Hej Jens, Michael, Klågem,
Tak for jeres svar.
Jeg har valgt at lade min mekaniker checke min gamle 850T igennem og så håbe på at den endnu en gang kan overleve turen til Sydfrankrig og tilbage med fuldt læs..
Uanset, så skal der købes en ny, brugt erstatning i den nærmeste fremtid.
Mine kommentarer til jeres indlæg, - mm.:
---
Jens:
Din bil ligner jo mest den jeg lige nu har i tankerne.
Du skriver ikke hvor lang tid du har haft bilen og hvor mange km du har kørt i den, men alligeven er din udgift på næsten 80.000 kr til vedligehold skræmmende,
Er der nogen store poster undervejs eller der det bare 'småting' der er løbet op undervejs?
Kender du bilens fortid, - læs: er den blevet kørt hårdt eller måske ikke blevet ordentligt vedligeholdt?
Alt hvad du ved er jo interessant når man står overfor en bil der giver en ondt i øjnene

.
---
Michael:
Jeg kan ikke se at din 2.4T er en automatic, - men jeg antager det er tilfældet i det nedenstående..
Totalt 80.000 er vel OK når du har erstattet alle de trætte dele,
Det virker som om aircon kompresseren dør i nogle biler og holder evigt i andre. Kan årsagen måske være at en tidligere ejer har ladet den køre tør.
BSR, - er det en del af udgiften på 20.000 kr eller var den allerede trimmet da du købte den?
Det er klart at sliddele og diverse safter koster og det vejer vel tungt i de 20.000 kr du nævner.
Hvis du har oplevelser jeg kan anvende når jeg skal købe er de meget velkomne.
---
Klågem
Din bil er en diesel fra 2006 og derved afviger den en del fra den type jeg har tænkt mig at købe, men...
Som jeg forstår det blev V70 fornyet betragteligt omkring 2006, - ved du hvor stor forskel der er mellem de tidligere versioner af V70 til den du har?
De udgifter du nævner og det du har skiftet er jo ikke bekymrende, men desværre er en V70T aut fra 2006 udenfor min nuværende økonomiske rækkevidde.
Du vil måske, med fuld ret, kommentere at det er den totale økonomi man skal se på.
Det er derfor jeg indtil videre harudsat købet af ny bil til efter ferien så jeg kan køle lidt ned og måske mindske kravene til noget mere fornuftigt, - ØV.
---
Om mine udgifter til den nuværende 850T aut/97:
Den blev købt i 2006 og havde på det tidspunkt kørt 150.000 km.
Efter købet skiftede jeg støddæmpere, wishbones, bremsekalibre, skiver, og lidt andet gummi i undervognen og den blev som ny at køre i.
Senere skulle pakdåsen i krumtappens udgangsaksel skiftes, - det var dyrt.
Værst var det da vandpumpen (en af de forbandede plasterstatninger) stoppede med at fungere på vej hjem i Sverige i en weekend.
Jeg listede hjem med 30 km/t og mange stop, - alligevel kostede det en ompakning af topstykket, - dyrt.
Over de knap 10 år 140.000km jeg har haft den har den vel kostet i omegnen af 40.000 i reservedele og værkstedsregninger hos den lokale mekker.
Så skal det lige nævnes at jeg selv har skiftet motorolie, bremseklodser, tændrør, et par motorophæng, to renoverede forskærme, olie i automatgearkasse og andet der kan klares i indkørslen.
Så lidt om V70:
Med en V70 af den type og den årgang jeg tænker på skal der naturligvis først investeres i Vida/Vica.
Selvom jeg er en erfaren elektronik ingeniør står jeg helt på bar bund med hensyn til hvad man kan og hvad man ikke skal gøre når der bliver forbindelse mellem PC'en og CAN-bussen i en V70. Når jeg endeligt får investeret i en V70 får jeg brug for gode råd på det område.
/oakey