Forleden opdagede jeg, at jeg har kørt med frakoblet AC-compressor de seneste par måneder. I denne periode kom jeg ganske ofte op på mere end 18 km/l i snit.
Da nu solen igen luner, koblede jeg AC til. Jeg konstaterer, at forbruget derved steg til mellem 17,0 og 17,4 km/l.
Det betyder, at bortkoblet AC reelt giver lige så stor besparelse, som at jagte billige brændstofpriser. Jeg tror jeg fremover vil frakoble AC i lange periode gennem vinterhalvåret (det skal dog kobles til med mellemrum, for at anlægget ikke skal "tørre ud").
Naturligvis er den største sparegris ham/hende der sidder bag rattet. Men derudover fik erfaringen med "AC on/off" mig til at tænke: Hvilke andre sparefif kan reelt betale sig?
- Vil lavere brændstofforbrug ved højt dæktryk blive spist op af øget dækslid?
- Er der god økonomi i, at betale ekstra for de brændstoftyper der iflg. benzinselskabet giver flere km/l?
- Hvor meget "rullende" forbrug af brændstof sparer man, ved at forvarme motoren med en brændstofvarmer?
- Giver de forsk. "flydendnde mekanikere", f.eks. fra BellAdd, lavere brændstofforbrug?
- Man sparer brændstof ved at køre forudseende og glidende, for derved ikke bremse i trafikken. Men bliver besparelsen spist op, af bremse-calibre/skiver der ikke får "motion" nok?
Hvilke erfaringer har i andre?