Støj efter dækskifte XC 90

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Støj efter dækskifte XC 90

Indlægaf mojive » man jun 09, 2014 1:06 am

Ulrik Friis skrev:Det ville være helt i top, hvis du lige fortalte om resultatet efter firhjulsudmålingen - og justering.

Et moderne dæk er bl.a. kendetegnet ved meget gode egenskaber i vådt føre. De skal ikke bare kunne lede vandet væk, som dine Micheliner gør, men den skal også kunne bremse og dreje om hjørner.

Det lover jeg at gøre, men hverken jeg, eller mekanikeren har tid i den kommende uge...
mojive

Indlægaf mojive » man sep 01, 2014 1:32 am

Så fik jeg løst problemet med støjen!!!
Det er ikke fordi jeg har forsøgt med mange forskellige ting. Har bare ikke været hjemme..

Det viste sig at være lejet i det ene forhjul! -Efter det er blevet skiftet, er der kun ganske svag lyd fra dækkene (det kan jo ikke helt undgås med 4x4 mønster!)

Jeg undrer mig bare over, at det begyndte samtidig med at jeg fik nye dæk på.. -Men det gør ikke så meget, nu er det jo væk :-D
mojive

Indlægaf Koldstart » man sep 01, 2014 10:26 am

mojive skrev:Så fik jeg løst problemet med støjen!!!
...
Det viste sig at være lejet i det ene forhjul! ...

:?: Bare fordi jeg nu er blevet nysgerrig: Hvordan fandt i ud af at det var forhjulslejet den var gal med? "Fat hjul rok" eller noget mere eksotisk?

Var forhjulslejet også kilden til den mislyd i ophæng du skulle have undersøgt?

Ved eftertanke giver det i øvrigt god mening at rumlen opstod efter dækskift. Især skift til andet fabrikat. De forskellige dækmønstre har forskellige egenskaber. Nogen har gode (tyste) ligeud-egenskaber, andre er gode til vedhæftning i sving og samtidig prioriterer dækudviklerne bortdræning af vand forskelligt. De forskellige egenskaber og prioriteringer giver formentlig også forskellig tolerance over for slør i styretøjet. Som jeg har kunnet læse mig til, giver gode drænegenskaber enten øget hjulstøj eller ringere retningsstabilitet.

Jeg er sikker på, at andre på dette forum kan fortælle langt mere om dækegenskaber og måske endda specifikt om forskellene på hhv. dine gl. og ny dæk, end sådan en bilblads-/forums-ekspert som mig :)

Mit egen opskrift når der købes nye dæk er: Find en god mærkevare på http://www.daekonline.dk/, tjek de praktiske erfaringer på http://www.tyretest.com/ (husk at tjekke dæk af din egen dimension og helst også monteret på Volvo). Ser både pris og egenskaber fornuftige ud, så spørg en erfaren dækmand i lokalområdet om han vil matche prisen.

Det med den "erfarne dækmand" er ikke uvæsentligt. Jeg har betalt i dyre domme for hurtig-af-og-på-værksteder som konkurrerer på pris. Mit indtryk er, at de sætter en ufaglært til alt det praktiske, og at den faglærte svend, eller mester selv, så udfører stikprøvekontrol og giver råd/anvisning når de bliver spurgt. På den måde kan de holde omkostningerne nede :| . Seneste erfaring (som dog ligger nogen år tilbage) var, at man på ScanX havde monteret dæk uden at fjerne vandet inden i dækkene først (dækkene har formentlig ligget ude i regnvejr). Det var til at blive sindsyg af! :evil: Nogen gange kørte bilen perfekt, uanset hvor hurtigt det gik, andre gange vibrerede vognbunden som en massagestol på steroider :shock:

Jeg endte med at spørge en gammel dækhaj, og han var slet ikke i tvivl efter jeg havde beskrevet situationen. Han afmonterede, aftørrede og genmonterede dækkene, og genafbalancerede hjulene. Og Heuraka! bilen kørte derefter stabilt, tyst og behageligt ! :D
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Vedbæk

Indlægaf mojive » man sep 01, 2014 18:38 pm

@Koldstart:
Støjen tiltog, og jeg begyndte at kunne høre forskel, om jeg svingede mod højre, eller venstre.. -Til at starte med var der ingen forskel...
mojive

Indlægaf Sander » tirs sep 02, 2014 9:21 am

Koldstart skrev:

Mit egen opskrift når der købes nye dæk er: Find en god mærkevare på http://www.daekonline.dk/, tjek de praktiske erfaringer på http://www.tyretest.com/ (husk at tjekke dæk af din egen dimension og helst også monteret på Volvo). Ser både pris og egenskaber fornuftige ud, så spørg en erfaren dækmand i lokalområdet om han vil matche prisen.

Tyretest giver jeg ikke meget for. Det er anmeldt af folk som stiller vidt forskellige krav til dæk, i forhold til hinanden, hvis de overhovedet stiller krav. Fx Kina dæk der har scoret meget dårligt i adac og FDM og ikke kan anbefales derfra, får høje karaktere af brugerne på Tyretest.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Ulrik Friis » søn sep 07, 2014 9:03 am

Erfaringer med dæk er der masser af her på forum. For mange år siden kørte jeg med Conti SportContact1, og de larmede simpelthen så folk jeg havde med oppe at køre bekymret spurgte til mine hjullejer. Men når så vinterhjulene kom på forsvandt støjen helt.

Mine Conti SportContact5 synger (i bogstaveligste forstand) på sidste vers, og her er støjen gradvist tiltaget, så det larmer en del ved hurtig motorvejskørsel. Men de holder godt fast i vejen og selv med knap så megen slidbane tilbage også i vådt føre. Og jeg skal ellers hilse og sige at jeg har kørt i regnvejr i år.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf rotorman » tors okt 09, 2014 16:29 pm

Hej Ulrik.
Jeg skiftede for 1½ år siden på min XC90. 2008 til Michelin Latitude Tour HP, 235x60 R18
Det har nu kørt over 50.000 km uden mislyde og støj. Jeg kom fra et Goodyear dæk som havde en grusom støj. Kan varmt anbefale dette dæk. Jeg tror som visse andre i tråden du har en fejl et andet sted (måske lejer).
Nuværende bil: XC 90, D5, Automatic, 2008, Vida/Dice 2013A
rotorman
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Hillerød

Foregående

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser