Hej med jer alle.
Jeg er ny her og uerfaren med at skrive i "tekniske" fora, så I må bære over med mig, hvis indlægget er lidt kluntet.
Jeg har for ca. halvanden måned siden købt en Volvo 850 2,5 T automatgear (193HK fra) 1996 privatsalg. Bilen er meget flot men kilometertal er usikkert (230.000 km men den er uden service hæfte og en tidligere importbil) På turen hjem efter købet i Nordjylland begynder lambda lampen i instrumentbrættet at lyse. Benzinforbruget ligger på mellem 6-7 km pr. liter ved pæn kørsel (ca. 3 km by og 10 km landevej). Bilen kører rigtig godt og går jævnt i motor og tomgang og accelrationen er umiddelbart god (men jeg har ikke noget at sammenligne med da det er min første Volvo).
Følgende er blevet gjort for at løse problemet.
- Fik lavet en gratis udlæsning hos Volvo i Flensborg, hvor mekanikeren sagde at det med 90% sandsynlighed var Luftmassemåleren (jeg har ikke fejlkoden)
- Jeg monterede herefter original Bosch luftmassemåler og fik computeren nulstillet hos den lokale automester. Efter ca. 30 km kørsel begynder lambda pæren at lyse igen
- Ned til min lokale mekaniker igen: Lambdasonden tjekkes - den er godt sodet til - den skiftes og computeren nulstilles. Efter ca. 30 km begynder lambda pæren atter at lyse og bilen kører fortsat under 7 km pr. liter ved pæn kørsel.
Jeg kiggede i motorrummet i dag og opdagede at Vgr ventilen var afkoblet og tilslutningslangen proppet. Derefter søgte jeg på nettet og læste nogle forskellige steder at der kunne opstå problemer mht. til luftmassemålerens funktion, når den Vgr ventilen er sat ud af funktion.
Planen er nu, at bilens computer skal ned og nulstilles atter en gang på mandag, og så krydser jeg fingre for at det fungerer, men tror ærlig talt ikke rigtigt på det, da jeg har læst om rigtig mange som har afkoblet vgr ventilen uden nogen som helst komplikationer
Spørgsmål:
- Skal computeren nulstilles, når der har været en fejlmelding eller stopper pæren med at lyse, hvis jeg finder frem til og løser problemet?
- Betyder den lysende lambda pære, at bilen køre i nødprogram, som medfører et forhøjet benzinforbrug?
- Hvis det ikke har noget med luftmassemåleren, lambdasonden og vgr ventilen at gøre - hvad kan der så være galt?
Jeg håber nogle af jer kan hjælpe mig med disse spørgsmål, så jeg ikke skal bruge for store summer på min nye gamle vogn. (Obs. Den er i meget flot stand, og jeg har ikke tænkt mig at sælge den.)