Kære forum,
Her starter der en længere historie - gider du ikke læse, kan du springe ned til
--- OOO ---
Umiddelbart efter fix af ABS print og pumpe, træffer jeg så den dumme beslutning, at tage min BMW nøgle og sætte den i ratlåsen på Volvoen, som man nu gør, når man skal ud og køre, det virkede ikke .
Jeg skiftede til Volvo original nøgle, men kunne nu ikke få Volvo nøglen fysisk ind i ratlåsen.
Well - nu var gode dyr rådne, men hjælpen (Claus igen) var nær, så vi besluttede at "brække" låsen op. Det var meget besværligt at fjerne de to knækbolte - sikkert også meningen ....
Inden frakoblede vi stel på batteriet. Og undervejs frakoblede vi "de små stik" under Airbaggen i forbindelse med afmontering af rat og lys / blinker arme.
Efter stort set at have skilt ratlåsen ad, kunne nøglen pludseligt komme i låsen, bilen kunne starte og køre, så det gjorde jeg. Det gik fint et par dage, så jeg blev nok lidt overmodig.
I øvre kælder under Lyngby Storcenter gik den #€#"€"#"#"! lås i udu igen. Nu kunne jeg godt sætte nøglen i, men kunne ikke dreje den en millimeter .... Bilen var nu ratlåst.
Nå, men eftersom låsen jo var brudt op, gik jeg over i Johannes Fog og købte en 13 nøgle og et par Torx skruetrækkere, så jeg kunne løsne ratlås palen fra ratstammen.
I med (Volvo!) nøglen - en skruetrækker i bundstykket og dreje, så kunne jeg endelig komme afsted igen.
Godt og trygt hjemme - parkerede jeg i indkørslen - skiftede, smurte og servicerede forbremser - alt gik fint.
--- OOO ---
Ud og teste de nye bremser. men bilens startmotor nægter nu at tørne rundt.
Symptomer:
Fejlmeddelelse om noget airbag og kør til service - og trekant.
Alle kontrollamper lyser som de skal ved "nøgle" i position I og II, men motor lampen bliver på - de øvrige slukker.
Startmotoren rør sig ikke i position III
Hører relæ lyd (et lille relæ, sådan noget blink relæ agtigt) når jeg aktivere til position III
Nu har jeg så læst her på VS og checket følgende:
Batteri har masser af power - ladet i 24 timer (100 A batteri)
Checket sikringer i motorrummet (Startmotoren)
Afmonteret og knipset lidt til lille startmotor relæ i sikringsboksen (Vist nr. 4 af de store)
Fundet, afmonteret og "motioneret" den lille ledning (monteret med spadestik) der går op til startmotoren - tæt på det kraftige røde kabel.
Checket sikringer i kabinen
Banket lidt på "store" startrelæ (solenoid?) og på selve startmotoren.
Lad mig lige rekapitulere:
- Der ER strøm nok
- Jeg har rodet MEGET i startnøgle området
- Tror strømmen går fra "det lille" startrelæ ned til det kraftige startrelæ, men VED det ikke
Måske fejlen ligger i det kraftige relæ - solenoiden - der trækker startmotoren eller i selve startmotoren ... der har aldrig været problemer før - så vidt jeg ved.
Umiddelbart tænker jeg:
Check af "lille" startrelæ
Check af "stort" startrelæ
Check af startmotor.
Er det gode tanker - hvis ja, hvordan gør jeg det?
Der er sikkert noget jeg har overset - hvad er det?
PS: Har endnu ikke Vida / Dice kodelæser ... er på vej ...
Bilen kørt små 200.000 km.
Hvad tænker i kære VS venner ...