Cafe latte skum i min B20'er

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Cafe latte skum i min B20'er

Indlægaf herr_jensen » lør apr 12, 2008 20:50 pm

Hey alle.

Da jeg skiftede olie på min Valp i går studsede jeg lidt over det grimme 'Cafe latte skum' som havde samlet sig i skruelåget. Jeg formoder det 'bare' er olie blandet med vand. Men. Hvis jeg havde fundet dette i min MV motor på Syncroen havde jeg panikket og begyndt en omfattende fejl finder jagt. En af mine temmelig stoute kammerater konstaterede tørt at dette var at forvente af så gamle maskiner.

Er dette noget som normalt forekommer på B20'ere?

Hvis ikke hvad kan det så være tror i?

Mange tak for jeres tid.

Billede

MVH

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Amager/København

Indlægaf VolvoSport » lør apr 12, 2008 21:17 pm

Hej Jensen

Det er meget normalt at kondensvandet efterlader mayonaise på oliepåfyldningsdækslet på en Volvo motor. Især hvis motoren ikke køres særligt hårdt eller langt, så den bliver rigtig godt varm, hvilket får det kondensvand der samles i motorolien til at fordampe.
I instruktionsbogen til f.eks. Volvo 850 står der ligefrem beskrevet, at motoroliestanden efter en lang tur på motorvejen kan ske at falde betydeligt, da den vandet i olien vil fordampe.

Så du skal ikke være bange for den smule mayonaise eller "cafe latte skum".
Hvis motoren bruger vand og olien er grå, er der derimod anledning til bekymring. Så kunne toppakningen god ske at være defekt.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf ginge123 » søn apr 13, 2008 11:02 am

Synes godtnok det der ser grumt ud :?
Troede mit snask på oliepinden var grelt, men det der ligner da en defekt toppapkning.
Bruger den vand??
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger

Indlægaf herr_jensen » man apr 14, 2008 0:15 am

Hey og tak for jeres svar.

Oliepinden stikker direkte ned i sumpen saa jeg kunne forestille mig at det var meget vaerrer end lidt mayo i toppen.

Den bruger intet vand saa vidt jeg kan se. Har jo ikke haft den saa laenge og har ikke k0rt en laengere tur med den saa jeg er altsaa ikke helt sikker.

Der sidder en gummi slange paa oliepaafyldnings daekslet som bare haenger ned af motor blokken uden at vaere forbundet til noget saa der er jo lejlighed for kondensvand. Skal den egentlig bare haenge der?...

Noget andet er at efter jeg skiftede olie paa den gaar den ad helvede til i tomgang. Det kan vel ikke vaere fordi jeg har brugt forkert viskositet? Jeg kan da ikke forestille mig at en traktor motor som denne skulle vaere hysterisk med olie viskositet? Jeg brugte 15w/40 (saa vidt jeg lige husker) og paafyldte naesten alle 4 liter. Den spandt som en mis f0r jeg skiftede olien saa jeg er lidt undrene...

: )

- Jensen
herr_jensen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Amager/København

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj