Det lyder mystisk hvis det skulle være en kalibreringsfejl i instrumentet, jeg hælder mere og mere til en slidt oliepumpe. Blev pumpen skiftet da motoren blev renoveret?
Anyway, simpel, gratis test af om din olietryksmåler har ret i sit lige under 0 bud:
1) Slukket motor.
2) Skru ventildækslet af, det sidder med 4 stjerneskruer øverst på motoren.
3) Tør dækslet af på indersiden og hvis der er olie på ventilerne og toppen af motoren tørrer du også lige en gang med en klud.
4) På med ventildækslet igen.
5) Start motoren uden at give gas, lad den snurre i tomgang 10-15 sekunder tid og sluk igen.
6) Skru ventildækslet af igen og se om det er lykkes oliepumpen at sprøjte olie op til ventilerne - hvis der stadig er tørt og rent under ventildækslet har dit olietryksmanometer ret og din oliepumpe er færdig. Skulle der være sprøjtet olie op til ventilerne er det ikke en garanti for at din oliepumpe virker godt nok, men du ved dog at den leverer tryk nok til at der kommer smøring til toppen af motoren.
Den alternative metode så jeg en kammerat lave Opel Kadyt, han lod lige starteren snurre et par gange uden ventildæksel på motoren for at se om der var olietryk. På positivsiden slap han for at tørre ventildækslet af. Til gengæld brugte han pænt lang tid på at rengøre motorrum og værksted. Det var hverken min bil eller mit værksted, så jeg synes det så ret fedt ud, min kammerat var ikke helt enig.