D4 8-speed problemer

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

D4 8-speed problemer

Indlægaf Kjær » søn jan 21, 2018 17:32 pm

Hvordan ville i have det, hvis jeres nye Volvo D4 med den nye 8-speed dobbeltkoblings gearkasse opførte sig som i video?..

https://youtu.be/m0xF6vnvWQM
Volvo XC60 D4 Summum 2017 aut
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Hovedstaden

Re: D4 8-speed problemer

Indlægaf pg » man jan 22, 2018 0:57 am

Der er ikke tale om en gearkasse med dobbelt kobling. Volvo V60 D4 bruger en Aisin 8 speed (TG-81SC),
som anvender en alm. torque converter.

Iøvrigt er der tilsyneladende ikke noget galt med gear skiftene i videoen. Læg mærke til temperaturen
på -2 grd. Ved kold motor / gearkasse er det helt normalt, at motoren køre op i omdrejninger for at varme denne og gearkassen op. Så snart en vis drifttemperatur er nået, lægger motoren sig på normale RPM og gearkassen vil derefter skifte normalt.

Det er heller ikke en særlig god ide at gasse så abrupt op som på videoen, når motor / gearkassen ikke
er driftvarm.

Som en lille sidebemærkning har jeg for nyligt fået skifte olie i min 8 trins gearkasse i min ny-erhvervede brugte V60 D4. Den havde kørt 43.000 km, og det var ifølge aut. Volvo service "alt for tidligt at skifte olie på den". Men jeg insisterede, da jeg ikke har nogen viden om hvordan den er blevet kørt af den tidligere bruger. Jeg vil sige, at den skifter en anelse blødere nu, og den lyder sundere når den sættes i bakgear.
Mekanikeren kunne samtidig fortælle mig, at den aftappede olie så lidt brun ud. Så meget for "lifetime" olie i aut. gear :D

/Peter
pg
Bruger
Bruger

Indlægaf Kjær » man jan 22, 2018 9:15 am

Havde fejlagtigt fået den opfattelse, at det skulle være en dobbeltkoblingsgearkasse.. *tsk tsk tsk* og jeg har den selv :oops:

Vi oplever præcis samme opførsel i vores XC60 som i video. Når motor/gearkasse er kold, sker der nærmest intet, når speederen trykkes ned. Det eneste vi opnår ved speedertryk, er at omdrejningerne stiger. Jeg synes at det er rimeligt stressende, at vi ikke har en brugbar acceleration ved kold gearkasse og 3.000 o/m med en kold motor er vel ikke at anbefale.. og jeg sætter stort spørgsmålstegn ved at det skulle være tilsigtet fra Volvo.

Hvad mon de gør oppe i nordsverige i -20 grader, kold motor og op ad bakke de første 500m?..

Vi har en aftale med værkstedet i næste uge og så må vi tage den der fra

Det skal lige understreges, at vi altid bruger parkeringsvarmeren inden vi kører..
Volvo XC60 D4 Summum 2017 aut
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Hovedstaden

Indlægaf pg » man jan 22, 2018 23:28 pm

Jeg ved ikke hvordan den reagerer ved f.eks. -20 grd., men under kold tilstand vil olien blive tykkere, div. dele vil trække sig sammen, og derved ændre på tolerancerne. Dette vil føre til træge gearskift samt, at torque converteren ikke går i låse tilstand (lock-up) - før den når en vis drifttemperatur. Jeg gætter på, at der skal en god gang forvarme til i disse situationer, om ikke andet for at mindske den forøgede slitage.

Jeg synes ikke den manglende acceleration er et problem, men jeg har også 5 km. til den nærmest motorvej - og ved brug af fyret er bilen således varmet tilstrækkeligt op. Desuden har jeg altid kørt med forsigtig acceleration når bilen er kold de første 5 - 10 km - især i diesel biler som i forvejen bestemt ikke kan li' / tåle at blive pint i kold tilstand :)

Du må endelig melde tilbage når du har nyt fra Volvo service.

/Peter
pg
Bruger
Bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj