Hej Volvosnakkere,
jeg har efterhånden fået meget hjælp herinde, og håber endnu en gang på vise ord.
Pt. står jeg med en Volvo der ikke starter.
Der er skiftet 5 fløderør, der er nyt batteri i bilen, og der er også et nyt brændstoffilter.
Bilen står hos en mekaniker jeg kender, og som bestemt ikke er ude på hverken at snyde eller bilde mig noget ind som ikke passer.
Han har bilen siden Påske, hvor den ikke ville starte op fra helt kold motor.
Han har tjekket dyserne nu, og meddelt mig at de ikke fungerer som de skal. Han er 99,9 % sikker på at det langt om længe er her fejlen ligger, og hele årsagen til at bilen ikke starter som den skal.
Min situation er at pengene ikke gror på træerne hjemme i min husholdning. Mekanikeren kan give mig to løsninger:
han afmonterer dyserne og sender dem til service hvor de skifter pakninger etc. men der udstedes ingen garanti for at problemet er løst- Det skal jeg betale 4500,- for.
løsning nr. 2 er at skifte alle 5 dyser til renoverede hvor der er 2 års garanti - det koster 12000,- inkl. arbejdsløn etc.
jeg ville jo gerne vælge den billigste, men er også bange for at det er en skidt løsning for så vidt angår driftsikkerheden.
jeg har set på nettet at renoverede dyser til en Volvo som min med common rail motor kan købes for et sted mlm. 1200-1600,-
da jeg selv stod og gloede på motoren så det ud til at de var "relativt let" at skifte dyserne selv - kan det passe?
BOSCH diesel har tilbudt at skifte dyserne ( alle 5 ) inkl. arbejdsløn til 11500,- de talte om at de også skal kodes når de er sat i.
Jeg lyder nok hjælpeløs, men jeg skal være ærlig at sige at jeg hellere vil betale for at få det gjort hvis en gør-det-selv løsning bagefter betyder at jeg skal have bilen kodet, og at jeg alligevel har klokket i det.
Har I nogen erfaringer med at skifte dyser selv - og har det virket efter hensigten bagefter?
Med venlig hilsen
Peter