Hej forum,
Jeg har tidligere postet lidt omkring, at min V70 MY2014 lider af nogle vibrationer ved høje hastigheder (>90 km/t).
Nu har bilen været forbi FDM, som i deres rapport konkluderede, at der var tale om et eller flere urunde dæk, som skulle være årsagen. Bilen røg derfor til dækudmåling mhp at få målt vejtryk mm. hos SDS i Albertslund. Her kunne de måle at 3(!) af dækkene havde for høje vejtryk. Derfor blev disse dæk udskiftet til nye. Nu var vejtrykket for alle fire dæk acceptable (under 6.5kg). FDM konkluderer nu at problemet er løst, dog at jeg skal forvente nogle vibrationer pga at der kan komme flatspots, som lige skal køres væk.
Her kommer så min undrend. Kan det virkelig være rigtigt, at helt nye dæk får flatspots efter bare få timers parkering?? For det er det jeg oplever. Ydermere skal jeg køre mindst en halv times før vibrationerne, dvs flatspotsne, er blevet normale. For praktiske formål betyder det, at jeg til hverdag ved kørsel til/fra arbejde ikke når at køre langt nok til, at vibrationerne stopper, hvilket mildest talt er ski.. irriterende! Kan det virkelig passe?!
Er der andre der oplever flatspots bare efter få timers parkering?
Desuden sagde SDS at Volvo har kæmpe problemer med de nyeste modeller, som er vanvittigt følsomme overfor urunde dæk/flatspots og, at det ofte er det, der er årsagen til vibrationer i dem. De sagde også at min model er mere følsom end andre biler, men min gamle S80 MY2007 var ikke plaget af dette og det er jo basalt set samme undervogn som min V70.....