spørgsmål til Volvo V70 T5 aut

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

spørgsmål til Volvo V70 T5 aut

Indlægaf rp350 » tors sep 29, 2016 13:17 pm

Hej herinde

Jeg er ved at overtage en Volvo V70 T5 aut årgang 2001, som har lørt 265000 km. MOTORKODE B5234T3

Bilens motor skal ud og hoved renoveres med lejer og pakninger og hvad der ellers måtte komme som fx cylindre stempelringe osv. årsagen til dette er et defekt plejlstangs leje.
alt dette er jeg ikke nervøs for, da dette bliver gjort af fagmand.

mine spørgmål er, hvad bør jeg gøre nu?

- vil det være en fordel, at få skiftet turbo´en nu? og evt til hvilken? og kan opgrade turbo betale sig? Kan det passe at det er en Mitsubishi TD04-15g turbolader der sidder på?

- bør man give den en chip som fx BSR stage 2 eller stage 3?

- Kan automatgearkassen holde til momentet med chip? mener det er en AW55-50SN gearkasse der sidder på?

- Er der noget helt andet jeg bør gøre når nu motoren er ude alligevel?

- et autohifi spørgsmål har jeg også.
er der nogle der sælger, eller ved hvor man kan købe HU-803 anlæg, original sub, original forstærker, premiumsound højttalere?

jeg håber, at nogle kan hjælpe med at besvare nogle af mine spørgsmål?

mvh René (københavn, Sjælland)
rp350
Bruger
Bruger

Re: spørgsmål til Volvo V70 T5 aut

Indlægaf søren 2,4T » tors sep 29, 2016 14:15 pm

rp350 skrev:Hej herinde

Jeg er ved at overtage en Volvo V70 T5 aut årgang 2001, som har lørt 265000 km. MOTORKODE B5234T3

Bilens motor skal ud og hoved renoveres med lejer og pakninger og hvad der ellers måtte komme som fx cylindre stempelringe osv. årsagen til dette er et defekt plejlstangs leje.
alt dette er jeg ikke nervøs for, da dette bliver gjort af fagmand.

mine spørgmål er, hvad bør jeg gøre nu?

- vil det være en fordel, at få skiftet turbo´en nu? og evt til hvilken? og kan opgrade turbo betale sig? Kan det passe at det er en Mitsubishi TD04-15g turbolader der sidder på? (Det er en 16t turbo der sidder på nu. Hvis "bare" du vil have BSR chip, så kan jeg ikke se grund til at skifte turbo. Med mindre den er bund slidt selvfølgelig)

- bør man give den en chip som fx BSR stage 2 eller stage 3? (Om man bør? Hvis du læser det BSR skriver med småt, så får du ca.286hk stage 3. Hvis du vil give 11485kr. for dette, så god fornøjelse. Mine egne erfaringer med en standart chip tuning, er, regn med 10-15% (stage 2) Og det gør sig gældende uanset om det er den ene eller anden udbyder. Der er sikkert nogen der er uenige)

- Kan automatgearkassen holde til momentet med chip? mener det er en AW55-50SN gearkasse der sidder på? (måske, måske ikke. bilen har kørt nogle kilometer, så hvis den sluger skråen, så bliv ikke overrasket. Stage 3 kræver for øvrigt manuelt gear)

- Er der noget helt andet jeg bør gøre når nu motoren er ude alligevel? (Krumtaps pak dåse, O-ringe i bundkar, rens oliesi, køb nyt PCV system, eller rens det gamle Husk PTC ventil/varmelegme/dims i indsug ved turbo, og der er sikkert flere ting)

- et autohifi spørgsmål har jeg også.
er der nogle der sælger, eller ved hvor man kan købe HU-803 anlæg, original sub, original forstærker, premiumsound højttalere? (købte mit på ebay UK for 1500kr vær blot opmærksom på at centerhøjtaler vender forkert, men det kan fixes)

jeg håber, at nogle kan hjælpe med at besvare nogle af mine spørgsmål? OBS prøv at søg på tuning herinde, der er en del indlæg med erfaringer :D :mrgreen: Og god fornøjelse.

mvh René (københavn, Sjælland)
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » søn okt 02, 2016 21:31 pm

Turbo:
Kan normalt holde bilens levetid. Men har den været udsat for at køre lejet tørt eller er den meget tilkokset kan en ny komme på tale. Dog kan man købe et reparationssæt, så den bliver som ny. Du skal nok ikke sætte en 'kraftigere' turbo på medmindre du ved 100% hvad du foretager dig, men en ny standard turbo kan ikke skade :)
BSR chip:
Motoren har 250 hk, og en øgning til 275-285 hk kan du næsten ikke mærke. Om du accellerer 0,2 s hurtigere til 100 km/t eller om du kan køre 252 km/t i stedet for 250 km/t har kun akademisk interesse. Den er i forvejen spændt hårdt for, så hvis den skal tunes yderligere skal du gøre noget mere radikalt. I min optik vil en chiptuning være spild af penge - mange penge. En uhensigtsmæssig tuning kan ødelægge en ellers harmonisk bil.
Gearkassen:
Ja, den kan godt holde til det. Men sørg for den bliver skyllet grundigt igennem uanset hvad. Så skal den nok holde.
Audio:
Premium sound højttalere i fordørene kræver et højttalergitter, som vender op imod lytteren. Så en ny dørbeklædning er på krævet. Prøv bildelsbasen.se.

Enig med Søren 2.4T mht. udskiftning af hjælpeaggregater, pakninger mv. Har du råd så giv den hele armen.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf rp350 » tors okt 06, 2016 14:34 pm

Til jer der har skrevet på mit indlæg, så vil jeg gerne takke for jeres oplysninger og meninger, de er helt klart med til hvilke beslutninger jeg tager. og da jeg ikke er volvo-mand (endnu), så er fagfolk altid bedst at spørge.
Jeg tror nu, at det bliver således, at jeg beholder bilen standard, og fokuserer mere på bilen køre dynamik.
Dog er et ønske om bedre lyd i høj prioritet.
mvh René
rp350
Bruger
Bruger

Indlægaf søren 2,4T » tors okt 06, 2016 16:03 pm

rp350 skrev:Til jer der har skrevet på mit indlæg, så vil jeg gerne takke for jeres oplysninger og meninger, de er helt klart med til hvilke beslutninger jeg tager. og da jeg ikke er volvo-mand (endnu), så er fagfolk altid bedst at spørge.
Jeg tror nu, at det bliver således, at jeg beholder bilen standard, og fokuserer mere på bilen køre dynamik.
Dog er et ønske om bedre lyd i høj prioritet.
mvh René

Det lyder fornuftigt:) Specielt, hvis du overvejer tuning senere
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj