Kan kun kommentere på LT 2.4 motoren fra 740/940 serien.
At motoren er noget skidt er da lidt sjovt. Såfremt man tæsker en kold motor, i de første sekunder efter hver opstart, så er motorens liv da ikke langvarigt! Og det er så vidt jeg er informeret om, gældende for de fleste dieselmotorer, uanset fabrikat.
Min 940 model med en 2.4 TD i, nåede at runde 453000 km. før der var behov for en renovering.
Pt. sidder der en ny 2.4 TD motor i bilen. Dem med 6 cylindre og med rigtig diesellyd. Den afleverer 112 hk på baghjulene. Målt på rullefelt. Sjovt at en bil med 112 hk, der fylder 9 m2 skal have brug for H-dæk...
Angående røgen........ En 2.4 L 6 cyl. skal altså ikke ryge som en kulfyret ting. Jeg har hørt vitterligt mange udtale sig om, at en diesel ryger og at en 2.4 L 6 cyl skal ryge. Den eneste grund til at de ryger, er at motoren har fået et ekstra skud diesel, ved at man har stillet på brændstofmængden, som motoren får leveret via indsprøjtningspumpen. Enten er det fordi at man gerne vil trække lidt flere heste ud af disse motorer, eller som det oftest er, at motoren er totalt opslidt, og derved har fået forøget brændstofmængden, for at fremstå som en bil med samtlige heste i behold.
Ovenstående kan simpelt dokumenteres via en sodtest.
Mvh.
Ps. Har man en diesel som man gerne vil beholde, bør man montere et oliefyr i bilen. Det hjælper med at holde motoren frisk længe. Samt man får en varm kabine at komme ud til, en røvkold vintermorgen.