Livets helt store spørgsmål...

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Livets helt store spørgsmål...

Indlægaf steenj123A » fre mar 27, 2015 19:38 pm

Skal jeg sælge eller beholde?

Jeg har en V70 D5 185HK SUMMUM fra 12/2005 med stort set alt i udstyr. Den blev købt brugt i 05/2011 for 8.400 Euro med 176.000KM (Ja, jeg bor i Frankrig; priserne er ikke så tossede - til gengæld betaler vi heller ikke årlige afgifter).

Nu er der næsten gået 4 år og km tælleren står på 246.000 km, jeg har altså kørt 70.000 km uden andre udgifter end service hos Volvo.

Næste service er det store med tandrem, der skal nye bremseskiver på foran og 4 nye dæk på bilen - det vil nok koste 2.500 euro (med vandpumpen skiftet samtidigt)

Bilen kører fint, blev synet i sidste uge uden andre anmærkninger end dæk og bremser.

Jeg kan formentlig sælge den for 6.000 euro i den stand den står i - eller bruge 2.500 euro og beholde den - men hvad kan gå galt rent mekanisk efter 246.000 km i en ellers velholdt bil? Er det turbo'en der er i risiko gruppe, støddæmpere, undervogn eller...? Og hvad er cirka priserne så på diverse poster?

Skal jeg sælge og glæde mig over at have kørt 70.000 km over 4 år for en samlet afskrivning på 2.400 euro - eller sætte gevinsten på rouletten (= investere et større beløb i bilen)?

Jeg er glad nok for den (lidt støjende på motorvej måske), men det er jo også sjovt at prøve noget nyt efter 4 år

Jeg takker på forhånd!
steenj123A
Bruger
Bruger

Re: Livets helt store spørgsmål...

Indlægaf gälleryd » lør mar 28, 2015 1:14 am

246.000km er jo intet, hvis bilen er passet ordentligt, så det er helt op til dig selv :D
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf Claus » lør mar 28, 2015 4:44 am

Med de priser så skift bil, men til en benzin model da 70000 km på 4 år lyder af mange små ture, hvilket den store dieselmotor ikke er så glad for.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Koldstart » lør mar 28, 2015 14:42 pm

Claus skrev:Med de priser så skift bil, men til en benzin model da 70000 km på 4 år lyder af mange små ture, hvilket den store dieselmotor ikke er så glad for.

Ud fra finansielt synspunkt, vil jeg umiddelbart give Claus ret. Kan du sælge den gl. til fornuftig pris, så køb en nyere. Det er da oplagt :)

Sammen med den ny (brugte) bil får du også reklamationsret mod sælger, hvis nu batteriet går dødt, airconpumpen begynder at larme, du får rystelser p.g.a. slidte hjulophæng etc.

Claus har en god pointe med benzinmotoren. Især da prisforskellen mellem de 2 brændstoftyper i Frankrig ikke er overvældende. Så er spørgsmålet bare, om du kan vænne dig til en benzin-motor, efter flere år med bundtræk i spandevis?

Næste store ?? er så: Skal den næste også være en V70, eller skal du hoppe på SUV-bølgen med en CX60?
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Vedbæk

Indlægaf steenj123A » man mar 30, 2015 8:01 am

Tusind tak for de gode indlæg. Det blevet næsten umuligt at opdrive en stor benzinbil i Frankrig. Der var en årrække hvor der var gode køb at gøre fordi de var svære at sælge pga forbrug, men det har så også betydet at ingen er solgt som nye. Men jeg kan da prøve at se lidt på Tyskland...
steenj123A
Bruger
Bruger

Indlægaf gälleryd » ons apr 01, 2015 15:10 pm

Heroppe i Sverige er der et ordsprog, franske biler er rigtig gode....så länge de er i Frankrig, der er tit elektriske problemer med dem, da de ikke kan holde til de vejrforhold, der er heroppe, og stort set hver franske bil man möder, har problemer med lyset, for eller bag, der er alt for mange der körer med "et öje", det burde give et klip i kortet, hvis det ikke er lavet max en uge efter, de er blevet taget, og heroppe er det sgu lige så slemt/farligt, så den eneste måde at få styr på det, er höje böder og et klip.....det er min personlige mening, jeg har selv en lorte bil at skifte pärer på, men det bliver gjort så snart jeg ser det, og da jeg tjekker mit lys vär dag, så går der ikke lang tid, för det er lavet, også selv om jeg har xenon, giver ca 250-300skr for en Osram eller phillips päre original, vil ikke have kopier eller noget af det andet der er på marked, sådan er jeg ang lys på biler :D
Sidst rettet af gälleryd fre apr 03, 2015 18:32 pm, rettet i alt 1 gang.
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf Ulrik Friis » tors apr 02, 2015 23:58 pm

Jeg går da stærkt ud fra, at Steen skal have en anden Volvo. Jeg ville da også skifte med de priser, men nu ved jeg jo slet ikke, hvad du har råd til. Der er masser af Volvoer med benzinmotor til salg i Tyskland, men om du bare kan indføre den i Frankrig aner jeg ikke en bønne om.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Tilbage til Diverse