Hej,
Under en længere juletur med fuldlastet bil på motorvejen med automatgearkassen låst i 6. gear hvor der normalt er lock-up bemærkede jeg at når der gives fuld gas stiger omdrejningstallet omkring 100 o/min i forhold til når jeg kører med neutral gas.
Herefter prøvede jeg i Drive - og resultatet er det samme hvis jeg giver så meget gas jeg kan uden at gearkassen gearer ned. Det samme hvis jeg låser gearkassen i 4. eller 5. gear.
Jeg har tidligere bemærket under normal kørsel at Drive ligger ca. 50 o/min højere end hvis jeg skifter over til manuel styring. Jeg går ud fra at dette er en form for limited slip lock-up i Drive og at gearkassen er kalibreret til at gøre sådan.
Jeg er dog i tvivl om der er noget galt med lock-up, eller om gearkassen er kalibreret til at løsne en smule på lock-up ved fuld gas. Når jeg slipper gassen efter acceleration falder omdrejningstallet til under det den burde hvis den var i lock-up.
Jeg har også en 2009 d5 aut og der virker det som om den er helt låst i manuel mode. Men det kan jo også skyldes kalibrering.
Bilen har kørt 155.000 km og fik skiftet gearolie med gennemskylning hos Volvo ved 120.000 km. Og det var tiltrængt.
Jeg er ikke rigtig i stand til at skille gearkassen ad selv - men synspunkter eller lignende erfaringer vil modtages med tak.