Tror ikke jeg har udtrykt mig helt klart omkring selelås der ligger/hviler på autostolen, så her kommer lidt billeder. Så det kan ses vil en forlængelse af stroppen til selespændet øge muligheden for forkert montering, eller betyde at denne type stol slet ikke vil kunne monteres i bilen. Dette problem vil være størst på fremadvendte stole, men kan også optræde på rygvendte. En selelås der er placeret i niveau med bagsæde vil være optimalt og som udgangspunkt tillade montering af alle typer stole, såfremt selelængden er tilstrækkelig.
Håber at billederne forklarer det mulige problem ved at bruge seleforlænger.
Billederne er taget fra Britaxs brugsanvisninger. (Britax/Römer)
Vedr. længden af seler kan jeg kun tale om 700/900 da det er de biler jeg primært har tilrådighed.
Såfremt der er nogen der vil vide hvilke stole der passer i hvilke biler må der gerne spørges og jeg skal se hvad jeg kan gøre. Der står i øjeblikket en 740, 940 og en 960er og en helt masse autostole i nærheden.
Den næmeste løsning på hele dette problem er at anvende de originale seler i bilen, og sige til sin forhandler at man skal bruge en miniautostol til en bil med korte seler. Britax, Brio mfl. laver stole der er beregnet til biler med korte seler.
Jeg vil således sige at dette ikke er et problem med bilen, men det er istedet udelukkende et problem fordi man vælger en autostol der ikke passer til ens bil.