Højt benzinforbrug volvo 850 2,5 T

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Højt benzinforbrug volvo 850 2,5 T

Indlægaf cnstorm » søn jan 26, 2014 1:37 am

Hej med jer alle.

Jeg er ny her og uerfaren med at skrive i "tekniske" fora, så I må bære over med mig, hvis indlægget er lidt kluntet.

Jeg har for ca. halvanden måned siden købt en Volvo 850 2,5 T automatgear (193HK fra) 1996 privatsalg. Bilen er meget flot men kilometertal er usikkert (230.000 km men den er uden service hæfte og en tidligere importbil) På turen hjem efter købet i Nordjylland begynder lambda lampen i instrumentbrættet at lyse. Benzinforbruget ligger på mellem 6-7 km pr. liter ved pæn kørsel (ca. 3 km by og 10 km landevej). Bilen kører rigtig godt og går jævnt i motor og tomgang og accelrationen er umiddelbart god (men jeg har ikke noget at sammenligne med da det er min første Volvo).

Følgende er blevet gjort for at løse problemet.
- Fik lavet en gratis udlæsning hos Volvo i Flensborg, hvor mekanikeren sagde at det med 90% sandsynlighed var Luftmassemåleren (jeg har ikke fejlkoden)
- Jeg monterede herefter original Bosch luftmassemåler og fik computeren nulstillet hos den lokale automester. Efter ca. 30 km kørsel begynder lambda pæren at lyse igen
- Ned til min lokale mekaniker igen: Lambdasonden tjekkes - den er godt sodet til - den skiftes og computeren nulstilles. Efter ca. 30 km begynder lambda pæren atter at lyse og bilen kører fortsat under 7 km pr. liter ved pæn kørsel.

Jeg kiggede i motorrummet i dag og opdagede at Vgr ventilen var afkoblet og tilslutningslangen proppet. Derefter søgte jeg på nettet og læste nogle forskellige steder at der kunne opstå problemer mht. til luftmassemålerens funktion, når den Vgr ventilen er sat ud af funktion.
Planen er nu, at bilens computer skal ned og nulstilles atter en gang på mandag, og så krydser jeg fingre for at det fungerer, men tror ærlig talt ikke rigtigt på det, da jeg har læst om rigtig mange som har afkoblet vgr ventilen uden nogen som helst komplikationer

Spørgsmål:
- Skal computeren nulstilles, når der har været en fejlmelding eller stopper pæren med at lyse, hvis jeg finder frem til og løser problemet?
- Betyder den lysende lambda pære, at bilen køre i nødprogram, som medfører et forhøjet benzinforbrug?
- Hvis det ikke har noget med luftmassemåleren, lambdasonden og vgr ventilen at gøre - hvad kan der så være galt?

Jeg håber nogle af jer kan hjælpe mig med disse spørgsmål, så jeg ikke skal bruge for store summer på min nye gamle vogn. (Obs. Den er i meget flot stand, og jeg har ikke tænkt mig at sælge den.)
cnstorm
Ny bruger
Ny bruger

Re: Højt benzinforbrug volvo 850 2,5 T

Indlægaf PeterFrost » søn jan 26, 2014 2:00 am

Hej, velkommen og tillykke med din nye bil...

For det første så vil jeg insisterer på at få oplyst de fejlkoder den sætter, når der er sat en kode plejer det at være nemt at finde fejlen.

Når der er fejl mener jeg ikke den går i nødprogram, det er kun gearkassen der gør det på vores. Den dårlige økonomi skyldes noget andet, som fejlkoden sikkert kan kaste lys over :)
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Søborg

Indlægaf 10musse » søn jan 26, 2014 10:04 am

Tillykke og velkommen til, når du nu både har skiftet LLM og lambda sonde, vil jeg gennemgå alle vakkum slanger, de såkaldte albuer, samt "jule træet" alle disse er desværre kendt for, at være af ringe kvalitet og meget ofte skaber alskens problemer, lidt æter og så ellers igang med at teste for utætheder.

Har selv på min T5R kørt med lysende lambda lampe i et år, og meget tyder på, at fejlen i går blev fundet og rettet, en afhoppet vakkum slange langt nede omme bag motoren.

God dag.
Sidst rettet af 10musse søn jan 26, 2014 16:47 pm, rettet i alt 1 gang.
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord Sjælland.

Indlægaf gmtgmt » søn jan 26, 2014 12:21 pm

Vi skal have fejl koden. Det er med 90% sikkerhed fejl på Addpetiv lambdaregulering for mager/fed. sikkert vacum slangen bag servo pumpen der mørnet. :mrgreen:
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf cnstorm » søn jan 26, 2014 22:10 pm

Tak for de mange hjælpende informationer. Jeg vil bede min automester om at tjekke alle vakuumslanger i morgen og bede om en fejlkode i forbindelse med udlæsning, så jeg kan fremlægge koden herinde, hvis jeg fortsat ikke finder frem til problemet.

Jeg melder tilbage i løbet af ugen med forhåbentligt et glædeligt resultat.
cnstorm
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf cnstorm » fre jan 31, 2014 18:21 pm

Så den gal igen! Jeg fik skiftet lambdasonde og fik efterfølgende målt udstødningsgas mv. og alt så fint ud. Jeg kører 30 km i vognen. Parkerer den på mit arbejde. Da jeg starter den igen lyser Lambda pæren igen. Jeg har ikke tjekket benzinforbruget, da jeg skal have kørt noget længere før jeg fylder tanken op igen, men så vidt jeg kan se på måleren bevæger den sig alt for hurtigt ned.

Jeg blev ringet op af Christian herinde som rådede mig til at bestille nogle små gummidimser (albuer?) til Vakumslangerne og de er ikke blevet monteret eftersom min mekaniker, sagde at de som sad på ikke fejlede noget og han kunne ikke umiddelbart ikke se nogle problemer med vakumslangerne. Men det kunne være jeg skulle få dem monteret.

Jeg har købt bilen i kommission og jeg overvejer mine muligheder nu. Har læst mig frem til at der er en reklamationsret, hvis der opstår fejl, som ikke kunne forudses ved købet og som heller kunne ses. Jeg er 90% sikker på, at computeren er blevet nulstillet umiddelbart før salget (kan det ses i en udlæsning?), da lambda lampen begyndte at lyse på vej hjem fra sælgeren (ABS Auto i Støvring). Og jeg kan efterfølgende se at lampen begynder at lyse efter 30-40 km når den er blevet nulstillet (det er tredje gang der er blevet lavet noget på bilen og den er blevet nulstillet, hvorefter den begynder at lyse igen). Jeg har købt vognen for 32.000kr og der er ikke tale om "skrot" køb + jeg har fået monteret lmm og lambdasonde, så den står mig nu i ca. 36000kr.

Forhandleren lovede mig, at jeg ville få tilsendt de "mange" regniner og bilag, som sælgeren havde liggende hjemme, når han kom hjem fra boreplatform i Brasilien - der er var intet servicehæfte med til bilen, så jeg havde brug for at have de "mange" regninger, så jeg havde et overblik over bilens historik, mens den har været i DK (importbil 2004 såvidt jeg husker). Efter snart to en halv måned og ti opringninger har jeg ikke fået disse papirer endnu og nu er forhandleren gået på barsel, og de andre i foretagendet vil ikke tage ansvar for det. Det var blot en mundtlig aftale, så det med papirerne er svært at gøre noget ved. Jeg har sgu været alt for naiv her, men da der står at bilen er solgt i kommission og underskrevet af forhandleren har jeg vidst muligheder for reklamation og hvis det sker inden for de første 6 måneder skal jeg ikke bevise noget som helst.

Jeg opsummer, når benzinforbrug er blevet målt.
cnstorm
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf gmtgmt » fre jan 31, 2014 23:53 pm

LMM og Lambda sonde er en slid del. det er en dyr omgang men nu er det i orden ihvert fald.

Vi skal have en fejl kode. evt kørt til et Volvo værksted eller et Volvo speciale værksted i stedet for den lokale automester, det er ikke altid at alm værksteder kan finde fejlen.

Hvad tændrør sidder der i? det vigtig det er org ellers går de heller ikke som de skal
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Anders_H » lør feb 01, 2014 0:52 am

http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Bilen-er ... 8F405A66D5

Tror Klågem er den kloge på dette område?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Klågem » lør feb 01, 2014 3:18 am

Når en vare er solgt under kommission. Så hæfter forhandleren ikke.
Da bilen faktisk er solgt privat. Forhandleren bliver betalt for at sælge bilen af sælger.
Længere er den ikke.
Men.
Der er faktisk en lille redning.
Tidligere ejer hæfter.

Citat FDM :
Sælg ikke bilen i kommission eller formidling

Hvis du lader en bilforhandler sælge din bil på dine vegne, kaldes den type handel for kommissions- eller anvisningssalg. Hvis du vælger at lade forhandleren i stedet finde en køber til dig, kaldes den type handel for formidlingssalg. Hvis du overvejer at sælge bilen i kommission eller formidling, opfordrer FDM dig til at kontakte FDM Rådgivning forinden. Du skal være klar over, at du kan komme til at hæfte i forhold til køberen for fejl og mangler ved bilen, mens forhandleren tager sig godt betalt for sin ulejlighed uden at forpligte sig. FDM vil generelt fraråde disse type salg.

http://m.fdm.dk/bilkoeb/bilsalg-bilforhandlere

Der skoen trykker er.
Er bilen I kommission eller som mægler.
Som mægler er det tidligere ejer der hæfter.
Som kommission er det forhandleren der hæfter.

Ved kommissionssalg køber forhandleren ikke bilen af bilens ejer, men påtager sig – i eget navn – at sælge den for bilens ejer mod betaling. I disse tilfælde hæfter forhandleren over for køberen af bilen, hvis der viser sig at være mangler. Forhandleren skal desuden have et kommissionssalær, som fratrækkes salgsprisen.

Ved salg gennem bilmægler optræder forhandleren kun som formidler af handlen, og køberen kender ejerens identitet. Her må køberen klage til den forrige ejer og ikke forhandleren, hvis der er mangler ved bilen. Også ved salg gennem bilmægler skal der betales salær til formidleren af handlen – et salær som trækkes fra den pris, forbrugeren (sælgeren) får for bilen.
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2005/04/19/162849.htm
Sidst rettet af Klågem lør feb 01, 2014 10:04 am, rettet i alt 2 gange.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf englewood » lør feb 01, 2014 7:52 am

Skråt op i røven med ABS Auto i Støvring.
Ja ikke at jeg selv har handlet der,men efter de rygter man har hørt fra folk som har købt bil der,så er det dælme ikke et sted jeg vil handle.
Jeg er ikke en skid i tvivl om at lorten har nulstillet computeren før bilen blev solgt og jeg er ikke en skid i tvivl om at måleren er stillet tilbage.
Efter som en lysende lambdalampe er en alvorlig sag,så ville jeg køre bilen tilbage til sælgere og gøre det fuldstændigt klar for sælgeren at fejlen SKAL rettes
hvis ellers sælger ønsker at bevare sit gode helbred.
Ja undskyld,men et køretøj er en større udgift og jeg har nultolerance overfor de svin som bedrager med disse. :evil:
Tommy Nielsen, Skørping.
Volvo 760GLE 2,8 Automatik 1989.
englewood
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Skørping.

Indlægaf PeterFrost » lør feb 01, 2014 19:08 pm

Ved godt det er et skud i tågen, men af skade bliver man klog, prøv og tjek lodningerne på dit benzinpumperelæ... :lol:
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Søborg

Indlægaf gmtgmt » lør feb 01, 2014 19:12 pm

PeterFrost skrev:Ved godt det er et skud i tågen, men af skade bliver man klog, prøv og tjek lodningerne på dit benzinpumperelæ... :lol:

Sage mandenen der aldrig har haft problemer med det omtalte relæ

:roll:
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Pede66 » lør feb 01, 2014 22:00 pm

Er der ikke 2 lampdazonder på sådan en svend?

Men du må komme med nogle fejlkoder?

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Jes » søn feb 02, 2014 10:46 am

Hej

Jeg har selv besigtiget bilen på vegne af en ven, som var interesseret. Det var lige da forhandleren havde fået bilen ind.
På det tidspunkt lyste motorkontrollampen (lambda-lampen), så fejl var registreret.
Som de andre skriver, så få udlæst fejlkoderne. Ellers famler du i blinde, og ender med at udskifte dele helt unødvendigt.
Jeg skal dog komme med et bud på at det kan være turbotryksregulatoren, som fejler. Det er en lille dåse, der sidder på siden af lufttilteret ind mod motorsiden. Der er tre vakuumtilslutninger. Det er ikke en unormal fejlkilde på turbo-motorerne.

Hvad angår bilen kunne jeg konstatere at den var i generelt fin stand, det er en importbil, speedometeret er udskiftet for et år siden, men det totale kilometertal på 230.000 passer. Da jeg undersøgte bilen kunne jeg konstatere en utæt udstødning (det sædvanlige sted, hvor røret knækker ved baghjulsophænget) samt defekt centrallås/fjernbetjening. Bilen blev ikke prøvekørt, så jeg kan ikke udtale mig om trækkraft mv.

mvh
Jes
[color=#0000FF]Jes

V60 T5 aut. Inscription årg. 2019
C70 2,4T cabriolet årg. 2001 inkl. VIDA m/DICE
Jes
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Suldrup, Himmerland

Indlægaf cnstorm » man feb 03, 2014 20:55 pm

Hej og atter tak for de mange råd og interessant at høre fra person som har set og registreret lysende lambda lampe hos forhandleren i Støvring, selvom jeg ikke helt forstår, hvordan man kan vide at km tallet passer?

Ikke desto mindre var jeg på værkstedet i dag for at få udlæst fejlkode som jeg i tidligere tråd har refereret til. Den blev udlæst og vi fandt (som Christian herinde fra også spåede) en mør "albue" på en vakuumslangerne efter mekanikeren/Helge blæste lidt gas rundt i motoren. Herefter blev motoren udmålt igen men nu uden fejl. Men helt så enkelt er det ikke. For efterfølgende målte vi udstødningsindholdet og det viser sig, at ved omdrejninger under 2000 er blandingen for fed (den skal vidst være under nul men ligger 2,5 eller noget i den retning, så vidt jeg husker), men når der gasses op bliver det hele normalt. Det passer ganske godt med, at jeg kører 3/4 landevej med ca. 85 kilometer i timen og under 2000 omdrejninger og her kan jeg ikke få den over 7 km/pr liter. Det passer også umiddelbart med at lampen begyndte at lyse sidste gang ved opstart efter en længere arbejdsdag.

Min mekaniker påpegede at det muligvis kunne være noget med gasspjældet eller evt. en utæthed i udstødningen, som han dog ikke kunne konstatere da han holdt hånden på udstødningen. Han afviste dog at det kunne have noget med vakumslangerne at gøre nu hvor han havde testet dem med gas/æter. Hvis den begynder at lyse igen får jeg den udlæst en gang til og så burde jeg vel nok se at få skrevet til ABS-auto Støvring, så de kan få udrettet problemet, helst uden "retsligt forspil".

Jeg noterer mig jeres * og bringer det videre til min automester, så han har et bedre vurderingsgrundlag.

Tak igen alle sammen.
cnstorm
Ny bruger
Ny bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj