Jeg er indehaver af en s40 1,6D 2007. Fornylig har jeg skiftet partikelfilter, da det gamle, jf. VIDA, gav for højt signal samt delvist blokerede. Jeg lokaliserede første gang problemet da jeg på motorvejen så, at min motorlampe var begyndt at lyse. Jeg måtte desværre konstatere, at partikelfilteret skulle skiftes. Jeg købte mig et nyt originalt p.filter fra Volvo. Efter monteringen og nulstilling af fejlsignalet, kørte bilen fantastisk og lampen var slukket.. MEN...
Kort tid først jeg skriver denne besked begyndte samme kedelige motorlampe igen at lyse. Denne gang efter en 30 min. motorvejskørsel ved jævn hastighed på knap 120 km/t. Jeg har lade mig fortælle at det kan være gasspjeldet der kan være årsagen, men eftersom det er motorlampen der lyser, har jeg mistænkt udstødningssystemet... Bilen kører i øvrigt stadig godt. Dog bemærkede jeg nogle lidt usædvanlige tal i aktuelt forbrug på min vej, men det var ganske kort. Forbruget kunne i et par min. ikke rigtig komme under 6-7 l/100km på lige strækning. Lidt usædvanligt da tallet normalt ligger på 5 - 5,5 l/100km...
Yderligere kan det tilføjes, at der kan anes en mindre kliklyd i takt med tomgangen når bilen slukkes og startes igen. Den forsvinder dog efter bilen har fået et lille "tap" på gaspedalen.
Er der nogen af jer der har haft lignede problem med denne irriterende motorlampe samt årsag, og i så fald hvordan er det blevet løst..
Mvh
Rasmus