T5 motor-baghjulstræk???

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

T5 motor-baghjulstræk???

Indlægaf Sylvester » man feb 15, 2016 11:39 am

Hej. Har en t5 motor, som skal bruges i min jeep. Jeg kunne godt tænke mig og køre med automat gear. Så er spørgsmålet så hvilken gearkasser der passer på, og hvad med konverter der kan holde?
Sylvester
Ny bruger
Ny bruger

Re: T5 motor-baghjulstræk???

Indlægaf Sylvester » man feb 15, 2016 20:40 pm

Skal måske lige nævnes den skal bruges til seriøs offroad kørsel, så det skal være noget der kan holde. (Og selfølgelig til baghjulstræk da der efter Volvo gearkassen skal side en dana transfer.
Sylvester
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf gälleryd » tirs feb 16, 2016 14:58 pm

I min verden körer jeep med V8 og dana 44 aksler, hjemmelavet differ og fordelingsgearkasser og ARB air-locker osv, men hvilken jeep taler vi om, om jeg må spörge..... og hvad mener du med seriös offroadkörsel, körsel på sten, i tät skov, eller en tur med i paris/dakar :) .
Mit råd til dig, er at melde dig ind i en jeepklub, de folk ved alt om jeep osv.
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf Volvo4life » tirs feb 16, 2016 21:42 pm

Aw30-40 eller 30-43.

30-40 er til 1.8 styring og 30-43 er 4.4', men findes også i 1.8

4.4eren burde være nemmest at koble til din t5er, men det afhænger af årgang og version.

Vil nok anbefale at du laver en manuel styring af kassen for at undgå lockup i 2. gear og forhindre at den bremser i gearene ved kørsel ned af bakke.

Var selv godt i gang med en manuel styringen på 1.8, men bilen blev solgt inden det blev færdigt.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Sylvester » ons feb 17, 2016 8:09 am

Hej. Lige for og svare jan, så skal den køre DOS Challenge, lidt hygge trophy i Toyota klub, og måske en enkelt tur til pomerania. Det er en 4.0 cherokee fra 95. V8 og dana aksler har været opskriften i mange år, men mit mål er og bygge efter et lidt andet koncept. Har valgt Volvo motoren da den er en cylinder kortere og væsentlig lettere( er helveds snude tung med den store gamle 6'er). Akslerne bliver y61 foraksel med ARB spær og 60 bag med originalt spær. (Er det iøvrigt ikke Detroit locker der er favoritten i de dana aksler;0). Tak for svar, men forstod ikke helt lige hvad det er for gearkasser der blev snakket om (min viden om Volvo er temmelig lille). Hvad model/årgang skal jeg se efter.
Sylvester
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf gälleryd » ons feb 17, 2016 8:24 am

Jeg blev bare nysgärrig på dit projekt, pröv at gå ind på http://www.4x4sweden.se , der står sikkert alt om offroad, du sikkert kan bruge til noget, og det er kompetente folk :) , vdr gearkasser så ved der er flere der har brugt BMW fra 535td, der er tilpasset volvo´s 5 cylindermotor, da de er ret stärke, men som sagt jeg er jeep grand cherokee mand, da jeg gerne vil have luksus samtidig, jeg elsker min gamle 1996 V8er.
Jeg ser frem til at höre mere om dit herlige projekt :D ......
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf lillevang » ons feb 17, 2016 21:54 pm

Hej Sylvester.
Prøv at ringe og snakke med Rudi Jensen. Jeg ved at han har gang i et sådant projekt. Han kører med T 5 motor og tror jeg nok en Ford gearkasse , men ring selv og snak med ham. Han kan træffes på 2129 2668. Det kan være at du kender lidt til ham, han er meget aktiv i Toyotaklubben.

Held og lykke med projektet, det lyder spændende

IB
Landmaleren på Midtsjælland (Jeg bor på landet) med højt til himlen. Har en 850 T5 R og en 142 rallybil, som (forhåbentlig) snart kommer ud at køre
lillevang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: midtsjælland

Indlægaf Volvo4life » fre feb 19, 2016 21:46 pm

Da du vil have aut gear er problemet at få elektronikken til at snakke samme. TCM bruger signalerne fra motorstyringen for at skifte gear.

Hvilken motorstyring har din motor?
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Sylvester » lør feb 20, 2016 6:42 am

Hej. Rudi Jensen bruger godt nok t5 motor i hans racer, men har valgt og bygge en range rover gearkasse på da han køre med Toyota aksler.
Er der ingen org Volvo gearkasse til baghjulstræk der kan boltes direkte på motoren og holde??? Skal man absolut ud og bygge andet mærke på for og få noget der kan holde???
Jeg er ikke på dette forum fordi jeg mangler viden om hvordan jeg vil have min jeep bygget, offroad kørsel, hvilke aksler eller ligende. Jeg er her fordi jeg håbede der var nogle med en kompetance om Volvo motore og gearkasser!
Sylvester
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Volvo4life » lør feb 20, 2016 10:18 am

Sylvester skrev:Hej. Rudi Jensen bruger godt nok t5 motor i hans racer, men har valgt og bygge en range rover gearkasse på da han køre med Toyota aksler.
Er der ingen org Volvo gearkasse til baghjulstræk der kan boltes direkte på motoren og holde??? Skal man absolut ud og bygge andet mærke på for og få noget der kan holde???
Jeg er ikke på dette forum fordi jeg mangler viden om hvordan jeg vil have min jeep bygget, offroad kørsel, hvilke aksler eller ligende. Jeg er her fordi jeg håbede der var nogle med en kompetance om Volvo motore og gearkasser!

Jeg har forsøgt at give dig svaret, men det er åbenbart ikke det svar du vil have.

Hvis du ikke ved hvilken t5 motor du har er det svært at hjælpe dig mere.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Sylvester » søn feb 21, 2016 20:26 pm

Hvor finder jeg ud af hvilken type motor det er, kan man evt se det på registreringsafgift attesten? Hvis det bliver et problem og få en automat gear til og virke, så må det bare en manuel i. Helst en hvor 1 og anden ikke er for lange ( især første).
Sylvester
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj