Godt forklaret Ulrik. Er helt enig.
Hvad bestemmer om S60 har de store eller små bremser? Er det fra en bestemt årgang? Min er model 2006 med de små bremser.
Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian
Ulrik Friis skrev:Turbo modellerne - såvel benzin som diesel - er som regel forsynet med 305 mm skiver. Jeg har dog set en 2005 D5er (163 hk) med de små bremser.
Ulrik Friis skrev:@Kingo: Sorry – men så må du springe det her over. Jeg mener diskussionen om at sætte større bremser på er en vigtig diskussion.
Ulrik Friis skrev:@strandvaskeren:
Vi har at gøre med husholdningsbremser på vores almindelige Volvoer. Politiet i Sverige og England kører også Volvo, men deres Volvoer er forsynet med større bremser, dvs større skiver, klodser og kalibre. Kendetegnet ved begge typer bremser er, at de kan "tage fat" fra den gældende lufttemperatur og fungere op til hvor skiverne bliver rødglødende (ca. 700 grader). Jo større skiver og klodser er jo mere varme kan de indeholde og jo senere i opbremsningen indtræffer det at skiverne bliver rødglødende.
Ulrik Friis skrev:Der er altså et tidsperspektiv med inde i billedet.
Ulrik Friis skrev:Forudsat materialet i skiver og klodser i de to bremsetyper er ens er friktionskoefficienten den samme. Størrelsen på skive og klods er i princippet ligegyldig, det er jeg enig med dig om. Vi er enige om, at arealet af berøringsfladen mellem klods og skive er underordnet mht. bremseeffekt, men mht. overførsel og absorbering af varme er det ikke ligegyldigt. De større bremser kan håndtere mere varme.
Ulrik Friis skrev:Bremseeffekten bestemmes af hvor stor en kraft, der kan tilføres bremseklodserne og ikke mindst hvor hurtigt.
Ulrik Friis skrev:Hvad sker der med friktionskoefficienten under opbremsningen? Bliver den større eller mindre? Antageligt begge dele over tid. Hvis skiven går hen og bliver blå, fordi den har været for varm, så bliver friktionskoefficienten drastisk mindre.
Ulrik Friis skrev:Når vi snakker om husholdningsbremser er (for meget) varme skadeligt for bremseevnen. På et eller andet tidspunkt vil varmen nedsætte bremseevnen. Igen har vi tidsperspektivet på banen.
Ulrik Friis skrev:Jeg kan læse, at du ikke er bekendt med hvad en bremseassistent er for en indretning. Vi har forskellige elektroniske hjælpeaggregater til rådighed:
• ABS = anti-locking brake system
• EBA = electronic brake assistent - bremseassistent hjælper ved katastrofeopbremsninger ved hurtigt at skabe optimal bremsekraft
• EBD = electronic brake distribution – distribuerer bremsekraften til de hjul som har bstørst friktion mod vejen
Det er EBA jeg taler om. Knalder jeg bremsen i får jeg assistance af EBA, som i løbet af et splitsekund tilfører max tryk til klodserne, hvorefter ABSen tager over.
Ulrik Friis skrev:Selvfølgelig betyder friktion mellem dæk og vejbane "alt", men under en nedbremsning betyder det ret meget, hvor hurtigt man kan få sine hjul til at bremse. Bremser man ned fra 100 km/t på hhv 20 og 30 meter kan de 10 meter være forskel på med og uden EBA. Her udvikler man den samme varme, men den store skive, klods og kaliber kan bedre indeholde denne varme.
Ulrik Friis skrev:Mit sidste argument vedr. bremseeffekt og større skiver: Hvis man tilfører bremsekraft på X Newton inderst på skiven, så er den tilførte bremseeffekt mindre end hvis man tilfører X Newton yderst på skiven. En større skive vil altså kunne levere mere bremseeffekt. Regn lidt på kraft x vej. En opbremsning er en hændelse med mange faktorer, den er dynamisk.
Eran74 skrev:Er du tilfreds med opgraderingen til de store bremser? Er der så mere bid i bremsen?
Ulrik Friis skrev:@strandvaskeren:
Du overser en væsentlig pointe: nemlig at tiden fra du tager beslutningen om at bremse og til den maximale bremseeffekt er tilført bremserne har stor betydning for opbremsningens længde.
Ulrik Friis skrev:I det jeg har skrevet er bremseeffekt den energi som selve skivebremsen yder. Dækkene er helt ude af ligningen. De kommer til slut.
Ulrik Friis skrev:Du kan ikke hele tiden trække dækkenes friktion mod vejbanen ind og kortslutte diskussionen, når det ikke er relevant ift bremseffekt, skivestørrelse, varmeabsorbering og -afgivelse. Jeg skriver, at i sidste ende afhænger det naturligvis også af dækkene, men ift. den bremseeffekt, som selve skivebremsen skal udføre, er det ikke relevant.
Ulrik Friis skrev:En skivebremse skal kunne levere så meget bremseeffekt, at hjulets blokeres på et splitsekund. Tilføres X Newton bremsekraft til hhv en 286 mm og 305 mm skive, så vil 305 mm skiven standse først, idet trykket på de yderste mm giver større bremseeffekt end de inderste mm. Det er simpel fysik.
Ulrik Friis skrev:Kun F1 chauffører a la Vettel, Raikonen, Hamilton og Magnussen kan levere et bremsetryk hurtigt nok til at de får fordelen ved at bremsen i de første splitsekunder af opbremsningen er optimal. Det kan vores dagligdags gummimuskler ikke præstere. Derfor er EBA en rigtig god ide, idet bremsetrykket bliver tilført på et splitsekund.
Ulrik Friis skrev:Bremseeffekten afhænger af trykket på skiven. Bremsesystemet kan tilføre et givet tryk. Det tryk afhænger af hele konstruktionen med hovedbremsecylinder, med stempelstørrelsen i kaliberen, med længden på bremsepedalen. Jeg kender ikke værdierne for hvor mange Newton man skal trykke på bremsepedalen med, før man blokerer bremsen, men den værdi kender konstruktøren.
Ulrik Friis skrev:Jo længere ude på skiven du trykker jo mere effekt kan du tilføre opbremsningen. Og jo hurtigere denne effekt tilføres jo kortere bliver opbremsningen. Har du en 286 mm skive imod en 305 mm skive vil du med samme tryk få en hurtigere opbremsning med 305 mm skiven, som vil bidrage til en kortere standselængde.
Ulrik Friis skrev:Standselængden afhænger også af dækkenes friktion imod vejbanen. Men det er imidlertid en faktor som hele tiden ændrer sig ift. dæktilstand og vejbanens beskaffenhed.
Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 23 gæster