fornuft vs. effekt

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

fornuft vs. effekt

Indlægaf DatumFab » søn feb 05, 2012 14:45 pm

Hej
Som ny bruger skal jeg lige lære dette forum at kende så bær over med mig hvis jeg ikk har undersøgt alle tråde inden mit spørgsmål!!
Jeg har lige sat mine 2 V8 motor til salg herinde for i stedet bare at få fikset min B20 og så derved ha en regulær Amazon...grunden er også at interessen for veteran motorcykler er kommet!!!

Mit spørgsmål er så hvad der kan svare sig mest fornuftig kontra effekt, de B20 motorer jeg har er vist alle 6bolts (de gamle) hvoraf en er en Penta- er der forskel på Penta og bil modelen ud over vandpumpe mm????

min første tanke ligger i at bore blok og plejlstænger op til B21 stempler, montere en K-knast og så dobbelt karburator, derudover afhængig af specs evt plane blok og top for at få lidt højere kompression.....

er det helt hen i vejret og/eller er der andre fif???

DBH
Lars
Mvh Lars Lykkegaard

68' Amazon B20
DatumFab
Bruger
Bruger

Re: fornuft vs. effekt

Indlægaf lillevang » man feb 06, 2012 0:08 am

Hej.
Gå ind på www.kgtrimning.com
Der finder du alt hvad der er værd at vide om dit projekt.
Landmaleren på Midtsjælland (Jeg bor på landet) med højt til himlen. Har en 850 T5 R og en 142 rallybil, som (forhåbentlig) snart kommer ud at køre
lillevang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: midtsjælland

Indlægaf DatumFab » man feb 06, 2012 12:26 pm

har kigget meget på deres side, og det er jo nemt at bruge penge- men hvad er et fornuftigt setup????
Mvh Lars Lykkegaard

68' Amazon B20
DatumFab
Bruger
Bruger

Indlægaf lillevang » man feb 06, 2012 21:13 pm

Hej,
Den er svær. Tuning,fornuft og spare penge. Det bliver ikke nemt at få til at gå op. Men lad os alligevel prøve. Boring til 92,50, B 21 E stempler. K knast, 36/36 Weber eller Dellorto, 2" udstødning, evt. en 123 fordeler, så får du en meget fornuftig og rimelig prisbillig motor. Ikke en racermotor, men den kan godt følge med i trafikken og også rimelig bensinøkonomisk hvis ikke du "bruger" den hele tiden. Du kan roligt bruge den "gamle" motor, altså den med 6 boltet svinghjul, den er faktisk bedre da den har smedede plejlstænger, man laver bare en bøsning i lilleenden på 24 mm istedet for de 22mm den er født med. Du skal nok passe på med at fræse af topstykket, da du jo ved at bore den op får højere kompression. Det var bare lige mit forslag, håber at du blev lidt klogere på det. Men hvis du har noget du gerne vil snakke med mig om er du velkommen til at ringe på 2332 1951.
Held og lykke med projektet.
Landmaleren på Midtsjælland (Jeg bor på landet) med højt til himlen. Har en 850 T5 R og en 142 rallybil, som (forhåbentlig) snart kommer ud at køre
lillevang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: midtsjælland

Indlægaf Bronco » tirs feb 07, 2012 22:39 pm

Det aller-aller første Jeg gerne vil vide inden Jeg prøver at hjælpe dig er hvor meget effekt er du ude efter ??
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf DatumFab » ons feb 08, 2012 0:03 am

Vil sige tusind tak Lillievang, også selv min første tanke omkring setup...

Att Bronco så er jeg ikk ude i en vild tuning, men en go driftsikker tuning- som alt tuning så kommer der et punkt hvor der skal alt for mange penge til kontra de heste man vinder ud af det..... men er noget ala det som Lillevang siger jeg er ude i- evt hvis du har andre ideer eller noget er du mere end velkommen

Har engang betalt små 10.000 for et Bananmanifold til en Honda- og må sige det var alle 10k hver- ændrede motoren så meget!!!
så har man en ide så kom med det :-)
Mvh Lars Lykkegaard

68' Amazon B20
DatumFab
Bruger
Bruger

Indlægaf Bronco » ons feb 08, 2012 1:27 am

Hejsa -- Altså nu glemte du så lige det gyldne svar:: Hvor mange HK er du ude efter ?? Er du politiker el. hva. he he..
NÅ men hva. siger du f.eks til ca. 120 rigtig stabile HK. F.eks med 2 spritnye SU karburatorer (ved tilfældigvis om en der et sådant sæt liggende.) Od dette kan gøres til rigtig fornuftige penge. det bliver dog lidt seriøst, hvis det skal være med de NYE SUer og hvis topstykket skal monteres med stålsæder til blyfri bensin.
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf DatumFab » ons feb 08, 2012 11:06 am

altså 120hk lyder som et fornuftigt bud- behøve ikk mere ihvertfald.... men kan se i gul og gratis et sæt nyrenoveret SU'er koster 2500.- og så vil jeg hellere over i noget weber værk!!!

120hk - svare vel nogenlunde til K-knast, renoveret motor boret til 2,2l, bananmanifold og dobbelt karburator???!!!!
Mvh Lars Lykkegaard

68' Amazon B20
DatumFab
Bruger
Bruger

Indlægaf Ingemann » ons feb 08, 2012 19:18 pm

Skal det være old-school?
Hvis du er ude efter 120hk, ville det nemmeste (og frækkeste, synes jeg) være at montere en komplet B20E (altså med indsprøjtning). Den leverer ca. 120hk.
Ellers må jeg tilskrive mig Niels råd med at gå efter S-trimmet. Altså dobbelt SU eller stromberg. Jeg har et par 40mm Solex på lager, som også sagtens kan bruges, men de er gode for mere end 120hk. Hvis du er interesseret, så send mig en PM - de er billige!

Hvis du borer motoren op, monterer en skrap k-knast, en god udstødning og 2 stk. dobbelt kaburatorer, ville det være pinligt at lave mindre end 140hk.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf DatumFab » fre feb 10, 2012 22:23 pm

Skal ikke have en indsprøjtnings- passer jo slet ikk i sådan en gammel bil :)

hvis der er nogen der ligger inde med brugbar dele må de endelig skrive...
Mvh Lars Lykkegaard

68' Amazon B20
DatumFab
Bruger
Bruger

Indlægaf Bronco » søn feb 12, 2012 1:43 am

Hejsa - Jamen det er da helt fint at dine bremser er synet og godkendt..Så må vi jo bare håbe at du aldrig kommer ud for en undvige-manøvre...
Jeg ved så ikke lige om du har en plan om aldrig om aldrig at køre over 50 kmt. For efter at have gennemset billedederne af din undervogn så kan Jeg kun sige! Den bil burde efter min mening ALDRIG komme ud og køre på offentlige veje.
Misfstå mig ikke !! stilen er fed... men, sikkerheden er helt ude i skoven.. Og hvis Jeg havde noget at skulle at sige så blev en person som dig ! der åbenbart er total ligeglad med alle andre end DIG selv, udelukket på stedet fra dette seriøse forum..
NIELS
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf DatumFab » søn feb 12, 2012 15:27 pm

okay hvad er der ved min undervogn der er så skidt - navene der er lavet er lavet i 7075 aluminium, det kunne du jo evt forhøre dig om hvor stor styrke det har kontra alm stål nav - resten bremse mæssig er ventileret skiver og nye kalibere fra en 242, nye bremserør/slanger, nye hjulcylnder og belægning i bag, nye støddæmper og alt slidt er udskiftet, hjulene der er svejst bredere styk i er lavet i en dreje bænk og faktisk mere lige end de forreste som er standart...................så trods din latterlige mening er jeg sikker på der er lidt mere styr på min Amazon kontra din- hvad har du gjort angående bremser i den Amazon V8
Mvh Lars Lykkegaard

68' Amazon B20
DatumFab
Bruger
Bruger

Indlægaf Ingemann » søn feb 12, 2012 18:13 pm

Bronco skrev:Hejsa - Jamen det er da helt fint at dine bremser er synet og godkendt..Så må vi jo bare håbe at du aldrig kommer ud for en undvige-manøvre...
Jeg ved så ikke lige om du har en plan om aldrig om aldrig at køre over 50 kmt. For efter at have gennemset billedederne af din undervogn så kan Jeg kun sige! Den bil burde efter min mening ALDRIG komme ud og køre på offentlige veje.
Misfstå mig ikke !! stilen er fed... men, sikkerheden er helt ude i skoven.. Og hvis Jeg havde noget at skulle at sige så blev en person som dig ! der åbenbart er total ligeglad med alle andre end DIG selv, udelukket på stedet fra dette seriøse forum..
NIELS

Altså.. Der må jeg altså også lige stille spørgsmålstegn ved hvad du har at have det i? De billeder siger ingenting om kvaliteten af det arbejde, der ligger bagved.
Fra hvor jeg sidder er der absolut intet galt med at lave nav af aluminium - Porsche har fx aldrig kørt med andet. At det så er et fræst emne ser jeg kun som en fordel kontra et støbt emne!
Køreegenskaberne på bilen kan hverken du eller jeg vurdere på de billeder. Og at der er blevet monteret breddere fælge, ændret sporvidde med nav und so weiter, kan i mine øjne ligeså godt være en fordel, hvis ellers at undervognen er blevet ordenligt udmålt!

Og hvis Jeg havde noget at skulle at sige så blev en person som dig ! der åbenbart er total ligeglad med alle andre end DIG selv, udelukket på stedet fra dette seriøse forum..

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte, Niels.. Af alle mennesker burde du have en forståelse for ombygninger, og fra hvor jeg sidder har du hverken den nødvendige uddannelse eller viden om bilen til overhovedet at kunne udtale dig om noget som helst der er sikkerhedskompromiterende i denne sag.
Det er lige præcis sådan noget her, der gør, at jeg oftere og oftere har lyst til at stikke hele Volvosnak fingeren og sige F***K det, så gider jeg heller ikke spilde min tid her, når stemningen er SÅ dårlig og der ikke er plads til at være anderledes. Alt sådan noget moral-pis med at det kun er det originale, der virker osv, synes jeg personligt, at I kan stikke et sted hen hvor lyset ikke skinner.
Tror fremover jeg holder mig til Turbobricks og Savarturbo, for der er plads til at vise hvem man er, uden at holde hængt ud for det.

God søndag!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf volvobrynk » søn feb 12, 2012 21:25 pm

Hej

Jeg har personligt kun rosende ord over for det fine stykke arbejde der ligger til grund for de fine fornav!! Det er gennemtænk, godt håndværk og gode materialer! Det tror jeg ikke der er mange der er uenige i! Ej heller Bronco.
Dette er kun et gæt fra egen side!! Men med det kendskab jeg har til den rare, høflig og dygtige mand, bag brugernavnet Bronco(!!!), kan det ikke være bremserne der går ham på.
Han kan dog godt lyde lidt grov på skrift. :twisted:

Men det der går mig på, og som sikkert også er det, der går Bronco på. :evil:
Det er den uhæmmede og efter min mening, uansvarlige måde at sænke den bil.
Jeg ville personligt aldrig vælge den løsning med de klodser!!! Og skære i broen, det ville jeg ALDRIG gøre!!!
Jeg vælger dog ikke at komme for højt op på den moralske høje hest, i al fald ikke før at jeg har sat mig ind i præcis hvad du har gjort, hvordan det er gjort og med hvad det er gjort!
Men jeg må dog sige at det kunne havde været gjort på mange andre måder. Også nogen der i mine øjne ville være mere sikkerhedsmæssigt korrekt, og af en så god kvalitet at en syns mand ville syntes om det!!
Droppede spindler, ville havde været den vej jeg ville gå. Ala bobler eller US-biler.
Men jeg håber at du har regnet mere på det, og ikke bare målt højden på på klodsen og monteret den. Har du brugt andre bolte med anden brudstyrke, svejses forstærkninge der hvor der er skåret, kontroleret styetøjs vinkler osv.

Jeg er normalt stor fan af den slags ombygninger, men jeg tager aldrig chancer med sikkerheden, på den slags ombygninger!
Og dem der ikke tager sikkerhed med når de overvejer sådan en ombygning, er uansvarlig på lige fod med f.eks. en spritbilist!!
Jeg siger ikke at du er uansvarlig, og jeg håber da at du er bedre end det!
Det virker som om at navne er af meget høj standard og håber at du fortsætte det gode arbejde, og vælger at lytte til det der ment og ikke det der blev sagt!
Det er kun et ønske om at ikke gøre noget farligt, fordi hvis du bliver en del af en ulykke, kunne det komme til at påvirke andet end dit eget liv!!

Nok moral, og tilbage til den gode tone, jeg ville blive meget ked af ikke havde bruger som Ingemann og Bronco. Der begge har lavet noget MEGET lækkert arbejde, og har valgt at holde fanen højt inde for det at Rod'de volvo'er, lave V-Rods og volv8 osv. Generelt set, tænke uden for boksen, og skabe nogle resultater der taler for sig selv!
Håber DatumFab og Ingemann vælger at blive, og være en del at det med at ombygge volvo'er, og ikke være original-mand, men én original mand!
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Ingemann » søn feb 12, 2012 23:00 pm

Løsningen med klodsen er set før - bla. bruges der en løsning i nogenlunde samme stil på en Volvo 240 Gruppe A.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj