Generator fra nyere Volvo på B20

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Generator fra nyere Volvo på B20

Indlægaf Ingemann » tors jun 12, 2008 14:48 pm

Hej!

Min generator er delvist defekt. Den levere slet ikke optimal spænding. Derfor skal jeg have en anden på. Jeg kom i den forbindelse til at tænke på om en generator fra en nyere Volvo (240, 740, 940) vil passe på elsystemet og på motoren uden de helt store problemer?

Er det stort set plug'n'play?

Hvis den ikke passer på beslagene er det ikke noget problem. Laver bare nogle nye i så fald.

Grunden til jeg spørger er at jeg gerne vil have en mere effektiv generator, som kan levere strøm til hvad man nu skal bruge så man ikke skal tænke på det.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Ingemann » lør jun 14, 2008 13:22 pm

Slet ingen der har en idé?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Morten VJ » lør jun 14, 2008 18:14 pm

Rent elektrisk er det nemt.
B+ til B+
Og D+ til D+.
Ledningen der kommer fra ladekontrol pæren i instrumentet.

DF og D- fra laderelæet skal ikke bruges.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » søn jun 15, 2008 0:58 am

Jeg er kegle til det elektriske, så tænkte på om du ikke vil uddybe dine forkortelser?

B+ = Plus på batteriet?
D+ = ??
DF = ??
D- = ??

Ellers virker det meget nemt!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Morten VJ » søn jun 15, 2008 8:17 am

Jeg kan prøve.
Din gamle generator har et eksternt laderelæ monteret i inderskærmen.
Herfra går 3 ledninger til generatoren, og en til ladelampen.

D+= diode+, og til ladelampen
DF= diode felt
D-= diodestel
B+= batteri+

Den nye generator har et indbygget laderelæ.
Og her er kun 2 tilslutninger.
D+ til ladelampen
Og B+ til batteri +

Betegnelserne er som regel støbt i bagpladen på generatoren.

Ps. find den generator med flest ampere når du er igang.
De findes fra 55 til 100 ampere.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » søn jun 15, 2008 19:54 pm

Super!

Ja, det var også min tanke!

Står det på dem, hvor mange ampere de levere? Eller ved du hvilken generator der sidder i hvilken bil?

Tak for hjælpen, Morten :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Morten VJ » søn jun 15, 2008 20:23 pm

Gå efter en model med eksta el udstyr. elruder og A/C bor være et godt kendetegn.
Indsprøjtning hjælper også.
Der sidder normalt en mærkat på generatoren, specielt hvis den er renoveret, der fortæller hvor stor den er.

Ps. skift laderelæet, inden du montere den, kun for at være sikker på at den kan lade.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » søn jun 15, 2008 23:29 pm

Super! Tager til huggeren en af dagene og ser mig omkring hvor let sådan en er at montere og hvor meget der skal modificeres.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Ny eller Renoveret ??

Indlægaf Helle&JP » søn jun 15, 2008 23:52 pm

Sidder ligeså stille på min lækre lille måz, og tænker.....
Hvorfor mon du ikke bare tager ind til en eller anden auto-elektro, og får den renoveret.... De kan altså nogle ting, og det til næsten ingen penge.
(har fået renoveret en klma-kompressor til en Mazda (fy-føj) for 350.-)
Helle&JP
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Sønderjylland

renoveret

Indlægaf Helle&JP » søn jun 15, 2008 23:56 pm

How, jeg glemte lige...
Jeg synes faktisk det er lidt sjovere, at bevare sin bil, original stand. Men det kunne jo være, at elektro-firmaet, sagtens kunne vikle den, så den ramte de 100 amp. -Eller måske endda mere.

Bare husk at ligge en note ind i bogen, så evt. efterkommere ved, det ikke er en original-spundet generator, du har på.

JP
26915122 / jp@jp-it.dk
Helle&JP
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ingemann » man jun 16, 2008 7:58 am

Originaliteten på dét punkt skider jeg lidt på, no offence.

For det første regner jeg ikke med at skulle skilde mig af med bilen indenfor de næste 10-15 år. Så længe man har plads til den, er det helt fint for mig at bruge 1000 kr om året på at have en bil holdende.

For det andet, så hvis jeg endelig skulle skilde mig af med den, så kan køber bare få to lettere defekte generatore med, som han kan få renoveret.

For det tredje, synes jeg ikke det er at spolere originaliten. Når du kigger i motorrummet, vil du ikke lægge mærke til at det er en anden generator. Man kan sammenligne det med at pærerne, som bilen havde i lygterne i 1972, var sikkert ikke ligeså klare i lyset, men bare fordi man har nogle nye pærer i, ødelægger det da ikke noget?
Jeg har også glasfiberskærme. Man kan ikke se det - udover at de ikke er rustne. :)

Men tak for dit synspunkt! :D
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

originalitet eller original !!

Indlægaf Helle&JP » tirs jun 17, 2008 21:35 pm

Nu må du meget undskylde Ingemann ! -Jeg skrev ikke mit synspunkt, for at fornærme dig eller andre, det ligger mig så uendelig fjernt....

Synes din idé og tanker om, hvad du har råd til, er eventyrligt egoistisk.. Jeg har fulgt med i din tråd, om den storslåede renovering du har foretaget dig, og er sikker på, dit eksemplar meget længere end de 10-15 år, som du beskriver.... -Og ja, så kan du jo være temmelig meget ligeglad....

Men ved du hvad, jeg har købt en top-renoveret Amazon, fra ´63 (som jeg både er glad og stolt af/for). Min kone og jeg købte den fra et dødsbo, af datteren, og jeg ville have været utrolig glad, for at vide de små detaljer inden jeg købte "originale reservedele"...

Uanst hvad tilgang du har til ældre volvo'er, så er vi nogle der gerne vil bevare dem. Ikke sådan Johnny-Brian agtigt, eller som "hjemme-sløjd" - Men som Volvo'erne kørte og blev brugt, dengang de var hverdagsbiler...

FORRESTEN... Synes jeg din tone i dit svar er/var utrolig nedladende og personligt.... Det tjener ikke en Admnistrator.... værdigt!!!!
Og burde slet ikke fremsendes i et offentligt forum...

Men jeg undskylder da, min tilstedeværelse, og skal slet ikke blande mig, i den almægtiges volvo (verdens) opfattelse....

Endnu engang undskyld
Jens Peter Just
2691 5122 / jp@jp-it.dk
Helle&JP
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ingemann » ons jun 18, 2008 11:31 am

Ikke skrevet for at nedgøre nogen på nogen måde eller dig personligt for den sags skyld. Skrevet for at forsvare mig selv og min måde at se på tingene. Tog ikke dit svar som en fornærmelse :)

Folk kan kalde mig egoist, et uetisk menneske, men altså.. Min idé med den her bil er ikke at gøre den fuldstændig original igen. Min idé er at stramme den op, så køre egenskaberne bliver væsentligt bedre, og lave den (i mine øjne) mere smuk at se på.

Jeg ved, og har altid vidst, at jeg vil komme til at stå model til en masse kritik af min måde at gøre det på. Men det må man bare tage med når man gør som mig :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Anders K » tors jun 19, 2008 10:51 am

Jeg har fulgt lidt med i denne tråd, fordi jeg selv kommer til at skifte generatoren på min 544'er.

Man må vist bare se i øjnene at der er nogen der gerne vil have deres biler så originale som muligt, mens der er andre der gerne vil bygge lidt om. Det kunne lyde som om Ingemann og jeg hører til de sidste. Alle har ret til deres egen mening, det er trods alt ens egen tegnebog det går ud over.

Med hensyn til generatoren, så er jeg blevet fortalt af en kammerat der har flere Volvoer bag sig, at denne generator fra Biltema: Art. Nr: 63-630 skulle passe rigtig godt. Der kan eventuelt være brug for bøjlen hvor man kan justere remmen, men den kan også købes. Og 600 kroner for en sprit ny generator er vel ikke for dyrt?

Det er en 65Ah, så hvis ikke du har et monster anlæg i øsen, så skulle det gå fint.
Anders K, 61'er PV544...
Anders K
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Ingemann » tors jun 19, 2008 14:56 pm

Ok! Kunne være man skulle overveje det.
Jeg har kigget lidt på generatoren i en 940, og den tror jeg godt jeg vil kunne lave et beslag til, så den passer.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter