Seleforlænger

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Seleforlænger

Indlægaf vebo@privat.dk » ons mar 19, 2008 22:40 pm

Hej

Vi har lige fået leveret nr. 3 (barn altså), og da jeg skulle spænde den bagudvendte barnestol fast på bagsædet i vores 960 st. car. Men selerne er for korte!! Så nu kører vi rundt i min kones Nissan Micra, når alle 5 skal afsted....!! Det du'r ikke.

Er der nogen der har haft det samme problem??
Per
Volvo 960 3,0 st. car, årgang 1996
vebo@privat.dk
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf testhest » ons mar 19, 2008 23:00 pm

Hej,

Tillykke med nr 3 :D

Du kan købe en seleforlænger hos Volvo. Den har varenummer 6812818, og koster, så vidt jeg husker, omkring 600 - 700 kr. Du kan se her hvordan seleforlængeren ser ud: http://www.volvo850forum.nl/index.php?P ... #msg269504

Vi havde nøjagtig samme problem i vores 945, og købte derfor seleforlængeren. Den løste problemet.
MVH
Bjarne Warming

945 Classic '96, B230FK + M90, 3" forrør og katalysator + 2,5" bagud - i rustfri.
testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 6400 Sønderborg

Indlægaf Peter_C » tors mar 20, 2008 1:00 am

Jeg havde samme problem i min V40 ... eller dvs. jeg troede at selen ikke kunne nå, men da jeg greb sagen lidt mere seriøst an, viste det sig at "faktorernes orden" ikke er ligegyldig.

Hvis man starter med at "klikke" selen i seleholderen, og montere det stykke af selen der går henover stolen, er der IKKE sele nok til at få den omkring ryggen på barnestolen.

Hvis man derimod starter med at føre selen bagom ryggen på barnestolen , og dernæst klikker den i låsen for tilsidst at montere stykket henover stolen ... så kan den godt nå !!!

(ved ikke om du har spekuleret over rækkefølgen, men hvis det virker er det da billigere end at købe en forlænger)

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Volvo4life » tors mar 20, 2008 10:05 am

Tror vi har haft denne diskussion før...

Er personligt ikke tilhænger af seleforlængere og autostole da der er øget risiko for at placere et spænde/samling på "kanten" af stolen hvilket man ikke må.

Løsning efter min mening:

Køb en autostol der er beregnet til montering i bil med korte seler.
(Går ud fra at der er gruppe 0/0+ stole der skrives om)

eller

Sæt længere seler i bilen.

Sidste mulighed er at købe en af de stole som bilen oprindelig er beregnet til. (T)
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf vebo@privat.dk » fre mar 21, 2008 20:17 pm

Hej igen

Tak for svarene - det ser jo næsten ud til at være et generelt problem for Volvo :shock: Umiddelbart er jeg tilhænger af længere seler - men er de prismæssigt til at komme i nærheden af?

Vedr. rækkefølgen har jeg prøvet alle kombinationer uden held... Hvordan skal den seleforlænger monteres? Hvor skal den skrues fast?
Per
vebo@privat.dk
Bruger
Bruger

Indlægaf Volvo4life » fre mar 21, 2008 22:56 pm

vebo@privat.dk: Hvilken stol er det du skal have monteret i bilen?

Hvis det er en stol til nyfødte (0-13kg) findes der flere stole på markedet der uden problemer kan monteres i din bil - også selvom du har de korte seler i bilen.

Du kan købe en seleforlænger hos Volvo. Den har varenummer 6812818, og koster, så vidt jeg husker, omkring 600 - 700 kr. Du kan se her hvordan seleforlængeren ser ud:

Den seleforlænger vil kun virke på få stole. Ved at forlænge fæstet er der risiko for at selve selelåse vil komme til at komme i kontakt med autostolen hvilket absolut ikke er en god idé. Selelåsen må ALDRIG ligge/hvile på selve autostolen.

Se desuden

http://www.volvosnak.dk/viewtopic.php?t=843
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoSport » lør mar 22, 2008 13:03 pm

Hej Volvo4life

Hvor i lovgivningen er det lige, at der står, at sele låsen ikke må hvile på selve autostolen? Jeg kan ikke finde det nogen steder.
Det eneste, jeg kan finde beskrevet, er at autostolen, skal være forsvarligt spændt fast, så den ikke kan rokkes hverken fra side til side og frem og tilbage.
Har selv en seleforlænger fra Volvo, som vi har brugt i forbindelse med montering af en Recaro autostol i vores Volvo 850 på bagsædet. Og dengang fik vi monteringen kontrolleret af Falck, da vi var på børnesikkerhedskursus, og det var helt i orden og stolen sad som den skulle. Også selvom låsen hvilede på siden af stolen, hvilket den oprindelige selelås også ville gøre, hvis det var muligt at få den spændt fast.

Og så er det forøvrigt ikke muligt at montere længere seler i en Volvo. For det har jeg undersøgt både hos Volvo og hos specialfirmaer, som indretter køretøjer til handicappede.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Volvo4life » lør mar 22, 2008 14:42 pm

Hvor i lovgivningen er det lige, at der står, at sele låsen ikke må hvile på selve autostolen? Jeg kan ikke finde det nogen steder.

Det står ikke i lovgivningen, men i brugsanvisningen til de fleste stole. En selelås er beregnet til at kunne håndtere et træk og ikke et "knæk" hvis den eksempelvis hviler på rammen af en autostol. På nogle af Britax autostole (9-18kg) er der to monteringsalternativer for at undgå denne situation. Skal nok prøve at uploade et par billeder til dig.

Og så er det forøvrigt ikke muligt at montere længere seler i en Volvo. For det har jeg undersøgt både hos Volvo og hos specialfirmaer, som indretter køretøjer til handicappede.

Må se om jeg kan finde nogle reservedelsnumre til dig. Prøv at sammenligne længde på selerne på bagsædet i en 745 ´86 og en 945 ´98. Kan af egen erfaring fortælle at der er forskel og de kan skiftes.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoSport » lør mar 22, 2008 19:59 pm

Hej

Det med de længere seler er efter udsagn fra Volvo. At selerne fra en Volvo 700 passer over i en 900 er måske muligt. Men på f.eks. Volvo 850 er der der ikke plads til større ruller i ryglænet, hvor selerullerne er monteret. Og de ekesisterende ruller kan ikke ombygges. Og der findes ikke lange seler fra andre modeller der passer over i.
På Volvo 960 ved jeg ikke om det er samme system som i Volvo 700serien. Ellers er der jo heller ikke noget at gøre der.

Mht. seleforlængeren kommer til at hvile på autostolen, gør det jo ingen forskel, hvis seleforlængeren læner op ad siden af stolen, hvis selen samtidigt trækkes ind over eller på anden måde fixeres på stolen, så der ikke kommer træk sideverts på låsen. Og på Recaro kommer den ikke til at sidde, så der kommer træk fra siden.

Det kunne være, jeg skulle få fundet sagerne frem, og montere dem og tage nogle billeder for at illustrere det.

Og seleforlængeren er forøvrigt testet og godkendt af Volvo, så den må godt anvendes, hvis den vel at mærke monteres korrekt. Men sådan er det jo også med alt andet eftermonteret sikkerhedsudstyr fra Volvo.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf vebo@privat.dk » lør mar 22, 2008 20:37 pm

Hej igen

Det er en std. bagudvendt babystol (mrk. Römer) jeg har lejet i den lokale babysam. Jeg var forbi idag for at se om jeg kunne bytte den til en anden - men der var alt for mange mennesker i butikken - så det må vente til næste uge.
Jeg har også besluttet at ringe til den lokale Volvo forhandler for at høre råd og vejledning der - iht. svarene må der have været en del volvo ejere der har haft samme problem :-)

Umiddelbart bryder jeg mig heller ikke om den der seleforlænger, da jeg også synes den kommer til at lægge mystisk an på autostolen, og slelen vil efter min mening ikke kunne monteres helt ok - så det bliver enten en anden stol eller lign.

Men i skal alle have mange tak for jeres kommenterer og svar - det er virkeligt rart at have nogen "ligesindende" volvo folk at skrive med - da min kone er ved at være lidt træt at al den Volvo snak. men det kan jo aldrig blive for meget......
Per
vebo@privat.dk
Bruger
Bruger

Indlægaf Volvo4life » lør mar 22, 2008 22:28 pm

Tror ikke jeg har udtrykt mig helt klart omkring selelås der ligger/hviler på autostolen, så her kommer lidt billeder. Så det kan ses vil en forlængelse af stroppen til selespændet øge muligheden for forkert montering, eller betyde at denne type stol slet ikke vil kunne monteres i bilen. Dette problem vil være størst på fremadvendte stole, men kan også optræde på rygvendte. En selelås der er placeret i niveau med bagsæde vil være optimalt og som udgangspunkt tillade montering af alle typer stole, såfremt selelængden er tilstrækkelig.

Billede

Billede

Håber at billederne forklarer det mulige problem ved at bruge seleforlænger.

Billederne er taget fra Britaxs brugsanvisninger. (Britax/Römer)

Vedr. længden af seler kan jeg kun tale om 700/900 da det er de biler jeg primært har tilrådighed.

Såfremt der er nogen der vil vide hvilke stole der passer i hvilke biler må der gerne spørges og jeg skal se hvad jeg kan gøre. Der står i øjeblikket en 740, 940 og en 960er og en helt masse autostole i nærheden.

Den næmeste løsning på hele dette problem er at anvende de originale seler i bilen, og sige til sin forhandler at man skal bruge en miniautostol til en bil med korte seler. Britax, Brio mfl. laver stole der er beregnet til biler med korte seler.

Jeg vil således sige at dette ikke er et problem med bilen, men det er istedet udelukkende et problem fordi man vælger en autostol der ikke passer til ens bil.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Florian » man mar 24, 2008 10:53 am

Som jeg har skrevet i en anden tråd, døjede jeg også med pladsmangel/for korte sele da jeg skulle have 3 autostole på bagsædet. Efter jeg har fået en del råd fra adskellige på Volvo-fora og efter vi har talt med en del Volvofolk, læs forhandlere og Volvokennnere, har vi besluttet os for følgende løsning:

Det ældste barn på passagersædet, på en pude med ryglæn. Sædet er skubbet helt tilbage.
Barn nr. 2 i en fastspændt autostol på bagsædet bagved førersædet.
Lillemor i sele (!), midterst på bagsædet.
Barn nr.3 i en bagudvendt autostol på den anden side af bagsædet.

Sådan fungerer det i vores V70 1997.

Nok ik' det mest ideelle løsning for lillemoren, men på den anden side så sparer vi penge ved at ikke at afmontere/deaktivere passagerairbaggen.
Volvo drives you home safely

V70 2.5 10v 1997
Florian
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Gedsted, Himmerland

Tilbage til Diverse