Stål lettere end alu?

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Stål lettere end alu?

Indlægaf hrnaturli » man jun 26, 2017 12:57 pm

Er det egentlig rigtigt, at alufælge er lettere end stålfælge, og at bilen derfor kører bedre med alu fordi der er mindre uaffjedret vægt.

Hvis vi nu tager højde for at alufælge som regel er 17 tommer (plus minus), og stålfælge er 15 eller 16. Vil man så ikke ende med et tungere hjul i stedet for et lettere?
V70N 2,4 aut.
hrnaturli
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: ons maj 24, 2017 15:12 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Stål lettere end alu?

Indlægaf nj » man jun 26, 2017 20:40 pm

Hvis 17 tommer dækkene har samme bredde og omkreds som 15 tommer dækkene, må de jo være lettere.
Niels Jørgen

Nuværende: P1800 "Jensen" 62, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 698
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Stål lettere end alu?

Indlægaf trosoe » man jun 26, 2017 21:14 pm

Det er helt korrekt at aul er lettere end stål, Men..

Alu-fælge har en meget større masse end den samme fælg i stål, for at opnå den samme styrke og derfor er alu-fælgen næsten altid den der vejer mest. Så der er lidt misvisende når man siger letmetals-fælge, men omvendt er det jo et lettere materiale.
Alu vejer ca. 2,7 kg/liter
Stål vejer 7,8-8 kg/liter

Så når dine alu-hjul er de tungeste er der >3x så meget materiale i dem ifht. stålfælgene.

Skal din bil have rigtige "kondisko" på skal du finde fælge i en magnesium-legering, som du ser alle superbiler. Det er jo 4 svinghjul der sider i hvert hjørne af bilen, og jo mindre svingmasse der skal sættes igang jo mere flere kræfter er der at lægge i asfalten, og endnu bedre, et mindre inertimoment at bremse ned for enden af langsiden, eller ude foran bodegaen :D

Troels
trosoe
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs maj 31, 2011 19:33 pm
Geografisk sted: 4690 Haslev

Re: Stål lettere end alu?

Indlægaf hans jørgen skov » tirs jun 27, 2017 12:15 pm

Man foretrækker vel alu fordi de formodes at være mere runde og stive, og så fordi de som regel ser bedre ud.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
nuværende
1997 Volvo V70 AWD man gear 383000 km 240 HK
Renault Twingo 2015 (til konen)
hans jørgen skov
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Stål lettere end alu?

Indlægaf hrnaturli » ons jun 28, 2017 6:35 am

hans jørgen skov skrev:Man foretrækker vel alu fordi de formodes at være mere runde og stive, og så fordi de som regel ser bedre ud.


Det lyder rigtigt. Måske er det jeg vil frem til bare, at hvis man vil trille afsted uden at det rumler mere end højst nødvendigt, er man faktisk bedre kørende på stål?
V70N 2,4 aut.
hrnaturli
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: ons maj 24, 2017 15:12 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Stål lettere end alu?

Indlægaf hans jørgen skov » ons jun 28, 2017 9:36 am

ja et sæt ordentlige stålfælge kører da udemærket og der er nok ikke noget at vinde ved at skifte til alu sådan komfortmæssigt til almindelig kørsel, men alu ser da federe ud og de holder som regel også længere de ruster jo ikke i hvert fald ikke de originale, mine fra 97 ser stadig fine ud selv om det er dem med vinterdækkene på..
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
nuværende
1997 Volvo V70 AWD man gear 383000 km 240 HK
Renault Twingo 2015 (til konen)
hans jørgen skov
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Stål lettere end alu?

Indlægaf Ulrik Friis » tors jun 29, 2017 11:07 am

Et vinterhjul med 195/65 x 15 Good Year Ultragrip på stålfælg vejer 16 kg.

Et vinterhjul med 225/45 x 17 Continental TS850 på Pegasus (kopi) alufælg vejer 21 kg.

En stålfælg er imidlertid nemmere at slå skæv end en alu fælg. Men sørger man for at der er "nok dæk" på stålfælgen er risikoen for at den slåes skæv mindre. Varme kan også påvirke stålfælgen.

Den uaffjedrede vægt har betydning for køreegenskaberne. Jeg har lige sat nye skiver på hele vejen rundt, og en forskive vejer 9,5 kg! Så der sidder altså min. 30 kg i de forreste hjørner + kaliper + flange + leje + noget drivaksel + noget fjederarme mv. Mon ikke vi ender på 40 kg? Så 5 kg mindre er en reducering på 12,5%.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron