Volvo 850 TDI - mister pludselig trækkraft?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo 850 TDI - mister pludselig trækkraft?

Indlægaf Hvalpen » lør apr 23, 2011 19:45 pm

Kender nogen problemet eller har en idé om, hvad det skyldes?
Når jeg starter bilen og kører, trækker bilen fint. Men efter 1 minut forsvinder trækkraften og jeg kan kun langsomt gi' gas.
Hvis jeg så stopper og slå tændingen fra og derefter starter igen - kører den igen, som den skal. Men det samme gentager sig.
Trækkraften forsvinder. Jeg har skiftet brændstoffiler og sat nye dyser i.
Den eneste fejl jeg kan se, er at service-lampen lyser. Ved ikke, om det har noget med det at gøre.
Det kunne føles som om, at turbotrykket forsvinder?

Venlig hilsen
Claus
Volvo s60 2,4T Årg. 2000
Hvalpen
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Lolland

Re: Volvo 850 TDI - mister pludselig trækkraft?

Indlægaf Vestman » søn apr 24, 2011 7:18 am

Min V70 med samme motor gør som din, men dog kun efter nogle minutters 'frisk' motorvej. Samtidig tænder motorlampen (gul) for emissionsniveau.
Effekten kommer dog tilbage hvis jeg slækker lidt på gassen et minuts tid. Lampen slukker dog ikke nødvendigvis på samme tidspunkt...

Jeg regner med at det er dieselpumpen der skal justeres, da min også oser en del under kraftig acceleration.
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Vestsjælland

Indlægaf Umulius » tors apr 28, 2011 23:36 pm

Godaften
Jeg tror med store sikkerhed af det luftmassemåler det går en tur 8)
Mhv Carsten
ingen bil lige p.t
Tidligere biler:
S 70 TDI man .årg 97 nu med US lys i bliklygte
760 2,3GLE man. årg 87
S70 2,5GLT man årg.99
div. vw model alt fra golf II til passat og Sharan
Fejl køb Peugeot 405 årg 89 1,9
Umulius
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Viborg

Indlægaf Vestman » fre apr 29, 2011 9:11 am

Umulius skrev:Godaften
Jeg tror med store sikkerhed af det luftmassemåler det går en tur 8)

Tak, Umulius - den havde jeg også i tankerne. Ved du i hvor høj grad den kan påvirke brændstofforbruget i negativ grad?

http://www.worldcarparts.co.uk/Default.aspx?TabId=144&ProductID=199

Tip - check nummeret på den der sidder på motoren, som læst andetsteds på nettet:
"Begagnad Äkta Bosch luftmassamätare. För att luftmassemätaren skall passa din bil, kontrollera alltid följande innan du ringer mig, Bosch/originalnumret på din luftmassemätare som sitter i bilen stämmer överens med det Bosch/originalnummer. Stämmer inte dessa överens med varandra passar inte luftmassemätaren din bil."
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Umulius » lør maj 07, 2011 0:20 am

Jeg har nu ikke prøver på min volvo af det har går tur , med gammel passat jeg har , gik det 2 - 3 km længer på liter efter det bliver skifter :D
Mhv Carsten
ingen bil lige p.t
Tidligere biler:
760 2,3GLE man. årg 87
S70 2,5GLT man årg.99
Umulius
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Black TDI » lør maj 14, 2011 0:05 am

hej hvalpen med flere.

Som beskrevet i en anden tråd tidligere, havde min V70 tdi fra 99 nogle mærkelige "udsættere", den blev med mellemrum utroligt sløv i optrækket, det kunne tage en formiddag at komme på 120, og så pludseligt tog pokker ved den, og så kørte den helt normalt... i en periode, for så at blive sløv igen, den gule motorfejl lampe lyste også for fejlmelding..
Når den kørte normalt, kunne den også godt sende nogle ret heftige kulsorte røgsignaler... når den var sløv, var der heller ingen røg.

Jeg forsøgte rådet fra flere med luftmassemåleren, en sag til små 1400kr, uden effekt.. motortesteren sagde dysenålsføler, eller motor topføler...

Dysenålsføleren medvirker så vidt jeg har forstået det,til en mindre forstilling af indsprøjtningstidspunktet, den sidder fastmonteret i en af dyseholderne(nr4). Jeg fik fat på en brugt ved et motorværksted, resultat: fejlkoder kunne ikke slettes, og den kørte nu med konstant nedsat kraft.
De byttede den til en anden, nu kører bilen helt normalt og har gjort det små 10000km siden sidste skift, lampen for fejl slukkede af sig selv og har ikke været tændt siden.
Ved samme lejlighed blev begge tandremme, vandpumpe, alle 5 dyser, filtre og alt olie skiftet og pumpen justeret med ur.
nu trækker hun igen normalt, skifter gear bedre end før og ryger ikke nær så meget som før.

Lang historie, men jeg vil måske overveje dysenålsføleren?
Stikket til den er iøvrigt ikke nemt at komme til, det nemmeste er at tage alle dyserørene af, så er der bedre plads
Brugeravatar
Black TDI
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Egtved

Indlægaf Vestman » lør maj 14, 2011 15:06 pm

Mange tak for tilbagemeldingen! Det er meget vigtigt for et forums nyttighed, at der kommer den slags.

Hvor meget måtte du slippe for dén omgang? Jeg pønser også meget kraftigt på at give min samme tur som din.
Har du i øvrigt registreret ændret forbrug efter reparationen?
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Umulius » lør maj 21, 2011 21:11 pm

godaften igen ,
kan ses af Hvalpen skiver det er serive lampe det lys det pleje selv går ude efter par min tid , det er kun til olie seriver :D
, vis det fejl på motor , pleje motorlampe af lys isted for ,
jeg har også får skifter dyse ved kerten i århus den koste 6500kr med 5 stk. ombytte dyse :cry: , pga. kræft sort røg , når det skulle laver når , og pumpe var kontrol om det stolt rigtig
Vestman: jeg vil næste med sikkerhed tror at det Map det går . det mål jo også indsugningtemp , har ses flere gang på transport dit har går tur det bygge sammen med luftmessemåle
Mhv Carsten
ingen bil lige p.t
Tidligere biler:
760 2,3GLE man. årg 87
S70 2,5GLT man årg.99
Umulius
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Hvalpen » man jun 27, 2011 21:21 pm

Hej Igen.
Jeg undskylder, at jeg ikke tidligere har svaret tilbage på Tråden. Men mit problem er endnu ikke løst. Der har været mange andre ting galt med bilen efterfølgende, så jeg har næsten ikke kunnet prioritere rækkefølgen. Bla. defekt klima-anlæg - kompressoren var stået af, oliefyret virker ikke, koblingen troede vi, var ødelagt. Vi købte en ny og så viste det sig, at det var svinghjulet som var røget.(7000 kr!) Så knak fjederbenet og rev det ene forskærm i stykker. Kilometertælleren i instrumentbordet er holdt op med at virke. Og jeg har stadig problemet med at bilen går i nødprogram. Der er ingen motorlampe der lyser - men den kan selvfølgelig ogå være i stykker!!!.
I mogen prøver jeg at låne Luftmassemåleren fra en vens Volvo 850 TDI. Så kan jeg da se, om det har nogen effekt. Eller om jeg skal lede et helt 3. eller 4. sted.
Jeg holder stadig øje med indlæg.
Så mange tak foreløbig for jeres interessante input.

Mvh
Claus
Volvo s60 2,4T Årg. 2000
Hvalpen
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Lolland

Indlægaf Benskey » tors jun 30, 2011 8:55 am

Jeg har hørt mange sker med denne type motor problem på Volvo.
Benskey
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf hhgrand » lør sep 10, 2011 23:28 pm

Har en V70... Fik skiftet tandrem i Maj... ved Volvo i viborg.

Hentede bilen efter lukketid og kunne næsten ikke starte lortet... Satte den ind igen et par dage senere... den stod forkert!!!!!!
(det havde de så bemærket da de lavede den - men valgte ikke at gøre noget ved det før jeg kom)
Bilen havde jo kørt 420.000 km. så det var nok alm. slittage.........

Så rettede de det men den startede stadig ikke for godt, og så er det ellers gået ned af bakke til det i morges kulminerede med at den simpelthen ikke kunne starte.
Havde hele tiden skiftende trækkraft og røg ret kraftigt. men ingen fejl på styringen... havde dog problemer her til sidst med at den lavede stc-fejl.

Så jeg gik på jagt her i dag, fandt til sidst en rådden slange på enden af turboen - forbundet via en lille boks med turborøret(mener det er den til ladetryksreguleringen). Røret var faktisk brækket.
Skar det helt over og monterede det raske. Nu trækker den bedre end nogensinde, og starter fantastisk. Og stc-lampen stoppede med at lyse. Så tjek nu lige de mest banale ting først.

Jeg var allerede i gang med at se på ny motor og turbo og vakuumpumpe i sverige.... men valgte så alligevel lige og tjekke tingene efter selv.
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 7470 Karup

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj