Min 850 stc m. type 5252 (5 cyl 2.5L V10 140hk m. 312000km) motor er begyndt at ryge v start og tilsode udstødningens svanehals. Synes også bilen mangler trækkraft og moment når der skal accelereres på motorvej. En ven forslår jeg skal prøve at udskifte lambdasonden for dens virkning aftager jo med alderen/km og jeg har ingen indikation af hvornår (hvis overhovedet) den sidst er skiftet.
En ny fra Biltema blev indkøbt. Da pakken blev åbnet kunne jeg se at den havde være monteret selvom den så helt ny ud. Nå men på kom den. Det var bilen ikke glad for. Starter fint men den går uregelmæssigt i tomgang og tøver kraftig når der trædes på speederen - nærmest som gammeldags kold-karburator tøven ved kørsel både v kold og varm motor. Start op ad bakke krævede godt med omdr og filen på kobling for at komme afsted. Lidt mystisk også men måske nogen har ødelagt sonden og derfor returneret den til Biltema og jeg er så den ´heldige´ køber af dimsen. Det var så i den proces jeg afkoblede stikket til sonden for at se hvad der så skete. Så kører bilen fint igen som den plejer. Kan ikke helt forstå at motorstyringen ikke melder fejl på instrumentpanelet og at styringen ikke går i en slags nødprogram. Måske min motorstyring ikke virker mht. måling og regulering af O2 indhold i gassen. Måske Biltemas Volvomodeltilpassede sonde ikke duer på en Volvo alligevel?
Nu har jeg så fået en ny og ubrugt landbasonde hos Biltema og mangler så lige at få den skruet på - måske det løser det hele, håber jeg
Vil gerne høre hvis nogen har erfaringer med disse ting eller har nogle bud på hvad som driller og hvad jeg kan gøre (for jeg synes min Haynes bog er lidt tynd når det kommer til motorstyringsproblemer eller er det bare mig).