingene skal fungerer 100%.
Da jeg ved at vacuum pumpe og slanger samt de forskellige magnetventiler er i orden, måtte problemet ligge i turboen, den har trods alt kørt mange kilometer, så jeg satte mig for at undersøge mulighederne for at renoverer den, jeg syntes det var dyrt at købe en ny turbo til 8-10.000 kr. da jeg ikke var helt sikker i min sag. jeg fandt frem til en turbo forhandler i England hvor man kunne købe navet/kærnen af turboen, den del der sidder mellem de to kamre, det er den del hvor der sidder en gennemgående aksel med de to turbine hjul på, derudover en ny wastegate samt paknings sæt.
Selve renoveringen er enligt meget lige til, man skal bare gå toldmodigt til værks.
I afgangs kammeret på turboen sidder der en ring med en række justererbare vinger (skovlblade) som er styret af wastegaten, det var her problemet lå, på grund af sod, koks og diesel slam kunne de justererbare vinger ikke bevæge sig korrekt, og specielt ved lave omdrejninger hvor vingerne skal være helt kantstillet, giver dette et problem med for stort ladetryk, som også var den fejl der blev udlæst gang på gang på værkstedet.
Hele arrangementet med vingerne blev forsigtigt adskilt, renset/vasket og samlet igen, hvorefter det kunne bevæge sig frit til begge yderpunkter, herefter blev resten af turboen samlet med det nye nav og wastegate og tilbage i bilen med turboen.
Resultatet af renoveringen var forbløffende, i første omgang syntes jeg ikke jeg kunne mærke nogen forskel overhovedet, men da jag havde 75 km. hjem fra værkstedet skal jeg love for at motoren begyndte at finde ud af den igen fik den rigtige luftmængde at arbejde med, nu kan bilen flytte sig både ved lave og høje omdrejninger. f.eks. på en tilkørsel til motorvej var det sådan at når man gav den gas, blev motoren pint over 4000 omdrejninger før den skiftede gear, efter renoveringen går motoren op på mellem 3000 og 3500 omd. og holder fuldt moment på op gennem gearene, så når man når ud på motorvejen skal man lige huske at slippe lidt på speederen igen…
Den er blevet som en ny bil at køre i igen, hvilke er en erfaring jeg godt vil dele. hele renoveringen har kostet 2.600,- i reservedele samt en dags arbejde, hvorefter turboen er som ny, jeg tør ikke tænke på hvad prisen var, hvis jeg var kørt til aut. Volvo værksted og bedt dem om at skifte turboen…