Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Strandvaskeren » ons jun 20, 2018 21:10 pm

Det lyder mystisk hvis det skulle være en kalibreringsfejl i instrumentet, jeg hælder mere og mere til en slidt oliepumpe. Blev pumpen skiftet da motoren blev renoveret?

Anyway, simpel, gratis test af om din olietryksmåler har ret i sit lige under 0 bud:

1) Slukket motor.
2) Skru ventildækslet af, det sidder med 4 stjerneskruer øverst på motoren.
3) Tør dækslet af på indersiden og hvis der er olie på ventilerne og toppen af motoren tørrer du også lige en gang med en klud.
4) På med ventildækslet igen.
5) Start motoren uden at give gas, lad den snurre i tomgang 10-15 sekunder tid og sluk igen.
6) Skru ventildækslet af igen og se om det er lykkes oliepumpen at sprøjte olie op til ventilerne - hvis der stadig er tørt og rent under ventildækslet har dit olietryksmanometer ret og din oliepumpe er færdig. Skulle der være sprøjtet olie op til ventilerne er det ikke en garanti for at din oliepumpe virker godt nok, men du ved dog at den leverer tryk nok til at der kommer smøring til toppen af motoren.

Den alternative metode så jeg en kammerat lave Opel Kadyt, han lod lige starteren snurre et par gange uden ventildæksel på motoren for at se om der var olietryk. På positivsiden slap han for at tørre ventildækslet af. Til gengæld brugte han pænt lang tid på at rengøre motorrum og værksted. Det var hverken min bil eller mit værksted, så jeg synes det så ret fedt ud, min kammerat var ikke helt enig.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Riis » man jun 25, 2018 17:27 pm

Mange tak for dine inputs Thomas.

Pumpen blev skiftet, da motoren blev renorveret, så derfor er det mig også en gåde hvorfor det olietryk giver mig så mange problemer.
Ud fra mine målinger tyder det på at pumpen ikke er i stand til at levere et højt nok tryk i tomgang, når olie bliver varm (og dermed tyndere).
Kan dette skyldes en defekt returventil i pumpen?

Eller sagt på en anden måde:
Burde oliepumpen ikke kunne holde omkring 4-5 bar i alle situationer?
Når omdrejningstallet øges, skulle returventilen åbne og derved lede noget af olie tilbage til tanken.
Søren Riis
Vejle
Volvo Amazon B20A
Riis
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre jun 23, 2006 20:06 pm
Geografisk sted: Vejle

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Strandvaskeren » man jun 25, 2018 19:49 pm

Hmm, jeg mener ikke der er returventil på sådan en, der er en si i bunden hvor den suger olien ind og et rør hvor den pumper det ud og det er vist det.

Hvis pumpen er ny og det ikke er filteret der er defekt og blokerer for olieflowet, så er jeg lidt tør for ideer.

..og jo, oliepumpen burde kunne holde rigeligt med tryk.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Klågem » man jun 25, 2018 20:55 pm

Lavt olietryk er typisk slidte lejer.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Riis » man jun 25, 2018 21:36 pm

Klågem skrev:Lavt olietryk er typisk slidte lejer.
Burde olietrykket så ikke være lavt til alle tider?
Ud fra de målinger, som jeg har lavet, så er trykket efter bogen når motoren får nogle omdrejninger.
Søren Riis
Vejle
Volvo Amazon B20A
Riis
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre jun 23, 2006 20:06 pm
Geografisk sted: Vejle

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Riis » man jun 25, 2018 21:41 pm

Strandvaskeren skrev:Hmm, jeg mener ikke der er returventil på sådan en, der er en si i bunden hvor den suger olien ind og et rør hvor den pumper det ud og det er vist det.
Jvf. Amazon servicemanualen, så er der en fjederpåvirket "relief valve", som holdes lukket i tomgang. Der nævnes dog at der selv ved i tomgang er en smule trykfald omkring overtryksventilen.
Søren Riis
Vejle
Volvo Amazon B20A
Riis
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre jun 23, 2006 20:06 pm
Geografisk sted: Vejle

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Klågem » man jun 25, 2018 22:18 pm

Riis skrev:
Klågem skrev:Lavt olietryk er typisk slidte lejer.
Burde olietrykket så ikke være lavt til alle tider?
Ud fra de målinger, som jeg har lavet, så er trykket efter bogen når motoren får nogle omdrejninger.

Lejeslid kan drille med olietryk.
Prøv at gasse op til Ca 2000 omdr. Og så leje med gassen der. + - 2+300 omdr. Så kan du høre lejestøj. Og bemærk olietrykket der.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf lillevang » tirs jun 26, 2018 18:03 pm

En mulighed er også at der, dengang der blev skiftet oliepumpe i. f. m. motorrenovering , at man har brugt en "forkert" o ring mellem oliepumpe og blok. Hvis det ikke er en original o ring kan de godt blive hårde, så den ikke tætner nok. Den o ring skal være en original, ellers kan man godt løbe ind i et problem der. Jeg har været udsat for det engang for mange år siden. Hvis ikke nogen af alle de andre løsningsmodeller virker ville jeg prøve det.
Landmaleren på Midtsjælland (Jeg bor på landet) med højt til himlen. Har en 850 T5 R og en 142 rallybil, som (forhåbentlig) snart kommer ud at køre
lillevang
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 120
Tilmeldt: lør jun 07, 2008 20:11 pm
Geografisk sted: midtsjælland

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster