Her i søndags skulle vi afsted om morgenen, efter fyret havde kørt 35 minutter, ca. Motoren var lige ved at starte, så var der så lidt strøm så uret nulstillede !!!..
Jeg satte laderen på og kørte med min søn. De sidste dage havde vi godt nok kørt mest småture, og brugt fyret rigtig meget, men dog 2 ture af 50 km dagen før. Batteriet blev næsten ladet op i løbet af ca. 12 timer, nede ved ca. 1,5 ampere ladestrøm på mit simple 8 amp ladeapperat.
I dag hentede jeg et nyt Exide batteri. Da jeg lige skulle til at skifte det, ville jeg lige måle tomgangspændingen på det gamle batteri, ca. 1 timer efter kørslen - det gamle som sad i bilen 12,34 V det nye havde 12,4 volt !! Mit ladeapparat ladede med 15 volt, så det vil aldrig lade akkumulatoren helt færdig, tror jeg. Jeg ville skifte batteriet, da jeg en gang sidste vinter fik meddelelsen: Funktionen afbrudt, lav batterispænding, og kom ud til en varm bil, med slukket fyr. Den startede dog fint.
Er mit gamle batteri færdigt ?? Jeg startede bilen og målte på terminalerne i motorrummet, 12,24 volt med motoren slukket, 13,68 - 13,78 volt når den var startet, er det generatorens normale ladespænding ? Skal jeg spare de 1000 kr. ?