Hvad er jeres holdning til denne olie, når man trækker 320hk ud af en t-5r???
skal man bare holde sig til 5w40 som man plejer
Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

robocrab skrev:okay, så prøver vi sgu 10w60
så er næste spørgsmål skal det være castrol eller Sunoco Racing
synes jeg har læst en masse om at castrol er så god mere som den har været.
http://autoslanger.dk/sunoco-racing-134 ... 10w60-p246

René V70 skrev:Men jeg ville ikke vælge den til vinterbrug.
Bruger den på min sommerbil, hvor den har vis relevans.
Men spørgsmålet er om det er så smart med en olie som er tykkere når den er varm.
En tykkere olie vil ikke kunne have samme flow igennem smøresystemet, som en tyndere ditto.
Det leder så til forøget olietemperatur, som igen leder til hurtigere nedbrydning af olien. Hele termikken
i motoren påvirkes iøvrigt negativt af samme grund. Jeg overvejer seriøst om det ikke er en fejl at bruge det på min bil.
Måske kan nogen fortælle at det er en gal streng jeg jeg bevæger mig ud af..

René V70 skrev:Men jeg ville ikke vælge den til vinterbrug.
Men spørgsmålet er om det er så smart med en olie som er tykkere når den er varm.
En tykkere olie vil ikke kunne have samme flow igennem smøresystemet, som en tyndere ditto.
Det leder så til forøget olietemperatur, som igen leder til hurtigere nedbrydning af olien. Hele termikken
i motoren påvirkes iøvrigt negativt af samme grund. Jeg overvejer seriøst om det ikke er en fejl at bruge det på min bil.

Peter_C skrev:René V70 skrev:Men jeg ville ikke vælge den til vinterbrug.
Jeg er af samme overbevisning som dig. Det er ikke olietryk der smører ... det er olieflow.
Hvis en motor kan holde tryk med en 0W30 er der ingen grund til at hæmme flowet ved at hælde tykkere olie på.
Slet ikke med de temperaturer vi har nu hvor olien er lang tid om at blive normalt flydende ved koldstarter.
Mine 2 hverdags-Volvoer kører derfor på "så tynd olie som muligt" hvilket i praksis bare vil sig at jeg følger instruktionsbogens anvisninger
din motor![]()
Min rallybil kører dog Sunoco Racing 10W60 ... men den bruges kun i den lunere periode forår-sommer-efterår ... og køres selvsagt en del hårdere end mine gadebiler.
Ovenstående er ikke noget jeg ved ... det er bare sådan JEG tror det hænger sammen![]()
MVH Peter

måns skrev:Peter_C skrev:René V70 skrev:Men jeg ville ikke vælge den til vinterbrug.
Jeg er af samme overbevisning som dig. Det er ikke olietryk der smører ... det er olieflow.
Hvis en motor kan holde tryk med en 0W30 er der ingen grund til at hæmme flowet ved at hælde tykkere olie på.
Slet ikke med de temperaturer vi har nu hvor olien er lang tid om at blive normalt flydende ved koldstarter.
Mine 2 hverdags-Volvoer kører derfor på "så tynd olie som muligt" hvilket i praksis bare vil sig at jeg følger instruktionsbogens anvisninger
din motor![]()
Min rallybil kører dog Sunoco Racing 10W60 ... men den bruges kun i den lunere periode forår-sommer-efterår ... og køres selvsagt en del hårdere end mine gadebiler.
Ovenstående er ikke noget jeg ved ... det er bare sådan JEG tror det hænger sammen![]()
MVH Peter

måns skrev:Det første tal 10w fortæller olien viskositet i koldt vejr w=vinter. En 10w olie har stadig en god viskositet ned til -20grader.Det næste tal 60 beskriver oliens flydeevne ved høje temperature,jo højre tal jo bedre flydeevne. Det er netop derfor at en 10w/60 olie er perfekt til en høj ydende motor der der får lov at bruge alle hesteMvh Claes

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj
Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 1 gæst