parkeringsvarmer/oliefyr og kølevæske...

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

parkeringsvarmer/oliefyr og kølevæske...

Indlægaf perkh » tors dec 01, 2011 14:56 pm

Hej,
Jeg har en V70 2005, D5, med oliefyr/parkeringsvarmer (med timerfunktion). Bilen har kørt 208.000. Det er vist Eberspacher, og vist også standard i dieselversionerne (undtagen timer funktion).
Mit fyr fungerede ikke. Brænderen blev skiftet på værksted - efter forsøg med rensning. Så langt så godt. Herligt med en opvarmet bil igen. Men, efter at have brugt det to morgener meldte info displayet pludselig om lav kølevæskestand. Standse og toppede op. Kontaktede værksted. Jeg skule lige prøve at køre et par dage igen og se om det kom igen. Kunne i øvrigt ikke umiddlbart se at den spildte væske. Efter et par dage var den gal igen. kontaktede værkstedet. Kunne være, at slangerne ikke var tætnet helt på værkstedet ved rep af fyret. Skulle køre fforbi værkstedet så ville de se om de kune lokalisere en fejl. Det kunne de så ikke. Det så helt tæt ud. Jeg fik at vide at det ikke var unormalt ved brug af oliefyret. De havde set det flere gange....
Nu har jeg så kørt en uge uden at bruge parkeringsvarmeren/oliefyret. Ingen problemer med lav kølevæskestand. Så det kunne jo vel tyde på, at fyret på en eller anden måde æder/spilder kølevæske.

Spørgsmål: Kan det være rigtigt? At man skal regne med at toppe op med kølevæske hver anden / tredie dag ved daglig brug af parkeringsvarmer/oliefyr ?? Lyder i mine øre vanvittigt.
Det betyder jo, at når jeg her i julen drager til sverige i måske minus 20 og bruger parkeringavarmer/oliefyr skal jeg huske at medbring betydeligt med kølevæske.........!!!!

Er der nogen der kan bidrage til lidt opklaring....?

Mvh
per
perkh
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: parkeringsvarmer/oliefyr og kølevæske...

Indlægaf kalby » tors dec 01, 2011 18:00 pm

Det er et Ardic oliefyr der sidder på volvo'erne. Grunden til at der svinder vand kan være en revnet kedel. Det viser sig ved at vandet svinder når fyret bruges, fordi at revnen åbner sig ved varme. Jeg har selv en D5 med fyr i og det bruger intet vand..
Men... der kan også være en smule luft i systemet hvis maskinen har været tømt helt, og det kan på nogle maskiner være voldsomt svært at få luftet ordentligt ud. Dvs der svinder lidt vand efter et par køreture.
jeg syntes du skal give det en chance, og fylde op med kølervæske til max når bilen er kold, og bruge dit fyr.
Hvis der er en revne i fyret vil det også ryge lidt til at starte med når det tænder op.
Det forekommer uhyre sjældent,da Ardic fyret er helt i rustfrit.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf Klågem » tors dec 01, 2011 18:03 pm

Vores bruger heller ikke vand. Og nej. Man skal da ikke fylde efter hele tiden.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf perkh » tors dec 01, 2011 18:54 pm

Hej Kalby - og klågem

Tak for et udførligt og brugbart svar. Værkstedet fortalte da også, at problemet kunne skyldes luft. Hvis der var en revne ville jeg vel kunne lokalisere spild. Jeg prøver at bruge olivarmeren dagligt og iagttager hvad der sker. Kan jeg tolke dit svar således Kalby, at problemet kan forsvinde efter lidt brug ...?
Det er jo en ellers en dejlig kombination af D5 og oliefyr :-)
mvh
per hansen
perkh
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf kalby » tors dec 01, 2011 20:50 pm

Hvis der er en revne, er det ind til brændkammeret,og da vil vandet fordampe, og blive brændt af i fyret. Du vil ikke kunne se det. Det er derfor at det måske vil ryge hvidt når det starter, netop på grund af vand i kammeret.
Derfor vil bilen kun tabe vand på maskinen under brug af fyret. Eneste måde at komme det til livs er en ny kedel.
Normalt er det ikke nødvendigt at afmontere vandkammeret for at reparere fyret, men dem som ikke kender til måden at skille det ad, afmonterer hele fyret, med det resultat at de tømmer motoren for kølevand.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf perkh » tors dec 01, 2011 21:44 pm

Ok. Forstår. Jeg holder øje med hvid røg. Kan jo starte fyret direkte. Håber ikke jeg skal til at bøvlet med ny ledelse. Brænderen var dyr nok....
Tak for svaret igen
Mvh
perkh
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Michael_Kristensen » ons dec 07, 2011 14:49 pm

Hej Per.

Jeg havde bøvl med mit fyr (se anden tråd) men da fyret kørte igen, begyndte jeg også at tabe kølervæske.

Hos Volvo i Hjørring sagde de, at det kunne være snavs i en ventil i kølerdækslet på *. Når jeg brugte fyret, kørte en tur og parkerede bilen og lod den køle af, kunne vandet stå ved maks mærket efter den var blevet kold. Når jeg åbnede dækslet, sank kølervandstanden til min. eller lidt under. Problemet opstod ikke når jeg ikke brugte fyret.

Jeg købte et nye dæksel og har ikke haft problemet siden.

Måske du skulle prøve at rense eller låne et andet kølerdæksel.

Mvh.
Michael
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf perkh » ons dec 07, 2011 18:50 pm

Hej Michael,
Tak for respons. Efter at have påfyldt kølevæske i to omgange virker det hele som det skal nu. Fyret kører som det skal og intet problem med svind i kølevæsken - den er stabil. Så, måske som værkstedet sagde - luft i systemet.
Men jeg skriver mig lige dit råd bag øret. Hos mig ske te det modsatte - når jeg åbnede køledækslet steg kølevæskestanden - men det er jo også under tryk.
Nå, men det det skal bare virke nu hvor den årlige vintertur til sverige står for døren - og der plejer det at blive rigtig koldt.
mvh
Per Hansen.
perkh
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ampere » man dec 16, 2013 7:25 am

Jeg har haft et lignende problem med min D5'er. Det forsvandt, da jeg købte et nyt kølerdæksel. Problemet som jeg husker det var, at det defekte dæksel ikke kunne udligne trykket, når kølervæsken blev varm.
Tidligere biler
854, 2,5 24V 1995
940
740
244
144
142
Ampere
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: 4000

Indlægaf olemedV70 » man dec 16, 2013 8:13 am

Hej - Jeg biksede som en gal med dette problem sidste år. Efter en udskiftning af alle kølerslanger - er alt fint og i orden nu. Fyret hvæser lystigt hver morgen, og fruen er glad. Se lang tråd om dette sidste år, var overbevist om utæt toppakning eller lignende. Men en stak slanger var billigt sluppet, og mit Volvoværksted har udført samme på flere biler nu, alle med succes. Det er den måde de griber det an på nu, siger de.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj