Klapren fra motor

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Klapren fra motor

Indlægaf heilberg » tirs nov 11, 2014 23:35 pm

Jeg har fået en underlig klapren fra motoren ved opstart, det varer ca. 6 sekunder ved opstart og er ikke afhængig af om motoren er kold eller varm. Er der nogen der ved hvad dette kunne være, og evt hvordan man afhjælper det?

Det er en volvo S60 T5 fra 2000 (250hk), og den har 400.000 km på bagen.

På forhånd tak.
heilberg
Ny bruger
Ny bruger

Re: Klapren fra motor

Indlægaf Claus » ons nov 12, 2014 3:49 am

Det kunne godt lyde som manglende smørerolietryk.
Jeg ville prøve at skifte olie og oliefilter og T5 stiller særlig store krav til olien.
Jeg vil ikke anbefale nogen særlig slags, men jeg ved at der er nogle her inde på Volvosnak som ved rigtig meget om motorolier som måske vil byde ind.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf gälleryd » ons nov 12, 2014 9:02 am

Det olie til din model er , 0-30 eller 0-40, nu da jeg selv altid bruger castrol, så ville jeg nok anbefale det, men der er sikker andre der siger noget andet, så det er lidt op til dig selv.
uden at have set,hört bilen, så er det lidt svärt at gätte, den har jo trods alt kört 400.000 km, og da det er en t5ér, så er den sikkert blevet kört/brugt hårdt, på et eller andet tidspunkt :) .
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf søren 2,4T » ons nov 12, 2014 18:56 pm

heilberg skrev:Jeg har fået en underlig klapren fra motoren ved opstart, det varer ca. 6 sekunder ved opstart og er ikke afhængig af om motoren er kold eller varm. Er der nogen der ved hvad dette kunne være, og evt hvordan man afhjælper det?

Det er en volvo S60 T5 fra 2000 (250hk), og den har 400.000 km på bagen.

På forhånd tak.

Jeg står netop med en motor som din skilt at. Jeg kan se at der sidder en noget skidt i olie sien i bundkar. Måske kunne dette Være årsagen på din. Måske kunne nye o ringe dernede også Være en ide.
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf heilberg » fre nov 28, 2014 11:09 am

Bobs, nu er der renset motor med qmi motorrens, nyt olie og filter.

Bedre gasrespons og ydelse, men stadig den samme lyd ved opstart.

Tandremmen er skiftet for ca. 20.000 km siden, men kan det være den der kammer over? jeg synes det lyder som om det kommer fra den side af motoren.
heilberg
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf mazza » fre nov 28, 2014 11:34 am

lyder som om det er din ventil justering der lige skal bygge tryk op når den starter. meget normalt på de hvid blokke når de begynder at få nogle km på ryggen.

hvis olien se godt ud, dit PCV system er i-orden, den ikke bruger olie og motoren køre fint, ville jeg ikke bekymrer mig for meget om det.
https://vimeo.com/user3533928

tryk på linket hvis i kan lide lidt action packed små film ;-)
Brugeravatar
mazza
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Sønderborg

Indlægaf heilberg » fre nov 28, 2014 12:05 pm

Den bruger godtnok olie, men ikke kølervæske. Den bruger ca. en liter pr. 5.000km

Lyden er ikke opstået gradvist, men ligepludselig en morgen var den der.
heilberg
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf mazza » fre nov 28, 2014 12:29 pm

1 L pr 5000 km er ok med de km den trods alt har på sig

gør dig selv en tjeneste og tjek dit PCV / krumtap udluftning. (ikke at det har noget at gøre med din klappren men mange hvid blokke er døde pga stoppet PCV system)

Nemt at tjekke, køre bilen drifts varm også i tomgang går du ud og hiver olie pinden op, kommer der hvid røg / damp op af hullet er den gal.
Tjek det og kom tilbage så skal jeg nok finde en super guide til dig, hvis du ikke selv kan finde den her på forummet.

Klappren / tikken kan evt. også være en dyse der er ved at gå. det tro jeg dog ikke at det er.

kommet her hvor det er begyndt at blive koldt ?

hvis alt er normalt ud over den lyd ved opstart, tro jeg stadigvæk det er din ventil justering der lige skal være med.

Hva med at køre den varm, sluk den den og start den op igen med det samme, kommer den klappren så også ?
https://vimeo.com/user3533928

tryk på linket hvis i kan lide lidt action packed små film ;-)
Brugeravatar
mazza
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Sønderborg

Indlægaf heilberg » fre nov 28, 2014 20:59 pm

Lyden er der ved start ligemeget hvilken temperatur. Den virker lidt mekanisk betinget da jeg har målt den til nøjagtig den samme varighed ved oppstart hver gang. Bilen har forresten haft en fejl på cvvt solenoiden (cvvt reset valve) i et års tid nu, og motorlampen lyser pga af det. Den har jo noget med ventilåbning at gøre. Kunne det være den der er ved at være helt kaput? Så vidt jeg fusker er den ret simpel at skifte, men har tøvet da jeg har haft svært ved at finde en ny af den rigtige type. Der kommer ingen røg op ved oliepinden, kontrollerede det ved olieskift. Tak for meget uddybende svar forresten!
heilberg
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Kingo » fre nov 28, 2014 21:45 pm

heilberg skrev:Lyden er der ved start ligemeget hvilken temperatur. Den virker lidt mekanisk betinget da jeg har målt den til nøjagtig den samme varighed ved oppstart hver gang. Bilen har forresten haft en fejl på cvvt solenoiden (cvvt reset valve) i et års tid nu, og motorlampen lyser pga af det. Den har jo noget med ventilåbning at gøre. Kunne det være den der er ved at være helt kaput? Så vidt jeg fusker er den ret simpel at skifte, men har tøvet da jeg har haft svært ved at finde en ny af den rigtige type. Der kommer ingen røg op ved oliepinden, kontrollerede det ved olieskift. Tak for meget uddybende svar forresten!

Vedr vvt fejlen - hvis ventilen ikke er skiftet så få den skiftet - og sørg for at du har seneste software. Den nye ventil kommer med en revideret pakning med en lille si der sørger for a der ikke kommer slam i ventilen.
Seneste software gør at den ikke reagerer for regidt og sætter fejl uden grund.
Du kan prøve at skille den ad ( skriv en pb med din email adr hvis jeg skal sende dig vejledningen fra Vida) og rense den med trykluft. Husk at køb den nye pakning inden.
Defekt vvt ventil kan b.la give udslag i højt forbrug

Se evt denne beskrivelse der måske passer bedre på din årgang
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 07fc67f084

http://www.volvohowto.com/how-to-check- ... 0-and-v40/

I denne tråd skriver de at man kan prøve at tage stikket af vvt ventilen (solenoid) og prøve at starte og se om lyden kommer.

Kan Volvo ikke finde den rigtige vvt ventil til dig???
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj