2011 d5 aut lock-up problem?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

2011 d5 aut lock-up problem?

Indlægaf ETech » søn jan 04, 2015 22:49 pm

Hej,

Under en længere juletur med fuldlastet bil på motorvejen med automatgearkassen låst i 6. gear hvor der normalt er lock-up bemærkede jeg at når der gives fuld gas stiger omdrejningstallet omkring 100 o/min i forhold til når jeg kører med neutral gas.

Herefter prøvede jeg i Drive - og resultatet er det samme hvis jeg giver så meget gas jeg kan uden at gearkassen gearer ned. Det samme hvis jeg låser gearkassen i 4. eller 5. gear.

Jeg har tidligere bemærket under normal kørsel at Drive ligger ca. 50 o/min højere end hvis jeg skifter over til manuel styring. Jeg går ud fra at dette er en form for limited slip lock-up i Drive og at gearkassen er kalibreret til at gøre sådan.

Jeg er dog i tvivl om der er noget galt med lock-up, eller om gearkassen er kalibreret til at løsne en smule på lock-up ved fuld gas. Når jeg slipper gassen efter acceleration falder omdrejningstallet til under det den burde hvis den var i lock-up.

Jeg har også en 2009 d5 aut og der virker det som om den er helt låst i manuel mode. Men det kan jo også skyldes kalibrering.

Bilen har kørt 155.000 km og fik skiftet gearolie med gennemskylning hos Volvo ved 120.000 km. Og det var tiltrængt.

Jeg er ikke rigtig i stand til at skille gearkassen ad selv - men synspunkter eller lignende erfaringer vil modtages med tak.
VH ETech
2011 XC70 D5 aut
2009 XC60 D5 aut
ETech
Ny bruger
Ny bruger

Re: 2011 d5 aut lock-up problem?

Indlægaf Volvo4life » søn jan 04, 2015 23:02 pm

Lock-up funktionen føles som et "ekstra gear", dvs du kan køre i 6. og hvis temp, rpm, speederpostion er ok fortager gearkassen lockup og derved mindsker omdreningstallet samt forbedre økonomien da transmissionstabet mindskes betydeligt. Ændre du på eksempelvis speederposiotion kan den godt blive i 6, men vil gå ud af lock-up.

Manuel gearvalg er sports-mode og gearkassen vil køre på en anden styring så den er mindre tilbøjelig til at foretage lock-up.

Hvis den ikke vil foretage lock-up vil du få en fejlkode.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Re: 2011 d5 aut lock-up problem?

Indlægaf ETech » søn jan 04, 2015 23:14 pm

Tak for svar.

Gearkassen går altid i lock-up fra 2. gear og når den skifter mellem gearerne går den direkte i lock-up.

Dvs. at den aldrig går ud af lock-up men i visse tilfælde - feks. ved lave omdrejninger i 6. gear går den i limited slip for at mindske vibrationerne så omdrejninger stiger indtil farten stiger og gearkassen igen låser.

Ovenstående gælder både i D, S og manuelt.

Derfor er det mærkeligt at den ved fuld gas selv ved høje omdrejninger låser op. Der er ingen grund til at den skulle låse op ved høje omdrejninger (feks. vibrationer eller bedre trækkraft).

Bilen har 475 Nm og jeg tror nok Aisin siger at gearkassen maks. klarer 480 Nm - så jeg tænkte om det kunne være noget mekanisk/hydraulisk i gearkassen som gør at den "glider".

Gearkassen fungerer i øvrigt helt som den skal og er meget meget bedre end den næsten tilsvarende jeg har i min 2009 model. Jeg har udlæst den simple version af fejlkoder (read knappen holdes inde og samtidig trykkes to gange på tågebaglys knap) og TCM har ikke nogle DTCs.

Så jeg vil nok køre lidt videre uden at tænke så meget over det. Men hvis der er folk her på forum der har identiske modeller kunne det være interessant at se om deres gearkasser gør det samme - hvilket så vil tyde på at det er kalibrering og ikke slitage etc.
VH ETech
2011 XC70 D5 aut
2009 XC60 D5 aut
ETech
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj