Olieskift - S 60 - 2++5

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olieskift - S 60 - 2++5

Indlægaf Hagbard » fre okt 27, 2017 20:34 pm

Hej
Kan simpelthen ikke få olieproppen ud af budkarret :cry: Den udvendige sekskant er snart slidt i stykker. Nogen som har et bud på hvordan den kan løsnes så jeg kan få skiftet olie? Må så lige få købt en ny bundprop inden da. Kan se at man kan få dem i mange størrelser, men hvilken størrelse skal den ha?
`
Hilsen Johnny
Hagbard
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm

Re: Olieskift - S 60 - 2++5

Indlægaf Peter_C » fre okt 27, 2017 21:01 pm

Nogen som har et bud på hvordan den kan løsnes så jeg kan få skiftet olie?


Forslag "frit fra leveren" ... ingen af dem er afprøvet i praksis på en olieprop

Stor rørtang/svejsetang ... men så skal man i hvert fald nok ha´ den nye klar, da det muligvis er sidste gang den kan bruges
Banke en "undersize" top eller ringnøgle på. Tror dog ikke man bør slå ret hårdt da bundkaret er aluminium. Toppen kunne måske kombineres med accu-møtrikspænderen da jeg ville tro at de små ryk den laver ville være med til at løsne proppen.
eller
svejse en møtrik på så man har en frisk sekskant at gribe fat om.

Jeg tror jeg ville prøve med rørtang først og gå til svejsning hvis rørtangen ikke lykkedes. Jeg ville dog lige som dig sørge for at have en ny prop klar inden jeg gik i gang.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Olieskift - S 60 - 2++5

Indlægaf Hagbard » fre okt 27, 2017 22:57 pm

jeg ville prøve med rørtang


Jeg prøvede med rørtang uden det virkede, men lå lidt halvskidt under bilen. Må finde en grav eller en lift så jeg kan stå ordenligt, så kan det være en større rørtang kan gøre det. Eller bliver det svejsningen :(

Tak.

Mvh. Johnny
Hagbard
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm

Re: Olieskift - S 60 - 2++5

Indlægaf hans jørgen skov » lør okt 28, 2017 20:33 pm

En god rørtang med friske kæber skulle kunne få den løs, men vær nu helt sikker på du drejer den rigtige vej, det kan godt være lidt forvirrende når man ligger der på hovedet og ser den fra den forkerte side, en rørtang spænder fastere om sekskanten når man trækker i den når den sidder rigtigt og proppen er med højregevind så den skal modurs set fra den frie ende for at gå løs
Hvis den ikke kommer løs med rørtangen så prøv at varme selve proppen godt op med en brænder og lad den køle af igen så sidder den løs
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
nuværende
1997 Volvo V70 AWD man gear 383000 km 240 HK
Renault Twingo 2015 (til konen)
hans jørgen skov
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Olieskift - S 60 - 2++5

Indlægaf Claus » lør okt 28, 2017 20:51 pm

Ikke noget at svejse eller varme op med en brænder, der er brændbar væske lige på den anden side.
Kør bilen godt varm og tag så en rørtang. Men en bundprop der sider så godt fast er ikke normalt.
Husker du at dreje den rigtige vej :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, Nu V70 lll 2,5T, VIDA DICE. PPC 3.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2700
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Olieskift - S 60 - 2++5

Indlægaf Hagbard » lør okt 28, 2017 21:15 pm

Jeg drejer "mod uret" så det skulle jo være godt nok :D Det er selvfølgelig lidt akavet at ligge under bilen og ikke rigtig kunne få fat, og bruge kræfterne ordentligt. Nu får jeg købt en ny prop, kører en god tur og så prøver igen. Prøver at finde en grav jeg kan stå i, det giver lidt mere bevægelsesfrihed. Tak for jeres in-put :)

Er propper standardstørrelser?

Mvh. Johnny
Hagbard
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm

Re: Olieskift - S 60 - 2++5

Indlægaf Claus » søn okt 29, 2017 0:58 am

Jeg har købt er sæt opkørselsramper hos Thansen. Så kommer bilen lige de 20 cm højere op.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, Nu V70 lll 2,5T, VIDA DICE. PPC 3.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2700
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Olieskift - S 60 - 2++5

Indlægaf hans jørgen skov » søn okt 29, 2017 10:14 am

Ja man skal jo ikke varme den så meget op at man får tændt op i olien derinde, olien selvtænder ved godt 300°C , princippet med opvarmning er at man tilfører noget varme til proppen så hurtigt at den udvider sig inden det den sidder i blir varmt, det udvider hullet en anelse og når det så er koldt igen sidder den mere løs, det kan evt også hjælpe at slå lidt på enden af proppen med en hammer men det er jo aluminium udenom så man skal jo også fare lidt med lempe, tror dog det er et spørgsmål om at kunne komme til at tage ordentligt fat og som minimum skal du ha bilen op på et par ordentlige bukke så du kan komme ind og få lige fat og tage ved uden at den falder ned i hovedet på dig, jeg ved ikke helt om proppen er ens på alle volvoerne så de var måske sikrest at købe en hos volvo så passer den da.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
nuværende
1997 Volvo V70 AWD man gear 383000 km 240 HK
Renault Twingo 2015 (til konen)
hans jørgen skov
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Olieskift - S 60 - 2++5

Indlægaf Hagbard » tirs okt 31, 2017 17:18 pm

Tak for rådene. Jeg holder igen med opvarmningen. Tror også det er et spørgsmål om at kunne få ordentligt fat. Håber at få adgang til en en grav eller en lift i den kommende weekend. Jeg vender lige tilbage når successen er i hus :-)

Mvh. Johnny
Hagbard
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: tirs mar 16, 2010 23:33 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster