Shadows skrev:Jeg har kørt både 855 T-5 og T-5R. Der en verden til forskel på bremseevnen på disse to modeller. Gæt selv hvem der har de største skiver
Er du sikker på det er bremseEVNEN og ikke bare bremseFØLELSEN? Sagt på en anden måde, hvis begge biler kører side om side med en eller anden hastighed og der hugges til bremserne samtidigt, stopper T5R'en så en verden til forskel hurtigere eller føles oplevelsen bare mere potent?
Jeg er med på at der er andet i bremseevne end blot en enkelt opbremsning, ved banebrug er det fx. relevant om bilen kan bremse hver gang den når ned for enden af langsiden eller kun de første 3 gange..
Noget andet er følelsen. Jeg har haft en bil med relativt lille diameter hovedbremsecylinder, dvs. pedalen skulle trykkes temmeligt langt ned for at levere max. bremsetryk. Fidusen ved en længere vandring er, at det bliver nemmere at dosere bremseeffekten. Ulempen er, at den længere vandring på pedalen gav følelsen af at bilen ikke ville bremse ordentligt. Bilen bremsede fantastisk, det var bare "udvekslingen" i pedalen der var anderledes end normalt, og det fik folk (fx. synsfolk) til at påstå at bremserne var for svage.
Jeg havde en anden bil med den modsatte konstruktion, der skulle nærmest ikke noget pedaltryk til for at klodse bremserne, så førstegangsbrugere fik sådan en "op i forruden" oplevelse og sagde konsekvent "øj, den bremser godt". Jeg var ikke selv begejstret, for den var svær at dosere, nu hvor forskellen på let bremsning og max bremsning var få mm. (sådan føltes det) på pedalen.
Som Ulrik er inde på handler bremsning om at bortlede bilens fremadrettede energi til varme. Sat lidt på spidsen, hvis dine nuværende bremser kan få ABS'en til at aktivere, så er de kraftige nok til at det bliver dækkenes vedhængsevne der er svageste led. Hvis de kan gøre det uden at bremsefade, så er de i princippet gode nok og det giver ikke mening at montere noget bedre. Større skiver giver som sådan ikke bedre bremseevne, men fordi de har mere gods og større overflade vil de blive mindre varme (mere gods at fordele den afledte energi til = mindre gennemsnitlig varme) og den større overflade gør at de har hurtigere kan slippe af med varmen igen. Friksionsmæssigt er det same old, same old, store og små skiver er sandsynligvis af samme materiale og det samme er store og små klodser, så det gør ikke forskellen.
..men lad os endelig få nogle bremselængdemålinger før og efter skiftet, så æder jeg gerne mine ord i mig igen hvis det viser sig at større skiver giver kortere bremselængder.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle