Motorombytning - B4204S/T

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motorombytning - B4204S/T

Indlægaf MSB » man mar 07, 2016 18:39 pm

Hej

jeg har en V40 fra 1998, som desværre har slugt et stykke metal, der har aflivet motoren (B4204T). Jeg er blevet tilbudt en anden motor fra samme årgang, men uden turbo (B4204S). Min tanke er, om man kan tage stumperne fra turbomotoren og flytte over på NA-motoren, og få det til at køre uden større ståhej? Motorerne har samme boring og slaglængde, men stemplerne er anderledes. Kompressionsforholdet er 10,5:1 på NA og 9:1 på turbo. Topstykkerne er jeg lidt i tvivl om - jeg læste et sted at forbrændingskamrene er stort set lige store, men udformningen er ikke helt ens. Ventiler har jeg ikke kunnet finde info om.

Er der nogen, der har en ide om det er til at gøre?
MSB
Ny bruger
Ny bruger

Re: Motorombytning - B4204S/T

Indlægaf MSB » tirs mar 08, 2016 10:24 am

Grunden til jeg overvejer ovenstående løsning er, at en B4204T har vist sig at være lidt besværlig at finde. Er der nogen der har erfaringer med skift til en af de nyere turbomotorer, altså B4204T2 eller B4204T3? De har kun 3-5 hk mere, så afgiftsmæssigt skulle der ikke være noget i vejen for at skifte dem ud.
MSB
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf oakey » tirs mar 08, 2016 11:58 am

Hej MSB,

Da der ikke er andre der har svaret.....
Uden at være ekspert vil jeg nævne nogle problemer i forbindelse med din ide, - der er med sikkerhed mange i dette forum der ved mere om emnet end jeg.

1. Teknik:
Der er en årsag til at turbo motorer har en lavere kompression end N/A motorer.
Turboen leverer ekstra luft til motoren så trykket over stemplet bliver det samme ved kompression som det er i en N/A, - på trods af turbomotorens lavere komtressionsforhold.
Hvis du installerer en turbo i en N/A motor vil trykket over stemplet ved kompression derfor blive meget højere.
Om motoren kan holde til det ved jeg ikke, men det vil mindst kræve at motorstyringen bliver justeret til de nye forhold.
Desuden vil det højere tryk sansynligvis betyde at du ikke kan anvende 95 oktan benzin eller at tændingstidspunktet skal stilles så sent at du får en dårlig brændstoføkonomi.

2. Skat og afgifter:
Som du selv har konstateret har skattevæsenet nogle regler om bilers identitet.
Det betyder at bilens motor ikke kan skiftes til en anden type uden at bilen sandsynligvis skal gennem en ny vurdering af skat for at fastslå om der skal betales ekstra indregistreringsafgift,
Selvom du ikke er interesseret i at øge effekten har du ændret på den motortype som kendetegner bilen.

Jeg håber der ovenstående giver forstand.
Mit råd er at finde en brugt motor magen til den du har nu.
Har du ledt i Sverige efter brugte motorer?

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf Gyzz » fre mar 11, 2016 14:13 pm

jeg ville bestille en fra Sverige, det er absolut det nemmeste

http://da.bildelsbasen.se/?link=list&se ... y=30611370

De sender til DK uden problemer, og de gange vi har brugt det, ville de have stelnummer, for at kunne garantere at den passer i netop din bil, super service :D :D
Nu: BMW 530Da 07'
Tidligere: Volvo 850 T-5R sort 95', 745 89', S80 drivE 09'
Gyzz
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bjæverskov

Indlægaf MSB » man mar 14, 2016 11:33 am

Tak for jeres svar. Ideen med at skifte til S-motoren er droppet - der var flere ting, der talte imod. Ret mange ting faktisk :D

Jeg har haft kontakt til et par forhandlere i Sverige, men har indtil videre ikke haft held til at finde nogen, der var interesseret i at sende til Danmark. Jeg leder videre. Problemet er, at det skal være så billigt som muligt, da bilen sandsynligvis bare skal sælges, når den er lavet. Den havde en fejl inden motoren døde, og det er ikke sikkert problemet løses ved at skifte motoren alene. Da bilen allerede har kostet i nærheden af 10.000 kr i reparationer i løbet af 18 måneder, giver det ikke meget mening at smide flere penge i den, hvis den er på vej ud af døren alligevel til de priser, tilsvarende står til.

TL;DR - Jeg er ikke så rig, at jeg vil give en eventuel kommende køber penge for at tage bilen :wink:
MSB
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj