Så, nu har jeg fået vejret igen.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er nogle af jer, der har gode erfaringer med at skifte topstykket på en D5 motor (185 hk), der har gået ca. 300000 km. Kører motoren bare uproblematisk videre de næste mange mange kilometer?
Min dieselpumpe er færdig, tandremmen knækket og den har taget topstykke med tilbehør med sig. Fuldstændig uden advarsel ved 90 km/t. Motoren gik som en en drøm uden røg og mislyde. Gik bare ud under kørsel. Bilen har overholdt alle service, men tandremmen er skiftet på et lille uautoriseret værksted for ca 4 år siden i Tyskland. Det kunne Volvo lige fortælle mig! (Jeg har selv hentet bilen i Tyskland for 2 år siden)
Pris 46000,- for brændstofpumpe, tandrem og topstykke hos aut. Volvo. Temmelig meget. Men jeg er ret ulden over at skulle sætte 46000,- i en motor, der allerede har gået 300000 km. Bilen skal køre MINDST 9 år og 250000 km endnu.
Så jeg går og overvejer, om jeg skal gøre det helt vanvittigt dyre og sætte en ny motor til 76000,- i med det samme eller kun gøre det ¾ vanvittigt dyre og skifte topstykke og dieselpumpe til 46000,-. Jeg har ikke tænkt mig at skille mig af med bilen og jeg har besluttet at jeg får det lavet hos Volvo, men går stadig og overvejer, hvilken løsning jeg vil vælge.
Så jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogle, der har gode erfaringer med at skifte topstykke på en motor med mange km og så kører masser af km endnu uden problemer med motoren.
Johnny