For 3-4 måneder siden begyndte Dim visningen i min bil at vise længere og længere på literen.
Den eneste grund jeg kan komme i tanke om skulle være skiftet til sommerdæk, Goodyear Efficient Grip som er et brændstofbesparende dæk.
Bilen som nu er på 330000, en 2003 D5 163hk med automatgear, kører mest langture på motorvej. den har normalt vist 5.2 l/100km, helt op til 5,6 , nu har den sneglet sig ned til 4.6.
Det har altid vist forkert til den lyserøde side.
For et par weekender siden var vi i Stockholm og på denne tur målte jeg på en hel tankfuld ( motorvej med fartpilot ved 110 hele vejen).
Bilen har kørt 18.186 km på literen, det har den aldrig gjort før, endda inkl. 1 times kø ved Stockholm og 3/4 time i en anden by.
Den har GPS sladrehank og når jeg checkede på serveren havde den reelt kørt 8 km mere end speedometertælleren på den 1500 km lange tur. Lige inden turen fik jeg skiftet dieselfilter, fordi jeg troede det var stoppet, og det var grunden, men værkstedet sagde det så ud som nyt efter 60000, og det ændrede da heller ikke noget. Her 1000 km efter Stockholmsturen står den stadig på 4.6 . Hvordan kan det ændre sig sådan. Den virker til at køre normalt, ellers, virker ikke sløv eller noget.
Den klarede hele turen til Stockholm og tilbage til Helsingør på 76,53 liter.
På værkstedet har de ikke set andre, de siger jeg i hvert fald ikke skal købe en C1 nu !!