Bremse reduktionsventiler Amazon

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Bremse reduktionsventiler Amazon

Indlægaf NielsK » tirs jun 16, 2009 23:12 pm

Hvis man skal mindske bremsekraften på baghjulene, skal man så skrue spindlen ind eller ud??
Jeg gætter på ind.
Nogen der har et bud??
Har kun adgang til en bremsestand i kort tid, og håber på at kunne " ramme tæt på "
hurtigt :)
Mvh
Niels
NielsK
Bruger
Bruger

Geografisk sted: København N

Re: Bremse reduktionsventiler Amazon

Indlægaf Ingemann » tirs jun 16, 2009 23:39 pm

Nu har jeg siddet og kigget i en værkstedsmanual omhandlende bremser på en amazon, og så vidt jeg kan se ud fra illustrationer og forklaringer, skal den skues ind for at mindske bremsetrykket til baghjulene.
Men hvor meget den skal skrues ind har jeg desværre ikke noget bud på?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf VolvoSport » ons jun 17, 2009 9:50 am

Der har fornylig været en artikel i "Amazonen" klubbladet for Volvo Amazon Klub Danmark om renovering af netop bremsereduktionsventilen. Men den omhandlede ikke ændring af bremsekraften, men udelukkende om grundindstillingerne og vigtigheden af dem. Noget kan tyde på, at det ikke er noget man selv skal justere på. Virker ventilen ikke bør den udskiftes eller renoveres.
Hvad er grunden til, at du vil justere på den?
Findes der ikke 2 typer? En til sedan og en til HGV.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Hr. SmåSur » ons jun 17, 2009 10:07 am

Som udgangspunkt skal man holde nallerne langt væk fra at rode med bremsekraft-reduktionsventilen.

Som VolvoSport spørger - bliver du nødt til at forklare HVORFOR du vil som du vil. Normalt skal br.red.vent. IKKE justeres - så hvis du har byttet rundt på dele i dit bremsesystem eller har fejl heri - skal årsagen søges andre steder.
Sidst rettet af Hr. SmåSur ons jun 17, 2009 10:08 am, rettet i alt 1 gang.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Morten VJ » ons jun 17, 2009 17:44 pm

Bremse standen giver ikke svaret.
Det gør en vejprøve derimod.
Tør varm vej ingen ting i bilen 5 liter på tanken, og en katastofe opbremsning.
Det vil give svaret .

Hvad er dit problem???

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf NielsK » ons jun 17, 2009 21:33 pm

Tak for alle svarene.
Der sidder sådan to "sataner" på min 210
Bremserne er bygget om af den tidligere ejer.
På tør vej, bremsede den perfekt, med en dækmontering der hedder 165 / 15 foran og 275 / 15 bag.

MEN på prøvestanden overbremsede den a.h.t.
På forhjulene trak man ca. 110 kg, men på baghjulene ca. 200 !!!
Så det er en "No go".
I dag har jeg justeret dem lidt, og "rettet" lidt på bredden af bremsebelægningerne.
Nu er den vist lige ved at være der.
Den trækker lidt længere streger med forhjulene, med ens dækmontering frem og bag 8)
mvh
Niels
NielsK
Bruger
Bruger

Indlægaf VolvoSport » ons jun 17, 2009 23:00 pm

Hvis din bil overbremser på de bagerste hjul er det jo netop tegn på, at de reduktionsventiler ikke virker efter hensigten. Det er jo netop af den grund, at de er monteret.
At begynde at reducere mængden af bremsebelægning på bremsebakkerne er efter min mening en fuldstændig vanvittig handling.

Hilsen Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Hr. SmåSur » ons jun 17, 2009 23:19 pm

I din overskrift spørger du til en Amazon - nu er det en 210??... Hvilken Volvo model drejer sagen sig om? I mine svar nedenfor, antager jeg at vi taler om en 210.

NielsK skrev:
...Der sidder sådan to "sataner" på min 210...
...Bremserne er bygget om af den tidligere ejer....

...dækmontering der hedder 165 / 15 foran og 275 / 15 bag...

Aha.. Meget tyder på at du købt en ombygget 210 i Sverige - og du skulle vel ikke have købt en A-traktor??..

Med de data du nævner dér, får du ALDRIG din 210 godkendt ved syn. En 210 er født med tromlebremser hele vejen rundt - man kan bygge bremsesystemet om til f.eks. et-kreds system fra en Amazon, MEN - så kræver det at BÅDE for- og bak-aksel's bremsesystem flyttes med - og i et sådan tilfælde, skal der medfølge ÉN bremsereduktionsventil ( - IKKE 2!).

NielsK skrev:MEN på prøvestanden overbremsede den a.h.t.
På forhjulene trak man ca. 110 kg, men på baghjulene ca. 200 !!!
Så det er en "No go".
I dag har jeg justeret dem lidt, og "rettet" lidt på bredden af bremsebelægningerne.
Nu er den vist lige ved at være der.
Den trækker lidt længere streger med forhjulene, med ens dækmontering frem og bag 8)
mvh
Niels

Du kan ligeså godt smide alle "hovsa-løsningerne" ud - det er helt fuldstændig groteskt vanvittigt hvad du har gang i. At fifle med bremsebelægning og bremsereduktionsventilerne, for at få en 'hul-i-hovedet'-ombygning til at makke ret - er bare helt uacceptabelt.

Det er muligt at du ikke synes at det er særlig "venligt" overfor dig - men du kan ligeså godt glemme at syne svenske A-traktor-bygninger herhjemme i Danmark.
Se at få revet ALT det "ukendte" bremsesystem af bilen og opbyg det korrekte system - alternativt et komplet fra en Amazon (ét-kreds, m. skiver for).
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf NielsK » søn jun 21, 2009 12:22 pm

Hejsa igen
Jo det er reduktioner fra en Amazon, og de sidder på en 210

Som skrevet i et tidligere indlæg, er problemet at det stadig er 210 bremserne der sidder på bagakslen!
Den havde jeg ikke regnet ud fra starten :? Øv! hvor pinligt :oops:

Har med hjælp fra Kristian fået et Intyg på skivebremser, der står INTET i intyget om at det skal være 1 kreds bremser.
Her er der lavet 2 kreds bremsesystem, hvilket også er en sikkerhedsmæssig fordel.
Bemærkningen om at bagbremserne skal være fra samme bil, er jo for at undgå ovenstående, men løses det fornuftigt er der jo ikke grund til at skifte.
Angående reducering af bremsebelægningernes størrelse, er det IKKE en hul i hovedet løsning.
Mange bilmærker har forskellige bredder bremsebakker og størrelser hjulcylindre til samme model.
Vel og mærke med samme tromle til alle modeller.
Cylindre og bakker er så "parret" til resten af bremsesystemet.

Jeg er IKKE "Grøn i faget", og "roder" med hovedet under armen, jeg er 53, og har rodet med biler siden jeg kunne gå selv.
Har bygget mange biler og motorcykler gennem årene.

210éren er en dansk bil med skivebremser, trimmet B 20 motor, og en pick - up karosse, lavet af en Chevrolet Master sedan fra ´33
Den ser forfærdelig ud, og er lavet i "Rat - rod" stil, men det er ikke det samme som at den er dårligt lavet!
Den gik igennem syn fredag morgen, uden anmærkninger, og største skævbremsning var 6% på baghjulene.
Fordelingen mellem for og baghjul var lige i øjet
Den er synet som ombygget bil med motorstørrelse mm, skrevet i papirene.
Synet er foretaget i samarbejde med min synsmand, og efter mail og billedkorrespondence med Færdselsstyrelsen.
Snarest bliver der monteret en komplet Amazon bagaksel med bremser, så bliver udvekslingen også mere landevejsvenlig.
Bilen er bygget til at være sikker at færdes i, det er min yngste søn der fremfører den til hverdag, og ham vil jeg ikke miste pga. sjusk :!:

Som en lille "sideline" kan jeg fortælle, at min synsmand foreslog at jeg næste gang skulle sætte reducerventiler ind så jeg kunne justere bremsekraften til for og bagaksel uafhængigt.
Mvh
Niels
NielsK
Bruger
Bruger

Indlægaf Bronco » tirs jun 23, 2009 15:39 pm

Tillykke med synet af (den forfærdlig grimme) bil. Den må du altså meget gerne vise os billeder af i galleriet, Jeg selv er helt vild med "rat rod" stilen.
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf NielsK » tirs jun 23, 2009 23:08 pm

Der er 2 billeder af den i galleriet nu.
Var der en eller anden der har en kopi af et intyg til Rovermotor i 210?? :)
Mvh
Niels
NielsK
Bruger
Bruger

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser