Tændingsbanken fra B18A-motor!?!

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Søren B » man jun 16, 2008 0:00 am

Jeg oplever til tider tændingsbanken i min B18A-motor, når jeg accelerer i for tungt gear op ad bakke, hvorpå jeg så beslutter at geare ned og køre den ”længere ud” i lavere gear, inden jeg igen gearer op. Det er svært at beskrive nærmere, da det både afhænger af hastighed og stigning på samme tid.
Ved kørsel på plane strækninger oplever jeg det aldrig!

Spørgsmålet er, om det er i orden, eller det er noget, jeg bør gøre noget ved???

Hvis jeg bør gøre noget ved det, skal jeg vel sinke tændingen en smule!?! Skal fordeleren så drejes med eller mod uret? Det er jeg lidt i tvivl om!

For alle tilfældes skyld, hvis jeg bliver nødt til at stille tændingen:
Er det rigtigt, at tændingen på første cylinder skal stå på 14° før ØD ved 800 omdr./min. med afbrudt vakumregulator?

På forhånd tak!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Århus C

Hejsa

Indlægaf Bronco » fre jun 27, 2008 1:28 am

Øhh
Det var da utroligt at der ikke er nogen der har svaret på dit indlæg, men nok om det.......
Ja for at slippe lidt nemt om ved det kunne du jo først prøve at tanke med en omgang højere oktan. Så burde det jo forsvinde...
Som du selv foreslår kan du jo også sætte den lidt lavere i tænding, men det er jo egentlig en nødløsning! Men det er jo nemt at prøve. Hvilken vej du skal dreje fordeleren kan Jeg ikke huske lige nu!! prøv dig frem!!! der er 50% chance for at ramme rigtig første gang (hehe).
Nå -- nu til det alvorlige -- det - du nok skal gøre er at rense din motor for sod og slam. Og det kan du købe nogen udmærkede midler til hos: Harald Nyborg.. Dertil skal Jeg dog lige sige at hvis din motor har kørt mange km. er det farligt, for så kan den begynde at bruge olie og andre grimme ting. Held og lykke -- Volvohilsner Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Søren B » søn jun 29, 2008 1:28 am

Hej Niels,

Tak for indlægget!
Nu du nævner det med højere oktan-tal, så erindrer jeg at have hørt om det før, men har glemt alt om det. Det skal straks prøves næste gang, der skal tankes. Jeg kører netop rundt med 95 oktan i tanken. Og hvorfor gøre det, når der dybest set er så lidt at spare. Oktan 98 er kun ca. 2,5% dyrere end 95 oktan.
En anden problematik er disse motor-rensekure. Der findes både Redex, danskvand-metoden m.fl. Og der er mange forskellige opfattelser af, hvad der er skidt eller godt, hvad det angår. Dog vides det med sikkerhed, at en længere motorvejstur absolut er gavnligt for bekæmpelsen af slam og koks. Derfor er det også det jeg gør i første omgang.
Jeg har tænkt mig frem til, at hvis tændingen skal sænkes, skal det være mod uret, i og med at rotoren drejer mod uret. Men det vil jeg lade ligge indtil videre. Først skal det med oktanen prøves!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Morten VJ » søn jun 29, 2008 8:04 am

Motoren drejer med uret.
Og som jeg husker det så drejer fordeler akslen også med uret.
Men det er nemt at kontrollere.
Af med dækslet, og grej på rotoren den retning som rotoren ikke kan dreje, er den retning som akslen drejer,
så for senere tænding skal fordeleren drejes samme vej som akslen drejer.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Søren B » søn jun 29, 2008 19:55 pm

Hej Morten,

Det er rigtigt nok, at fordeleren skal drejes i samme retning, som rotoren roterer, hvis tændingen skal ske senere.
Tændingsrækkefølgen er 1-3-4-2. Denne rækkefølge er ordnet i retning mod uret, som det ses ud fra hvordan tændingskablerne sidder monteret i strømfordelerdækslet.

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Dixie4y » lør jul 05, 2008 20:11 pm

....du skriver din motor har tændingsbanken, god ide med flere oktan...Shell sælger på udvalgte servicestationer 99 oktan (..og hvis du køber min 30 liter 99 oktan, får du en nøglering med en model af en ferrari - desværre ingen med en Volvo)
En tommerfingerregel omkring tænding.: fabrikindstilling af en tændning på næsten alle biler 10 grader før tænding. På fordeleren (når "plastik"dækslet er fjernet) kan du se et mærke på kanten, det mærke fortæller dig masse omkring hvornår der præcis leveres spænding til et af tændrørene - ud fra det mærke, stillingen på rotoren og du med sikkerhed ved at cylinder 1 er i top til tændingen (husk motoren har fire takter, ud af de fire takter er stemplet i top to gange, første gang er hvor tændingen tændes, 2`nd gang hvor stemplet igen er i top er for at presse udstødningensgassen ud. - hvis du er i tvivl om 1 eller 2`nd top, så afmonter ventildækslet. Cylinder 1 er i top til tændning når cylinder 1 ventilevippearme begge er "løse".

HUSK !! 10 grader før top. For tidlig tænding (fra 1? til 35) medfører motorbanken. Tændingsbanken er meget farligt for motoren. Ved tændingsbank selvtænder benzinen på grund af for højt tryk og varme, mens stemplet er på vej op og måske endda inden ventilerne har lukket sig helt. Dette kan medføre skader på stempler, plejlstænger, krumtapaksel og ”brændte” ventiler - benzinforbrænding på begge sider af ventilen æder kanten af ventilen og til sidst lukker den ikke længere tæt.

Du spørger om afbrudt vakumregulator ? - glem den ! den har først betydning ved 2-3000 omdrejninger og opefter

Hilsen
Dixie4y - Volvo deadrow-race
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 8930 Randers

Indlægaf Søren B » ons jul 30, 2008 16:38 pm

Tak for det uddybende svar, Dixie,

Det var rart at få en forklaring på årsagen til tændingsbanken. Det giver også mening, at jeg ikke oplevede tændingsbanken i den gamle og mere slidte motor. Grundet slid var der forholdsvis lavere kompression, hvilket selvfølgelig betyder lavere tryk i kompressionsslaget. Derfor gik det fint med 95 oktan dengang.
Den ”nye” B18A-motor har væsentligt højere kompression, og efter at have hældt 99 okt. V-power på, synes jeg at kunne mærke, at tændingsbanken kun forekommer ved sejtræk.

Du refererer til et mærke i kanten på fordeleren, når dækslet er afmonteret. Kan du forklare det nærmere? Jeg synes ikke jeg kan se det!
Hvordan mener du, jeg kan bruge det mærke, når jeg indstiller tændingen?

På forhånd tak!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf nj » tirs aug 05, 2008 19:48 pm

Den simpleste måde at kontrollere tændingstidspunkt er med en prøvelampe, som forbindes til den tynde ledning på tændspolen og stel.
Drej nøglen til tænding og drej (ved håndkraft) motoren rundt (med uret)til tallene på remskiven nærmer sig mærket på takthjulsdækslet. Når prøvelampen tændes drejes ikke længere og der aflæses på remskiven hvor mange grader før top tændingen står.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Tilbage til El-system og Instrumenter