V70 D5 D5244T Ryger sort? Sodfilter fuldt?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 D5 D5244T Ryger sort? Sodfilter fuldt?

Indlægaf NikolajB » tors jul 03, 2014 11:24 am

Hej alle sammen.
Jeg har været igang med at rode med en kammerats V70 D5. Der kommer her et lille sammendrag af hvorfor jeg er gået igang med den, og hvad jeg har gjort indtil videre.

Min kammerat kommer til mig og siger at han synes den ryger sort engang imellem når han giver den gas efter lidt tids tuller kørsel, eks. på vej ud af en rundkørsel.
Jeg har arbejdet på autoriseret volvo værksted, og er vant til at køre i d5'ere, og jeg synes altså bare ikke at den her har samme motorkraft som de plejer at have. Ved godt at det er den lille model D5, men alligevel..
jeg har for nogle måneder siden skiftet EGR ventil på den, og havde i den anledning egr køler og hele baduljen pillet af bilen.

Nu kommer vi så igang, jeg starter med at pille grenrøret for enden af egr køleren af, og finder ud af at den er ret sodet til, jeg renser røret, renser alle slange op til indsugning, og åbningen ind til egr køleren. da jeg har gjort alt dette, forsøger jeg at blænde egr'en af, da min kammerat skal til norge nu her, og så tænkte jeg han kunne køre derop uden egr, og med en motorrens i tanken, så kunne det jo være den var som ny når den kom tilbage igen.

Problemet er så, at da jeg kører en tur i bilen bagefter skriver den Sodfilter Fuldt i displayet, bilen har gået 470.000 så det kunne da måske godt passe at partikkelfilteret har set bedre dage, så det vil jeg have af for at se lidt på det - men det er der ikke monteret på bilen.
Så vidt jeg kan huske er det noget med at den kan skrive det samme hvis det er fordi EGR er stoppet, og det er den jo da jeg har blændet den af.

Det er noget med at de D5'ere også har en lille svaghed med intercooleren, men her er der altså heller ikke noget at se, den hverken buler i top eller bund, eller ser utæt ud andre steder.

Er der nogen der har nogen gode ideer til hvorfor den ryger? Og kan man tage hele indsugningen af og rense den igennem for sod?

På forhånd tak.
Nikolaj :)
- Alt kan laves med svenske clips!
NikolajB
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Århus

Re: V70 D5 D5244T Ryger sort? Sodfilter fuldt?

Indlægaf Klågem » søn jul 13, 2014 5:34 am

Hvad årgang er bilen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´