Motorlampe lyser

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motorlampe lyser

Indlægaf Rasmusw » tirs okt 23, 2012 22:56 pm

Hej guys,

Jeg er indehaver af en s40 1,6D 2007. Fornylig har jeg skiftet partikelfilter, da det gamle, jf. VIDA, gav for højt signal samt delvist blokerede. Jeg lokaliserede første gang problemet da jeg på motorvejen så, at min motorlampe var begyndt at lyse. Jeg måtte desværre konstatere, at partikelfilteret skulle skiftes. Jeg købte mig et nyt originalt p.filter fra Volvo. Efter monteringen og nulstilling af fejlsignalet, kørte bilen fantastisk og lampen var slukket.. MEN...

Kort tid først jeg skriver denne besked begyndte samme kedelige motorlampe igen at lyse. Denne gang efter en 30 min. motorvejskørsel ved jævn hastighed på knap 120 km/t. Jeg har lade mig fortælle at det kan være gasspjeldet der kan være årsagen, men eftersom det er motorlampen der lyser, har jeg mistænkt udstødningssystemet... Bilen kører i øvrigt stadig godt. Dog bemærkede jeg nogle lidt usædvanlige tal i aktuelt forbrug på min vej, men det var ganske kort. Forbruget kunne i et par min. ikke rigtig komme under 6-7 l/100km på lige strækning. Lidt usædvanligt da tallet normalt ligger på 5 - 5,5 l/100km...

Yderligere kan det tilføjes, at der kan anes en mindre kliklyd i takt med tomgangen når bilen slukkes og startes igen. Den forsvinder dog efter bilen har fået et lille "tap" på gaspedalen.

Er der nogen af jer der har haft lignede problem med denne irriterende motorlampe samt årsag, og i så fald hvordan er det blevet løst.. :?: :?

Mvh
Rasmus
Rasmusw
Ny bruger
Ny bruger

Re: Motorlampe lyser

Indlægaf Pede66 » ons okt 24, 2012 7:02 am

Du har også fyldt Eolys på bilen?
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Kingo » ons okt 24, 2012 7:55 am

Det med forbruget - er det ikke noget med at forbruget stiger når den regenererer filtret?

Lampen kan jo betyde 100 ting - få udlæst fejlkoder. Måske du bor i nærheden af en der har tester ?
Sidst rettet af Kingo ons okt 24, 2012 11:49 am, rettet i alt 1 gang.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Rasmusw » ons okt 24, 2012 8:36 am

Pede66 - jeg har ikke påfyldt Eolys da jeg ifølge vida fik melding om at denne var fuld (15/15)... men jeg tror nu alligevel det ville være hensigtsmæssigt at undersøge nærmere.

Jf. det stigende forbrug er jeg ikke klar over om det skyldes en regenerering, det ville umiddelbart undre mig at p.filteret er sprit nyt.
Da det gamle p.filter første gang gav fejl udførte min far og jeg et renseprogram via VIDA. Det kørte automatisk motoren om på 4000 o/min i 5 min. Jeg skal hilse og sige at der mere eller mindre stod flammer ud af udstødningen. Hele processen skulle gerne brænde p.filteret igennem. - OG det hjælp da også midlertidig, men fejlen vende hurtigt tilbage.

Jeg tror som Pede66 også siger, at der skal påfyldes Eolys så bilen selv kan dispenserer over rensningen løbende med kørslen. Roder lidt med det i dag og skal nok følge op herinde.

Tak for svar - flere er naturligvis meget velkommen :)

Mvh
Rasmus
Rasmus
S40 1,6D 2007
Rasmusw
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Claus » ons okt 24, 2012 9:52 am

Hej
Jeg har lige læst fejl ud på Rasmus´s bil.
Det var LMM der havde forkert signal. En rensning som beskrevet af Ulrik løste problemet. :D
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Rasmusw » ons okt 24, 2012 12:24 pm

Ja, som Claus rigtig nok skriver var det luftmassemåleren der havde et forkert signal. Vi kan i øvrigt anbefale Ulriks udførlige beskrivelse af rensning heraf.

viewtopic.php?f=3&t=3245

Tak :)
Rasmus
S40 1,6D 2007
Rasmusw
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj