Ja det har været interessant at samle info...selvom lidt on-hands erfaringer ville ha været at foretrække.
Til 740/745/940/945 findes der temmelig mange muligheder indenfor fjedre (og en pæn del komplette undervogne!)
I flæng kan nævnes Avo, Apex, Spax, Cobra, Ventura, Koni, PI, Lesjöfors, GMax, Jamex, orig. Volvo, Intrax, H&R, MAD, GE motorsport og mange mange flere!
Disse sænker et sted mellem 15 og 60 mm. I mange af tilfældende gælder reglen at kvaliteten følger prisen og omvendt. Jeg har støvsuget fabrikanters hjemmesider, forhandlere og mængder af forums for koncise informationer om de forskellige mærker. En del af fjedrene dumper tidligt idet de ikke er koldbukkede, hvilket er en væsentlig faktor for fjedrenes holdbarhed ved belastning på sigt. Hernæst kan de fjedre som ikke har TüV godkendelse frasorteres da livet er for kort til at diskutere sænkning med synsfolk
Optisk og kosmetisk har det for mig været et springende punkt at de forskellige 940´ere jeg har set sæt monteret på ikke har hængt i bagvognen...en sænket vogn skal i mine øjne stå lige som minimum og gerne i let kileform. Det eliminerede bl.a. Jamex helt og aldeles!
Ydermere meldes der i flere tilfælde for hvert fjederfabrikat om uens fjedre til samme aksel! Det er skidt!
Visse fabrikater anbefaler/foreskriver også direkte at man ikke skal have påhæng på bilen idet fjedrene kun er fabrikeret til at holde bilens egenvægt/totalvægt.....HMMM!
Jeg hænger med vilje ikke bestemte fabrikater ud men kan konkludere at de mærker som får de bedste anbefalinger fra brugere og som lever op til lovmæssige krav er: Koni, H&R, Cobra, Intrax og Ventura.
Topscorer: Lesjöfors!! Generelt uhyre positiv omtale....og så er det endda ikke engang de dyreste

De sænker mellem 30 og 40 mm afhængig af model og fabrikanten foreskriver direkte at de kan anvendes med bilens monterede støddæmpere. Selvfølgelig er en komplet undervogn at foretrække men det er kun direkte nødvendigt når man kommer over de 40 mm....ved 60 er det nærmest underforstået med nye dæmpere.
På omtalte volvomodeller er fjedrene fra Lesjöfors (og flere andre) ens for sedan og stc. De bagerste fjedre er dog kraftigere til stc....og så kommer det oplagte....for at få den lette kileform og undgå at bilen sætter sig ved belastning/feriepakning/anvendelse af træk...monteres fjedrene til stc. på sedan!
Så står den lavt...men ikke for lavt...den kan tåle at blive brugt og den bliver ikke uudholdeligt hård! (Ifølge 9 forskellige brugere)
På visse modeller kræves der let modificering af slaggummiet...nærmere betegnet at der bliver skåret mellem 10 og 20 mm af.
Jeg skruer Lesjö på min. Skulle jeg vælge noget andet ville det blive Intrax, Spax, Cobra, Ventura eller Apex. I nævnte rækkefølge.
Dette er iøvrigt også relevant for Volvo 240....
Hold da op en smøre