Olie, Olie og atter Olie.

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olie, Olie og atter Olie.

Indlægaf 10musse » fre feb 07, 2014 18:20 pm

Der skrives meget om emnet herinde og der er sikkert rigtigt mange meninger og holdninger til emnet. Som jeg har skrevet en del gange så er "olie ikke bare olie".

Det er jo altid spændende med en lille beretning fra den profane verden - så den kommer her;

I dag havde jeg lovet mig gamle fader, at hente ham der hjemme og køre ham ud til et BMW værksted i det Kjøvenhavnske område i dag for, at hente hans dejlige 1½ år gamle BMW 760 LI fra service. Da vi kommer ind på værksted ser vi en ca. 2 år gammel BMW 750 hvor et par mekanikere var ved, at hive maskinen op, direkte adspurgt af min fader "hvad pokker sker der lige der med den motor" hvor til værkføren svare "ny motor, brændt sammen, ejer køber en BMW til 1.8 mill. og køber så OK olie i Brugsen og hælder det på"

Så JA olie er IKKE bare olie.

God aften & weekend.
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord Sjælland.

Re: Olie, Olie og atter Olie.

Indlægaf Claus » lør feb 08, 2014 1:48 am

Det er nok ikke den fulde sandhed :?:
Der må være en anden forklaring, de må have bildt dig noget ind :wink:
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf 10musse » lør feb 08, 2014 10:04 am

Du mener ?

Naturligvis er det da sandheden - hvad skulle formålet dog ellers være ?

Det har jeg da set mange gange, at billig/dårlig olie er årsag til motor havari.

God weekend.

="Claus"]Det er nok ikke den fulde sandhed :?:
Der må være en anden forklaring, de må have bildt dig noget ind :wink:[/quote]
I garagen;
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » lør feb 08, 2014 13:21 pm

Forekommer usandsynligt, fordi:

1. Folk der køber biler til 1,8 mio kr. stykket skifter ikke selv olie på deres biler. Skifter din far eller du olie på hans bimmer?
2. Fantastisk diagnose af værkføreren inden han har skilt motoren ad. Det siger lidt om seriøsiteten hos værkføreren på BMW værkstedet.
3. "Brændt sammen" - javel - er det stemplerne der har sat sig fast? Er det et hovedleje? Ventiler? Er det oliens skyld? Hvordan?

Lidt højere præcision må fordres i en sådan historie, som afleveres i et forum, hvor folk har forstand på biler og er i stand til at tænke selv.

Det kan naturligvis ikke afvises, at ejeren alligevel selv har skiftet olie på bilen, og at han har hældt noget OK olie på han har købt i Brugsen, men i så fald må det være kædeolie til en motorsav. Det skulle vel nok under de rigtige omstændigheder kunne præstere nogle olieklumper, som bimmerens oliepumpe ikke kunne få has på.

Hvad siger I andre? Har ejeren til denne 1,8 mio. kr. BMW ligget på ryggen derhjemme i perlegruset, skubbet et kar til olieopsamling ind under motoren, lokaliseret bundproppen, skruet den af med det uundgåelige oliesprøjt på hånd og arm? Lyder det sandsynligt?

Det er svært at svare på hvad formålet skulle være med at fortælle den historie, men enhver som læser indlægget tænker sit.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf 10musse » lør feb 08, 2014 17:10 pm

GAB få dog et liv !

Hold da helt kæft hvor man dog skal finde sig i en masse lort !

Værkstedt er yderst vel renommeret og aut. BMW værksted/partner.

NEJ min gamle far på 83 roder IKKE selv med sine biler mere - det betaler han sig fra.

En bil brænder KUN sammen ved manglende olie smøring - så ja enten er der tale om manglende olie og dermed smøring/tryk, eller en for ringe olie der ikke kan oppebære en beskyttende oliefilm.

Om hvorvidt ejer af den ødelagte motor, selv skifter olie eller ej ved jeg intet om, og det melder historien heller intet om, måske han som mange andre blot "topper" op med lidt olie når kommer en besked om for lav oliestad.

Og så synets jeg faktisk, at du burde komme med en uforbeholden undskyldning - man kan sgu da ikke bare sidde der og beskylde andre for, at lyve!
I garagen;
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoSport » lør feb 08, 2014 20:09 pm

Det lyder da som en sandfærdig historie, at en 1,5 år "gammel" BMW æder motorolien, så oliestanden bliver for lav.
For motoren må da være langt fra sund og rask og det er da helt sikkert motoroliens skyld eller mangel på samme, at den er brændt sammen.
Om den så har manglet det anbefalede eller Brugsens, er da vist hip som hap.
Hvis BMW har overbevist manden om, at det er helt normalt med det kæmpe olieforbrug og ikke har villet fikse det på garantien, ja så havde jeg knagme også ladet den brænde sammen inden for garantiperioden.
Og så fyrer værkførerne da helt sikkert en nødløgn af over for de trofaste kunder, så de ikke mister troværdigheden.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Volvo4life » lør feb 08, 2014 20:38 pm

Brugt 2min på google og manden er åbenbart ikke alene.

Kendt feature at de bruger meget olie og fylder man ikke på så....

Ikke oliens fejl.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf 10musse » lør feb 08, 2014 20:48 pm

Jeg kender ikke olie forbruget på deres 750, men på min faders 760 IL som er en V12 er det vist noget med op til 1 L. per 1000 km. det bruger den ikke, men de store V maskiner kan godt bruge en del olie, uden der er tale om en defekt.

Min Audi S8 bruget 1½ L. per 1000 km. og det var ganske normalt.

Men uanset hvad, så er det ikke særligt klogt, at toppe op med en olie fra Brugsen.

VolvoSport skrev:Det lyder da som en sandfærdig historie, at en 1,5 år "gammel" BMW æder motorolien, så oliestanden bliver for lav.
For motoren må da være langt fra sund og rask og det er da helt sikkert motoroliens skyld eller mangel på samme, at den er brændt sammen.
Om den så har manglet det anbefalede eller Brugsens, er da vist hip som hap.
Hvis BMW har overbevist manden om, at det er helt normalt med det kæmpe olieforbrug og ikke har villet fikse det på garantien, ja så havde jeg knagme også ladet den brænde sammen inden for garantiperioden.
Og så fyrer værkførerne da helt sikkert en nødløgn af over for de trofaste kunder, så de ikke mister troværdigheden.
I garagen;
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Pede66 » lør feb 08, 2014 21:02 pm

Det kunne vel også tænkes at den bare aldrig har fået skiftet olie.
Eller hvis den bruger af den, så aldrig er blevet efterfyldt.
Og så er der de biler der bare "brækker" sig selv om de altid har fået skiftet olie, og af den bedste slags.

Men altså over 1 liter på 1000 km, det er sku mere end biler fra 50-60 erne, og det kan bestemt ikke være sundt for hverken os, lampda sonde eller "kat"

Jeg køber heller ikke olie i brugsen :-)

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf 10musse » lør feb 08, 2014 21:33 pm

Det ved jeg jo ikke noget om - vi fik blot den omtalte besked, men det må være noget om snakken - for værkføreren og dem der hev motoren op stod og rystede på hovedet da det med OK olien blev nævnt, så ...

Relativt stort olie forbrug på de store V motoere er helt normalt, og ikke en defekt.

Pede66 skrev:Det kunne vel også tænkes at den bare aldrig har fået skiftet olie.
Eller hvis den bruger af den, så aldrig er blevet efterfyldt.
Og så er der de biler der bare "brækker" sig selv om de altid har fået skiftet olie, og af den bedste slags.

Men altså over 1 liter på 1000 km, det er sku mere end biler fra 50-60 erne, og det kan bestemt ikke være sundt for hverken os, lampda sonde eller "kat"

Jeg køber heller ikke olie i brugsen :-)

Mvh Pede
I garagen;
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » lør feb 08, 2014 22:47 pm

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... onsumption

Noget tyder på et problematisk design....
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf 10musse » lør feb 08, 2014 23:18 pm

Tror det ikke, jeg fik et par år siden en forklaring af en ingeniør hos Audi, tjekker han lige og vender tilbage. Vist nok noget med, at store V maskiner er konstrueret ab fabrik med store tolerancer fra ny, hvorefter når motoren er slidt til så har det hele "sat" sig og olieforbruget så er mere normalt, men er ikke 100% sikker.

E
Volvo4life skrev:http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1838752-2012-F02-Oil-Consumption

Noget tyder på et problematisk design....
I garagen;
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons feb 12, 2014 1:16 am

Jeg synes godt nok det er langt ude at dæmonisere OK olie på så tyndt et grundlag, der bliver udlagt her. BMW mekanikere der ryster på hovedet når talen falder på OK olie, bliver taget til indtægt for at OK olie er noget bras. BMW mekanikernes hovedrysten er kun garanti for at de ikke ved en skid om OK Optima olie. De skulle måske hellere ryste på hovedet af de sensorer, som måler oliestanden, da amerikanerne på dette forum dømmer dem ude. Junk. http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1838752-2012-F02-Oil-Consumption

OK Optima olier bliver købt hos Mobil og/eller Rhenus og solgt i Brugsen. Disse olier overholder præcis de samme specifikationer som Elf, Agip, Castrol, Shell, Statoil - fortsæt selv rækken. Olierne bliver tappet af de samme haner i Tyskland, Holland og Begien som alle de andre mærker.

Jeg har ikke noget med OK at gøre, men jeg har en stor forkærlighed for fakta!!!

Det forholder sig med motorolier præcis som Peugeot 107, Citroën C1 og Toyota Aygo. Bilerne er mekanisk identiske, fremstilllet på samme fabrik men indpakningen er lidt forskellig.

Syntetiske olier er - syntetiske - de er fremstillet af kemiske blandinger, som erstatter de naturligt forekommende molekylestrukturer i mineralsk olie. Der er ganske få fabrikker i Europa der fremstiller disse olier, og olieselskaberne samarbejder om dette. Enhver handelsmand, der vil slå sig på oliehandel kan købe olien hos disse producenter. Som fx. Mapodo har gjort.

En olie med en viskositet på SAE 0W-30 og kvalitetsbetegnelsen ACEA A5/B5 er fremstillet til de nyeste motorer med de fineste tolerancer og olien er i stand til at smøre motoren i samfulde 30.000 km. En sådan olie er det bedste smøremiddel der pt. fås til personbiler. Så har VW, BMW, Volvo og mange andre fået fremstillet nogle olier med særlige specifikationer, som de så kan skrive udenpå oliedunken: Godkendt til osv. Det er glimrende, men disse olier har også en ACEA eller API klassifikation.

Det kan sgu godt være at både bimmer og Audi V8ere bruger en helvedes masse olie, og at de er samlet med større tolerancer. Og hva' så? Vi kører i Volvo, og her er der ikke tradition for at motorerne er samlet med en mukkert og spiser olie med mindre de har kørt rigtig mange km og/eller er i dårlig stand.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Klågem » ons feb 12, 2014 8:06 am

Ulrik Friis skrev:Jeg synes godt nok det er langt ude at dæmonisere OK olie på så tyndt et grundlag, der bliver udlagt her. BMW mekanikere der ryster på hovedet når talen falder på OK olie, bliver taget til indtægt for at OK olie er noget bras. BMW mekanikernes hovedrysten er kun garanti for at de ikke ved en skid om OK Optima olie. De skulle måske hellere ryste på hovedet af de sensorer, som måler oliestanden, da amerikanerne på dette forum dømmer dem ude. Junk. http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1838752-2012-F02-Oil-Consumption

OK Optima olier bliver købt hos Mobil og/eller Rhenus og solgt i Brugsen. Disse olier overholder præcis de samme specifikationer som Elf, Agip, Castrol, Shell, Statoil - fortsæt selv rækken. Olierne bliver tappet af de samme haner i Tyskland, Holland og Begien som alle de andre mærker.

Jeg har ikke noget med OK at gøre, men jeg har en stor forkærlighed for fakta!!!

Det forholder sig med motorolier præcis som Peugeot 107, Citroën C1 og Toyota Aygo. Bilerne er mekanisk identiske, fremstilllet på samme fabrik men indpakningen er lidt forskellig.

Syntetiske olier er - syntetiske - de er fremstillet af kemiske blandinger, som erstatter de naturligt forekommende molekylestrukturer i mineralsk olie. Der er ganske få fabrikker i Europa der fremstiller disse olier, og olieselskaberne samarbejder om dette. Enhver handelsmand, der vil slå sig på oliehandel kan købe olien hos disse producenter. Som fx. Mapodo har gjort.

En olie med en viskositet på SAE 0W-30 og kvalitetsbetegnelsen ACEA A5/B5 er fremstillet til de nyeste motorer med de fineste tolerancer og olien er i stand til at smøre motoren i samfulde 30.000 km. En sådan olie er det bedste smøremiddel der pt. fås til personbiler. Så har VW, BMW, Volvo og mange andre fået fremstillet nogle olier med særlige specifikationer, som de så kan skrive udenpå oliedunken: Godkendt til osv. Det er glimrende, men disse olier har også en ACEA eller API klassifikation.

Det kan sgu godt være at både bimmer og Audi V8ere bruger en helvedes masse olie, og at de er samlet med større tolerancer. Og hva' så? Vi kører i Volvo, og her er der ikke tradition for at motorerne er samlet med en mukkert og spiser olie med mindre de har kørt rigtig mange km og/eller er i dårlig stand.

Du glemmer lige at d5 maskinen kan begynde at bruge olie som en i helvede hvis man skifter til et andet navn olie.
F.eks hvis man plejer at køre på Castrol og så skifter til shell olie.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf 10musse » ons feb 12, 2014 17:15 pm

Det er vist ikke kun på D5, det har jeg oplevet masser af gange på b.la. min T5R ved skift af forskellige olie "navne" der er endog meget stor forskel i langt jeg kan køre inden der skal toppes op inden det planlagte olieskift ved 7.500 km.

Det er meget muligt, at olier tappes af de selv samme haner, det er dog ikke ensbetydende med, at de så også er ens - langt fra, selvom de har
samme specifikationer.

Klågem skrev:
Ulrik Friis skrev:Jeg synes godt nok det er langt ude at dæmonisere OK olie på så tyndt et grundlag, der bliver udlagt her. BMW mekanikere der ryster på hovedet når talen falder på OK olie, bliver taget til indtægt for at OK olie er noget bras. BMW mekanikernes hovedrysten er kun garanti for at de ikke ved en skid om OK Optima olie. De skulle måske hellere ryste på hovedet af de sensorer, som måler oliestanden, da amerikanerne på dette forum dømmer dem ude. Junk. http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1838752-2012-F02-Oil-Consumption

Du glemmer lige at d5 maskinen kan begynde at bruge olie som en i helvede hvis man skifter til et andet navn olie.
F.eks hvis man plejer at køre på Castrol og så skifter til shell olie.
I garagen;
10musse
Elitebruger
Elitebruger