En meget irriterende periodisk motorlampe gav et omsyn forleden dag.
Nå ja - så var der også en pære i en tågelygte der var sprunget. Ved godt at at jeg selv kunne ha steget ud af vogntoget og kontrolleret, men når nu - tror jeg - ALLE andre pærer er nidkært overvåget af Volvos check system, så regnede jeg (forkert) med at det også var tilfældet med tåge lygterne.
Motorlampen var forårsaget af en fejl ECM 6400: Camshaft Intake Reset Valve. Der findes vist ikke noget godt dansk ord for den, men den regulerer den variable knastaksel .
Symptomer er der ikke umiddelbart mange af. Bilen starter fint, kører udmærket, tomgangen fin, så udover synsmandens interesse for den lysende lampe, kunne jeg godt ha kørt videre.
Søger du på nettet, er der mange der har haft held til at skrue ventilen af knastaksel huset og rense den omhyggeligt med kaburator rens / kontaktrens / bremserens. Årsagen er, at der kan ophobe sig olieslam i ventilen, som derfor ikke fungerer efter hensigten. Det prøvede jeg også - desværre uden held.
Jeg prøvede også at tilføre noget 12V til ventilen - i håb om at høre et lille klik, men den sagde ikke meget. Nærmest ingenting. Og det skal den!
Henrik fra Autohuset i Espergærde (noget Nordsjællandsk noget ) tjekkede også ledningerne til ventilen. Han fortalte, at det kan ske, at ledningerne kan komme i klemme under remlåget, og derved forårsage dårlig funktion. Det var dog ikke noget problem her.
Når han testede den fungerede den åbenbart udmærket. Så prøvede vi at slette fejlen med hans store Volvo Vida - og motorlampen forsvandt da også, men kom tilbage efter et par køreture.
Ledningerne fra ventilen og tilbage mod styreboksen kunne jeg ha tjekket, men da ventilen ikke havde reageret ved tilsætning af strøm, konkluderede vi, at ventilen var stået af. Det sker ikke så ofte, men det sker.
En ny blev bestilt små 2K ... den var hos Autohuset om eftermiddagen - jeg er imponeret over hvor hurtigt det går. Den kom fra Sverige ... jeg ringede om formiddagen.
At montere den er ikke noget problem, dog har Volvo fundet det rigtigt, at ændre stikket til noget værre småt møj. Du skal sikre dig, at de grønne fugtsikringer kommer HELT ind i stikket. Det gøres kun ved at klikke den grønne del af stikket i den modsatte ende ud /løsne den. Her vil det være godt med et billede, så det har jeg vedhæftet. Her ser du "den modsatte ende" - altså der hvor låsen til ledningerne er. Ledningerne skal så ind i den anden ende - OG monteres så låse fligen i hver leder vender mod de grønne låsepaler inde i stikket. (Det giver mening, når man sidder med stikket foran sig og en skarp lygte lyser ned i hullerne til ledningerne). Kig omhyggeligt på de to ledere. Begge har en firkantet påkrympet ende - hver der er en meget lille låsepal i den ene side.
Alternativt til denne løsning, kan du læse mere her, hvor det gl. stik anvendes fortsat.
[url]https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=76294
[/url]
Og nu har jeg med sved på panden stoppet og startet motoren 12 gange i træk - uden at den forbandede motorlampe har været på. En dejlig, men også en lidt tom fornemmelse. Tidligere kom den typisk på hver 3. gang jeg startede bilen.
Desuden bilder jeg mig ind, at motoren trækker markant bedre op til 4000 omdrejninger. Så måske er der rent faktisk fordele ved den variable knastaksen .... hvem ved.
Så nu skal vi omsynes ....
Og det blev vi - alle glade
Kan i parantes bemærke, at den nye ventil er af den type, hvor vi kan afmontere selve ventilen fra ventilhuset, hvilket vi ikke kunne før. Der blev vi nød til at afmontere både ventil og ventilhus, da de var en enhed. Så nu kan vi rense ventilen ved behov.
Gad vide om dette indlæg skulle ha været et andet sted? Det er vel nærmest noget elektromekanisk. Well så skal administrator være så velkommen.