Sænkning af 940 Sedan.

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Sænkning af 940 Sedan.

Indlægaf 940Turbo » ons okt 10, 2007 17:36 pm

Goddag i forummet :-)

Er ny her og nybagt ejer af en 940 turbo sedan fra ´93....fint stykke vogntøj :-)

Kunne godt bruge nogle råd omkring undervognen. Jeg synes den står noget højt...specielt foran og jeg overvejer at få den sænket. Ikke noget voldsomt fartbump skrabende og jeg skal heller ikke køre 200 km/t omkring nogen hjørner...
En fornuftig sænkning så den kommer til at stå lidt lavere og køre lidt fastere...og meget væsentligt: Den skal ikke ligne en feriepakket bil i ubelastet tilstand!
Der er en del mere luft fra dækkant til skærm foran end bagved og den skulle gerne "dykke" lidt mere i snuden med sænkningen.

Råd modtages med tak :-)
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - i praksis er der :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Ingemann » ons okt 10, 2007 18:20 pm

Hej og velkommen til!

Hvis du gerne vil have at den skal dykke lidt, kunne du sætte sænkningsfjedre foran, som sænker og nogle kraftigere fjedre bagi. Du kan få noget, som man kalder "forstærkede-fjedre" hos Biltema. De koster meget lidt, og gør bilen hårdere bagi, men ikke lavere. Kender et par stykker, som kører med dem, og det fungere fint!
De koster 189,- www.biltema.dk

Jeg synes hellere at du skal finde et komplet sænkningssæt til hele bilen. Det gør de både stærkere og lavere.
Fx. hos www.kgtrimning.com kan du få sænkningssæt, som er en rigtig god kvalitet. De sænker op til 40mm. Priser fra ca 1000,- for et helt sæt.

Håber det kan være til lidt hjælp!

Du skriver at der er mere plads fra dækkant til skærmkant foran end bagved, mener du så i højden eller i bredden, hvis du forstår? Jeg tænker på om den trænger til nogle spacere bagi?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf 940Turbo » ons okt 10, 2007 18:40 pm

Hej og tak :-)

Jeg har faktisk overvejet evt. at sætte fjedre fra en stc. bag og sænke den for....stc fjedrene skulle være i lidt kraftigere gods så vidt jeg har kunnet læse mig frem til.

Jeg hælder dog også mere til dit forslag om et komplet sænkningssæt...desværre har dem jeg har set monteret ikke afhjulpet problemet med at den har mere luft i hjulkassen for end den har bag...

Er der nogen som kender et godt sæt fjedre som ikke lider af ovennævnte?
940Turbo
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ingemann » ons okt 10, 2007 22:04 pm

Hvor meget luft snakker vi om?

Ham her har monteret koni fjedre og støddæmpere. Ikke helt billigt, men den er da lige ;)
http://www.garaget.org/?car=54487&image=487667
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf 940Turbo » tors okt 11, 2007 1:10 am

Nej der er dælme ikke meget luft der! :-)

Tror lige jeg tager en runde derinde på den side, der må være nogle "syn for sagen" 940 der er sænkede!

Tak for det! :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ingemann » tors okt 11, 2007 9:02 am

940Turbo skrev:Nej der er dælme ikke meget luft der! :-)

Tror lige jeg tager en runde derinde på den side, der må være nogle "syn for sagen" 940 der er sænkede!

Tak for det! :-)

Synes ikke den står vildt lavt, faktisk! Vil mene at den stadig vil være meget funktionel!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Re: Sænkning af 940 Sedan.

Indlægaf Jeppe » tors okt 11, 2007 9:36 am

940Turbo skrev:Kunne godt bruge nogle råd omkring undervognen. Jeg synes den står noget højt...specielt foran og jeg overvejer at få den sænket.

Hej

Tillykke med din nye bil. Kan det tænkes den tidligere har kørt med campingvogn/trailer og det har slidt fjedre og bøsning i bagtøjet? Det kan jo være derfor den står lavere bagi?

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf 940Turbo » tors okt 11, 2007 11:36 am

Hej!

Den har ganske givet kørt med campingvogn! Der er monteret træk og et fælt mærke i kølergrillen fra Dansk Caravanclub ;-) ...som var det første der røg af...ha ha...

Jeg tror umiddelbart jeg skal have fat i noget der sænker ca 30-40 mm...så skulle der ikke blive problemer med syn heller hvis de er TÜV godkendte...har kigget en del rundt i garaget...men de modificerer jo dælme alt de svenskere :-O
940Turbo
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ingemann » tors okt 11, 2007 17:24 pm

Ja, det er problemet ved at finde inspiration i Sverige!
Men er Koni ikke TüV-godkendt?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf 940Turbo » tors okt 11, 2007 23:40 pm

Det må det næsten være....rimeligt anerkendt fabrikat for at sige det mildt :-)
Sjovt som samme fjedre ser ud til at sænke forskelligt fra bil til bil....eks. Lesjöfors... :-/
940Turbo
Superbruger
Superbruger

Indlægaf 940Turbo » søn okt 14, 2007 12:56 pm

Efter en HEL DEL tid med at søge efter informationer på nettet, har jeg kunnet konstatere at Lesjöfors vil være at foretrække.

Såfremt nogen ønsker info omkring emnet skal jeg gerne bidrage med det jeg har fundet frem til. :-)

Så skal der dælme bestilles....!
940Turbo
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ingemann » søn okt 14, 2007 16:47 pm

Det lyder spændende!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf 940Turbo » man okt 15, 2007 0:06 am

Ja det har været interessant at samle info...selvom lidt on-hands erfaringer ville ha været at foretrække.

Til 740/745/940/945 findes der temmelig mange muligheder indenfor fjedre (og en pæn del komplette undervogne!)

I flæng kan nævnes Avo, Apex, Spax, Cobra, Ventura, Koni, PI, Lesjöfors, GMax, Jamex, orig. Volvo, Intrax, H&R, MAD, GE motorsport og mange mange flere!

Disse sænker et sted mellem 15 og 60 mm. I mange af tilfældende gælder reglen at kvaliteten følger prisen og omvendt. Jeg har støvsuget fabrikanters hjemmesider, forhandlere og mængder af forums for koncise informationer om de forskellige mærker. En del af fjedrene dumper tidligt idet de ikke er koldbukkede, hvilket er en væsentlig faktor for fjedrenes holdbarhed ved belastning på sigt. Hernæst kan de fjedre som ikke har TüV godkendelse frasorteres da livet er for kort til at diskutere sænkning med synsfolk :-)
Optisk og kosmetisk har det for mig været et springende punkt at de forskellige 940´ere jeg har set sæt monteret på ikke har hængt i bagvognen...en sænket vogn skal i mine øjne stå lige som minimum og gerne i let kileform. Det eliminerede bl.a. Jamex helt og aldeles!

Ydermere meldes der i flere tilfælde for hvert fjederfabrikat om uens fjedre til samme aksel! Det er skidt!
Visse fabrikater anbefaler/foreskriver også direkte at man ikke skal have påhæng på bilen idet fjedrene kun er fabrikeret til at holde bilens egenvægt/totalvægt.....HMMM!

Jeg hænger med vilje ikke bestemte fabrikater ud men kan konkludere at de mærker som får de bedste anbefalinger fra brugere og som lever op til lovmæssige krav er: Koni, H&R, Cobra, Intrax og Ventura.
Topscorer: Lesjöfors!! Generelt uhyre positiv omtale....og så er det endda ikke engang de dyreste :-) De sænker mellem 30 og 40 mm afhængig af model og fabrikanten foreskriver direkte at de kan anvendes med bilens monterede støddæmpere. Selvfølgelig er en komplet undervogn at foretrække men det er kun direkte nødvendigt når man kommer over de 40 mm....ved 60 er det nærmest underforstået med nye dæmpere.

På omtalte volvomodeller er fjedrene fra Lesjöfors (og flere andre) ens for sedan og stc. De bagerste fjedre er dog kraftigere til stc....og så kommer det oplagte....for at få den lette kileform og undgå at bilen sætter sig ved belastning/feriepakning/anvendelse af træk...monteres fjedrene til stc. på sedan! :-)
Så står den lavt...men ikke for lavt...den kan tåle at blive brugt og den bliver ikke uudholdeligt hård! (Ifølge 9 forskellige brugere)

På visse modeller kræves der let modificering af slaggummiet...nærmere betegnet at der bliver skåret mellem 10 og 20 mm af.

Jeg skruer Lesjö på min. Skulle jeg vælge noget andet ville det blive Intrax, Spax, Cobra, Ventura eller Apex. I nævnte rækkefølge.

Dette er iøvrigt også relevant for Volvo 240.... :-)

Hold da op en smøre :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger

Indlægaf 940Turbo » man okt 15, 2007 0:10 am

...og så videre til trimningen....under et andet emne...når jeg har gravet lidt i stoffet ;-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Volvo4life » man okt 15, 2007 20:02 pm

Hvad med Volvos originale chassis kit / sænknings kit?

Kan ikke huske om chassis kittet er std om en 940 turbo fra 93 men ellers bør du få det eller tilsvarende monteret. Det bliver en hel ny bil at køre om hjørner med.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Karosseri og Interiør